Afaceri de la zero

Nu numai olimpicii la matematica se bat pentru premii internationale

12.08.2003, 00:00 Autor: Razvan Supuran

In urma cu patru ani, in randul tinerilor romani pasionati de Internet si de jocurile electronice s-a declansat o adevarata manie: jocul de actiune intitulat Counter-Strike - in traducere "Contraatac".
Dupa cum ii sugereaza numele, este vorba despre un joc violent: Counter-Strike implica utilizarea armelor, simuland lupte dintre teroristi si trupe speciale. Jucatorii formeaza adevarate comunitati, cu reguli proprii de functionare in lumea virtuala. Ilustrativ pentru mania Counter-Strike este faptul ca media utilizarii acestui joc in reteaua mondiala e de aproape 3 milioane de minute intr-o luna. . O alta statistica arata ca, in prima jumatate a anului 2003, media lunara a numarului de jucatori a fost de nu mai putin de 1,7 milioane. Printre acestia se afla si romani - tineri care trateaza jocul ca pe un adevarat sport si care au ajuns sa concureze pentru premiile si sponsorizarile deloc neglijabile puse in joc la concursurile nationale si internationale.
Pana la absolvirea universitatii canadiene din Vancouver, ca specialist in programare, americanul Minh Le era cunoscut printre utilizatorii Internetului doar ca un hacker de temut. Apoi, timp de doi ani, a lucrat in subsolul casei parintesti din Pennsylvania, creand Counter-Strike. In iunie 2000, la 23 de ani, Minh Le a facut public ceea ce avea sa devina cel mai popular joc multiplayer (cu mai multi participanti) din istoria Internetului. Pentru cei care il joaca in afara Internetului, in retele proprii, Counter-Strike a fost vandut in 1,3 milioane de exemplare. Iar numarul tinerilor care il utilizeaza in variante pirat, neautorizate, este, probabil, cu mult mai mare. Jucatorii formeaza adevarate comunitati, cu reguli proprii de functionare in lumea virtuala. #leadend#
Asemenea jocuri interactive au mai fost create si de programatori, dar nici unul nu a avut succesul Counter-Strike-ului. Jucat in retea, prin Internet, poate antrena in lupta virtuala echipe din diferite colturi ale lumii. Utilizatorii sunt grupati in asa-numite clanuri, din care sunt alcatuite echipele. Acestea sunt clasate in diferite divizii, dupa criterii de performanta. Periodic sunt organizate campionate nationale si mondiale. In Europa, Asia si SUA se desfasoara anual campionate pentru clasamentul mondial.
Un clan este format din jucatori care, in functie de forma de joc in care se afla, sunt aruncati in lupta sau tinuti in rezerva. In formula de competitie, echipa este alcatuita din cinci personaje.
Caracteristicile unui clan sunt stilul de abordare a jocului, modalitatea de comunicare intre coechipieri si strategia originala pe care o adopta in lupta.Counter-Strike cuprinde mai multe scenarii, insa conceptul de baza este acelasi: membrii unei echipe joaca rolul teroristilor, iar membrii celeilalte sunt trupele speciale, prin rotatie. Fiecare echipa are acces la diferite arme, echipamente si abilitati. Pentru a castiga, trebuie sa-i elimine pe toti membrii echipei adverse. Intr-o postura, echipa ataca, in cealalta, se apara. Unele situatii de joc sunt avantajoase unei strategii, altele - celei opuse.
Traseele parcurse de jucatori se numesc harti si sunt reprezentate cu ajutorul unor indicatoare. In functie de regulile unei harti, exista si alte moduri de a castiga o runda: salvarea ostaticilor, asasinarea unui personaj sau detonarea unei bombe. Pentru aceasta, jocul ofera o varietate de pistoale, mitraliere, pusti cu luneta, bombe, grenade, cam tot ce trebuie pentru dotarea unor trupe de tip comando.



