Afaceri de la zero

Nu trebuie sa se inteleaga de aici ca venim sa-i ridicam pe hoti cu ambulanta

03.08.2004, 00:00 Autor: Diana Sava


Situatia sistemului sanitar din Romania n-a fost niciodata prea buna. Pe de o parte e vorba de coruptie, de lipsa de profesionalism si de insuficienta medicamentelor, iar de cealalta parte sunt salariile mici ale medicilor si penuria banilor pentru dotarea spitalelor. Ca o alternativa la serviciile medicale de stat, au aparut in Romania serviciile private - clinici, spitale, dar si servicii de ambulanta. Pentru a fi eficient, un astfel de serviciu de ambulanta trebuie sa investeasca insa sume considerabile nu numai in medici bine pregatiti, dar si in dotare, de la aparatura medicala pana la autovehicule.



Dupa ce timp de peste zece ani de zile a operat in domeniul pazei si protectiei, firma Bart Guard Services (BGS) a dezvoltat un serviciu complementar, cel de ambulanta privata. Ideea infiintarii Diviziei Medicale BGS, care a devenit functionala anul trecut, in toamna, s-a nascut dupa ce familia Oprea a experimentat pe propria piele eficienta serviciului de ambulanta de stat.



"Am chemat o ambulanta pentru fiul meu, care avea 7 ani, si a ajuns abia dupa opt ore, din cauza faptului ca era o perioada virala si aveau foarte multe solicitari. Atunci ne-am dat seama ca lipsea ceva. Degeaba eram protejati de hoti, daca in fata unei simple viroze nu puteam face nimic", explica Bogdan Oprea, presedintele BGS.



Asa a aparut ideea acestui serviciu. Initial, fratii Oprea au vrut sa puna in practica acest serviciu numai pentru familia lor. "Aveam destula putere financiara pentru a cumpara doua masini pe care sa le folosim noi. Dar ne-am gandit sa ne oferim serviciile si celor vreo 200 de clienti pe care ii aveam atunci la serviciul de paza si protectie".





Si obligatoriu sa se miste repede



Fratii Oprea au gandit acest serviciu ca pe o extensie a experientei pe care firma a acumulat-o timp de zece ani de zile in domeniul interventiei foarte rapide. "Principala calitate a unei ambulante este rapiditatea. Apoi disponibilitatea, adica sa nu fie ocupata atunci cand o solicita clientul, si mobilitatea. O ambulanta trebuie sa ajunga la pacient in cinci minute. Acestea sunt critice pentru viata unui om. In cinci minute creierul ramane fara oxigen si moare. Daca ambulanta intarzie, atunci e posibil sa nu se mai poata face nimic".



In vara anului trecut, au infiintat o noua firma, BGS Divizia Medicala, au angajat primii doi medici si au echipat doua masini, un Ford Expedition si un Ford Explorer, masini de teren pe care le aveau deja si care au avantajul ca pot ajunge foarte repede la pacienti chiar si pe timp de iarna.



"Am angajat medici tineri, cu care mai colaborasem inainte si pe care ii cunosteam si care, cel mai important, erau medici de urgenta, adica stiau sa rezolve orice fel de problema in cel mai scurt timp, pentru ca ei sunt cei chemati atunci cand e vorba de o problema stringenta".





Bonus pentru serviciile de protectie



Daca initial clientii au fost destul de sceptici cand au fost anuntati ca in baza contractului de protectie si paza vor primi ca bonus serviciul de ambulanta, dupa ce au apelat la acesta au fost multumiti de rapiditatea si calitatea serviciilor. "Vrem ca lumea sa ne cunoasca si ca pe o firma de protectie, nu numai ca pe o firma de paza. Noi facem mult mai mult decat paza, aparam integritatea fizica a clientilor nostri".



La cateva luni dupa lansare, serviciul de ambulanta a fost extins, deoarece primeau foarte multe cereri de la persoane care nu erau clientii serviciului de paza si protectie. Au cumparat sase masini Fiat Ducato pe care le-au transformat in clasicele dube si au cumparat si masini mai mici, Chevrolet Nubira, pentru situatiile mai putin grave.



"Din experienta noastra am observat ca de cele mai multe ori se deplasau la pacient o masina cu medic si ambulantier, iar la pacient nu urca decat medicul cu o trusa mica de prim-ajutor. Apoi am luat si niste statistici de la serviciul de ambulanta de stat si am vazut ca in 96% dintre solicitari nu este necesara deplasarea bolnavului la spital".



