Afaceri de la zero

Marele balon de sapun numit comert electronic

03.03.2000, 00:00 Autor: Iuliana Butuc Cerchez



(acest articol va aparea in editia de maine, 6 martie)





Contrar estimarilor anterioare ale specialistilor americani, vanzarile cu amanuntul prin intermediul Internetului nu au cunoscut o evolutie spectaculoasa in 1999, se arata in ultimul raport publicat de administratia SUA si preluat de Financial Times. Comertul electronic a adus venituri totale in valoare de 5,3 miliarde de dolari in ultimele trei luni ale anului trecut, se precizeaza in raportul intocmit de Departamentul de Comert al Statelor Unite. Cifra reprezinta doar 0,6% din totalul vanzarilor cu amanuntul pe ultimul trimestru din 1999, acesta ridicandu-se la 821,2 miliarde de dolari Cifra oficiala face ca datele emise de Forrester, un grup independent de cercetare a pietei, sa fie supraestimate. Anterior, analistii grupului preconizasera un volum valoric total al vanzarilor prin Internet de 10 miliarde de dolari. De precizat ca cifrele publicate de catre Departamentul de Comert nu au fost ajustate sezonier, fapt care sugereaza ca, insemnatatea Internetului pentru intreaga activitate de comert ar putea fi mult mai redusa. Raportul Departamentului de Comert s-a bazat pe intervievarea unui esantion compus din 8.800 de distribuitori americani, utilizat in mod obisnuit pentru statisticile lunare si care nu include activitatea de vanzare a biletelor de avion sau sectorul serviciilor inclusiv cel bancar. In plus, estimarile grupului Forrester au avut la baza sondaje efectuate pe grupuri de consumatori si nu de distribuitori. "Acesti doi factori explica discrepantele dintre datele oficiale si cele ale grupurilor independente de analiza", este de parere Richard Rippe, economist sef la Prudential Securities. Alti specialisti sunt insa de parere ca metodologia utilizata de catre oficialitatile americane pentru elaborarea datelor statistice privind comertul electronic sunt prea invechite si nu pot fi adaptate la noua evolutie a economiei americane. "Metodele dupa care era calculat PIB in anii '30 nu sunt compatibile cu era cibernetica", sunt de parere unii sceptici.


O campanie Ziarul Financiar Banca Transilvania