Saptamana asta avem etapa de campionat
"Divine Intervention" (DivInt, cum apare in clasamente), adica "Interventie divina", este singurul "clan" clujean inscris in Campionatul National de Counter-Strike.La sfarsitul anului trecut, cei cinci studenti clujeni care compun acum acest grup au hotarat sa nu se mai lupte intre ei. "Daca tot jucam, ne-am gandit s-o facem intr-un mod mai folositor", spune Adi Salasan, clan leader-ul, cum mai este denumit. La inceputul lui 2003, cei cinci au organizat, in caminul in care locuiesc, o competitie cu 12 echipe din tot Ardealul. "Am strans 10 computere intr-o sala de lectura si totul s-a desfasurat ca intr-un concurs oficial", spune Adi Salasan. DivInt a castigat competitia.
Adi Salasan (0d1n, alias Odin), 23 de ani, este student in anul IV la Universitatea Tehnica. Este jucator de Counter-Strike de trei ani. Inainte de studentie, a facut sport in lumea reala: noua ani de karate. "La inceput nu mi-a prea placut, dar cand mi-am dat seama de avantajele pe care le ofera - realism, joc de echipa, comunicare - m-a prins. Probabil ca asa se intampla ce cei mai multi", spune Adi, care petrece zilnic ore intregi pe Internet, jucand cu echipe din toata tara. Si coechipierii sai, "Terror", "Rave", "Kerrigan", "Kyle" si "Reevx", sunt studenti la Politehnica si joaca, de doi sau trei ani, Counter-Strike. Ei sunt hotarati sa acceada, dupa campionatul de anul acesta, intr-o faza superioara, iar anul viitor sa concureze pentru titlul national.
Acum, echipa DivInt se afla in fruntea Diviziei C a Campionatului National de Counter-Strike, dominat de echipe din Bucuresti (The Elder Gods, DreamTeam Ciresarii, Gamerz) si Constanta (EarthQuake, PrO si Forte Energy Team). Campionatul este o competitie online, structurata pe trei divizii valorice (A, B si C). O divizie poate cuprinde un numar de maxim 12 echipe, care se confrunta fiecare cu fiecare pe parcursul celor 11 etape ale sezonului, toate echipele avand de disputat cate un meci in fiecare saptamana de campionat. O echipa poate inscrie in lotul sau minim 5 jucatori si maxim 15 jucatori.
Exista si un site oficial al al Campionatului National de Counter-Strike (www.counter-strike.ro), care detaliaza regulamentul, clasamentele si publica stiri despre viitoarele concursuri. Clujeanul Radu Dragos, in varsta de 21 de ani, a realizat design-ul site-ului oficial. "Suportul tehnic al paginii de Internet l-a creat un bucurestean. Eu l-am facut mai frumos si am incercat sa-l realizez pentru a fi cat mai usor de utilizat", spune Radu Dragos.