Astfel, pentru a creste manevrabilitatea si viteza de deplasare, BGS a cumparat 22 masini mai mici, Matiz. "Masinile mici fac fata foarte bine. De exemplu, in cazul unui infarct este recomandat ca pacientul sa stea pe scaun, nu sa fie transportat in pozitie culcata. In plus, la noi, spre deosebire de tarile occidentale, oamenii cheama ambulanta chiar si pentru o simpla raceala, sa vina doctorul sa-i scrie o reteta, si atunci noi trebuie sa ne adaptam".





Aparatura, jumatate de milion de euro



Toate autoturismele sunt dotate cu echipamentul necesar interventiei ambulatorii si nu numai - au inclusiv defibrilator si aparat pentru investigatie EKG. "Am investit in jur de 500.000 de euro, bani care au fost folositi pentru cumpararea autoturismelor si a aparaturii medicale. Aparatele medicale costa foarte mult. Un scaun care se pliaza costa 400 de euro, pentru ca are nevoie de avizare. O targa dintr-un plastic special, foarte usoara, costa 2.000 de euro, pentru ca are nevoie si ea de avizare. Un defibrilator costa intre 8.000 si 12.000 de euro. Numai avizarea lunara a unei ambulante costa 30 de milioane de lei", explica Bogdan Oprea.



Asemenea masinilor folosite pentru interventie si paza si protectie, si cele ale Diviziei Medicale BGS sunt amplasate pe strada, in puncte cheie, astfel incat sa fie la maxim patru kilometri de cel mai indepartat abonat. "Suntem la 3-4 minute distanta de abonati, iar echipele de interventie pot asista ambulanta si colaboreaza foarte bine. Am avut un caz cand trebuia sa fie transportat la spital un pacient care avea 167 de kilograme. Doctorita si ambulantierul nu puteau sa-l ia singuri, asa ca au sunat la firma si le-am trimis doi baieti de la protectie si paza, pentru care n-a fost nici o problema sa-l transporte la masina".



BGS Divizia Medicala are la ora actuala 1.000 de clienti (resedinte) care beneficiaza si de serviciul de protectie si paza (pachet care costa 30 de euro pe luna fara TVA pentru o resedinta) si alti 20.000 de clienti numai pentru serviciul de ambulanta (abonament care costa 10 euro pe luna fara TVA pentru o resedinta).



Lunar, medicii BGS primesc peste 1.000 de solicitari, iar dintre acestea peste 90% sunt rezolvate cu ajutorul masinilor mici. "Ma asteptam ca serviciul sa prinda mult mai bine, pentru ca Bucurestiul are peste doua milioane de locuitori. Dar romanii merg pe ideea ca nu li se va intampla lor. Daca platesc un abonament si nu se imbolnavesc, considera ca aceia sunt bani pierduti. Dar nu este adevarat: eu as da mult mai mult pentru a avea garantia ca nu se imbolnaveste nimeni din familie".





Enigma zilelor de canicula



Cei mai multi dintre clienti sunt persoane juridice. "Avantajul firmelor este ca toti angajatii lor sunt sanatosi, deci randamentul lor este mai mare. Daca intr-o fabrica i se face rau unui muncitor, venim noi la el si ii facem tratamentul necesar, iar activitatea din sectia respectiva nu mai este data peste cap. In plus, in cazul firmelor, acestea sunt considerate cheltuieli deductibile, deci ele platesc de fapt mult mai putin pe abonament".



BGS Divizia Medicala a semnat protocoale de reciprocitate cu cele mai bune spitale si clinici din Bucuresti. "Spitalele sunt obligate prin lege sa primeasca pacientii. Conform protocolului, si ei ne pot solicita pe noi daca au foarte multe solicitari si nu se descurca. Uneori se intampla, dar nu foarte des. De exemplu, acum pe caldurile care au fost in vara aceasta, nu ne-a solicitat nimeni, desi am vazut la televizor ca declarau ca au foarte multe solicitari si nu pot face fata", spune Bogdan Oprea.



In momentul de fata, Divizia Medicala BGS are 54 de medici angajati cu carte de munca. "Acest sistem de ambulanta este realizat asa cum am vrut eu, din perspectiva unui client. La actul medical nu ma bag, dar regulile de conduita le-am stabilit cu totii. Medicii BGS sunt amabili si respectuosi, sunt tineri, cu experienta in medicina de urgenta, de familie sau in pediatrie, care au salarii de 3-4 ori mai mari decat ale unui medic obisnuit, deci nu au de ce sa ia atentii de la pacienti".





Oare de ce nu mi-au primit spaga?



Bogdan Oprea isi aminteste ca au existat situatii cand a fost sunat de pacienti care intrasera in panica pentru ca medicul ii refuzase banii pe care ii oferise. "Mi-au spus ca sunt batrani si bolnavi si ca vor sa se asigure ca medicul are grija de ei. Aveau impresia ca daca nu primeste banii, doctorul nici n-o sa se uite la ei. In cazul serviciului de paza si protectie nu a existat vreun caz cand oamenilor mei sa li se ofere bani pentru ca si-au facut treaba, dar in cazul unui medic, sa oferi o atentie pare ceva normal, asa ca daca acesta nu primeste, bolnavul intra in panica".



Abonatii Diviziei Medicale BGS au fise medicale si pot suna la orice ora pentru sfaturi. Echipa medicala BGS ofera consiliere medicala telefonica non-stop, realizeaza terapie de prima intentie, activitati de mica chirurgie, preventie, asigura transportul in cazul urgentelor stomatologice, recolteaza sange pentru analize la domiciliu, face programare la medici specialisti etc.



"Abonamentul include un control general gratuit pe an pentru intreaga familie. Pentru ca avem toate datele pacientului, inclusiv antecedentele sale medicale, medicii nostri sunt informati in drum spre pacienti despre toate acestea, astfel ca timpul de interventie se scurteaza. Medicul, cand ajuge la pacient, stie cu ce s-ar putea confrunta", reflecteaza Oprea



In afara de BGS, pe piata sunt si alte firme care ofera servicii de ambulanta privata, ca SOS, Puls, Terra sau Hipocrat. "Acestea functioneaza pe baza de telefon, dar nu pot face fata, pentru ca au masini foarte putine. Cele care functioneaza pe baza de abonament au preturi prohibitive, foarte mari pentru cei mai multi dintre romani".



Presedintele BGS afirma ca Divizia Medicala a inceput sa mearga destul de bine si spera ca vor realiza anul acesta incasari de 100.000 de euro lunar".



BGS a aparut pe piata in 1993 ca firma de paza si protectie. La vremea respectiva, mai functionau doar vreo doua-trei firme de acest gen si era un adevarat mit in jurul meseriei de bodyguard. Cu un an inainte, cei trei frati Oprea, care conduc compania, infiintasera o firma de paza si protectie in Statele Unite ale Americii, la Los Angeles, dupa ce timp de sase ani colaborasera foarte bine cu Politia americana. "Firma din Los Angeles se numeste Best Guarding Sistems. De foarte multa vreme noi am vandut caini gata dresati in SUA. Avem chiar si un <government business>, adica o licenta speciala care ne-a permis sa cumparam la o licitatie masini de la Politia americana din New York", spune Bogdan Oprea.



In cei peste zece ani de activitate, de la doi angajati s-a ajuns la peste 500, s-a invatat si s-a acumulat experienta. "In acest domeniu, nu este bine sa inveti din mers, pentru ca atunci faci greseli si nu pe pielea ta, ci pe pielea clientului, ceea ce este grav".



Dupa cum spune Bodgan Oprea, intr-un oras cu un un trafic superaglomerat, principalul avantaj al firmei este mobilitatea. "Avem 67 de unitati auto, dintre care 11 sunt motociclete. Dotarea este foarte importanta in acest domeniu, altfel nu poti face fata. Nici o alta masina sport sau de teren nu are viteza de deplasare a unei motociclete pe timp de zi, mai ales intr-un oras mare".



Angajatii BGS poarta un echipament specific pentru a fi protejati in orice situatie - de la arme de foc, bastoane, spray-uri lacrimogene, pana la veste antiglont si casti de protectie. De asemenea, sunt insotiti de caini de interventie foarte bine dresati si antrenati.



BGS ofera servicii diverse, dintre care cel mai popular este cel de monitorizare si interventie. Un abonament costa intre 30 de dolari si 150 de dolari pe luna (preturile nu includ TVA), in functie de periculozitatea obiectivului. Cel de 30 de dolari este pentru apartamente, pentru magazinele mici si mijlocii, abonamentul este de 40 de dolari, iar pentru vile, de 50 de dolari. Cel mai scump, de 150 de dolari este pentru banci sau cluburi de noapte mari. Abonamentul de monitorizare si interventie costa intre 30 de dolari si 150 de dolari pe luna, in functie de periculozitatea obiectivului. Cel de 30 de dolari este pentru apartamente, pentru magazinele mici si mijlocii, abonamentul este de 40 de dolari, iar pentru vile, de 50 de dolari. Cel mai scump, de 150 de dolari este pentru banci sau cluburi de noapte mari.



La serviciul de monitorizare si interventie, firma are in momentul de fata in jur de 1.000 de clienti (resedinte), iar anul trecut a inregistrat o cifra de afaceri de peste 65 de miliarde de lei.
diana.sava@zf.ro

O campanie Ziarul Financiar Banca Transilvania