Cui i-e frica de Counter-Strike
"Jocurile devin nocive atunci cand din cauza lor nu ne putem realiza activitatile zilnice sau cand ne influenteaza viata sociala. In cazul jocurilor pe calculator, efectele lor sunt cele care ne fac dependenti. In timpul jocurilor, cresc ritmul cardiac, pulsul si rata respiratiei, apare transpiratia - parametrii care asigura 'trairea' jocului. Iar jocurile in grup creeaza apartenenta la o comunitate, jucatorilor atribuindu-li-se un rol care, treptat, este asimilat", afirma Anca Domuta, lector la Facultatea de Psihologie a Universitatii "Babes-Bolyai" din Cluj.
De altfel, ea a confirmat ca la Clinica de Psihiatrie din Cluj sunt inregistrate cazuri de jucatori dependenti, care s-au aflat sau se afla sub tratament. Dar aceste cazuri sunt irelevante, pentru ca nu se poate stabili daca dependenta este determinata de joc sau de alti factori. Asa cum nu se poate stabili nici daca jucatorii devin violenti din cauza jocurilor sau daca jocul este doar un mediu in care ei isi descarca instinctele agresive.
Si pentru cei care sustin ca jocurile sunt benefice (sau macar inofensive), si pentru cei care considera ca sunt periculoase exista argumente suficiente pe care le pot invoca. Una din tezele sustinute de adeptii jocurilor e ca acestea ascut simturile: un studiu realizat intr-o universitate americana arata ca militarii care joaca frecvent Counter-Strike au o capacitate de reactie mai dezvoltata decat colegii lor; cercetatorii de la Universitatea Rochester au descoperit ca tinerii care se indeletnicesc cu jocuri pe calculator sunt mai bine cotati in testele de conducere. In plus, jocurile ar putea fi folosite in antrenamentele militare: potrivit expertilor, soldatii care obisnuiesc sa joace jocuri virtuale pot sa manevreze mai usor aparatele de spionaj care filmeaza sau fotografiaza activitatea inamicului.
Deocamdata insa, mai cunoscute sunt argumentele contra, motivate de stiri despre acte de violenta sau despre excese comise de jucatori. In Thailanda, un tanar de 22 de ani a murit dupa ce a consumat amfetamine si a jucat Counter-Strike toata noaptea; in Germania, un fan Counter-Strike a intrat in scoala din care tocmai fusese exmatriculat si a omorat 16 persoane - 13 profesori, doi elevi si un politist, apoi s-a sinucis. In Vancouver, un adolescent a fost omorat din cauza ca avea succes la Counter-Strike si se lauda prea mult: trei tineri de la o masa alaturata, enervati, s-au ridicat, l-au trantit intr-un colt si l-au impuscat. Astfel de tragedii au determinat un puternic curent de opinie impotriva jocurilor violente.



Competitii, premii, dolari
Atat campionatul de Counter-Strike, cat si celelalte jocuri pentru care se organizeaza in Romania competitii nationale (Unreal Tournament, Warcraft III, Starcraft, UEFA 2003) sunt coordonate de Liga Profesionista a Jucatorilor din Romania (Professional Gamers League - PGL), o organizatie nonprofit cu sediul la Bucuresti si organizatii locale in zece orase. Potrivit statutului, PGL urmareste "promovarea jocurilor pe calculator privite ca o competitie sportiva si recunoasterea acestora ca un fenomen cultural de mare importanta pentru generatia tanara din Romania".
De anul trecut, PGL este partenerul oficial pentru Romania al World Cyber Games, cea mai mare competitie internationala de sporturi electronice, organizata la nivel international de compania International Cyber Marketing (ICM). La finala din 2002 a World Cyber Games, Romania s-a clasat pe locul al 13-lea din 45 de tari participante, iar reprezentantii PGL sustin ca la meciurile de calificare de anul trecut au concurat in total 4.000 de gameri romani. Anul acesta, finala World Cyber Games va fi in octombrie, la Seul, unde vor concura reprezentanti din 50 de tari pentru premii in valoare de 400.000 de dolari. Cine va reprezenta Romania la Seul se va decide in urma finalei nationale, care va avea loc la Romexpo, la sfarsitul lunii august.
In Romania, doar primele patru echipe din clasamentul campionatului national castiga bani jucand Counter-Strike - cateva sute de dolari pe luna din premii si sponsorizari, iar cea mai buna echipa din tara este sponsorizata in intregime: beneficiaza de un apartament inchiriat special, cu aparatura de ultima generatie si bani de buzunar. Suma maxima care se poate castiga ca premiu la un concurs national de jocuri nu a depasit pana acum 1.500 de dolari, insa PGL a reusit ca pentru calificarile nationale de anul acesta la World Cyber Games sa stranga o lista respectabila de sponsori: Samsung Electronics (sponsorul principal), firmele Plantronics, ALPO Tours, Best Computers, AcerLine Computers, Viper Computers, Fujitsu Siemens, MicroLine Computers.
Interesant e si ca in alte parti ale lumii competitiile de jocuri video se bucura de o mediatizare greu de inteles in Romania: in Coreea si Thailanda, de pilda, etapele campionatelor oficiale de Counter-Strike sunt transmise de unele posturi de televiziune. Deocamdata insa, din punctul de vedere al valorii, cei mai buni "strikeri" din lume sunt jucatorii din Suedia.

O campanie Ziarul Financiar Banca Transilvania