Afaceri de la zero

Manchester United cauta noi surse pentru cresterea veniturilor dupa ratarea obiectivelor sportive

20.04.2006, 00:00
In ultima perioada clubul de fotbal englez a tinut prima pagina a ziarelor prin evolutiile slabe de pe teren si din afara lui.

Dupa ce recent a dezvaluit semnarea unui acord de sponsorizare cu firma de asigurari americana AIG, conducerea clubului anunta si o crestere semnificativa a pretului la bilete pentru meciurile din sezonul urmator, scrie BBC News.

Clubul a confirmat majorarea preturilor cu 8,3% pana la 16,7%, cea mai mare crestere fiind la biletele din spatele bancilor de rezerve.

Astfel, cel mai scump bilet va costa 39 de lire sterline (56 de euro), cu 3 lire mai mult decat in actualul sezon, in timp ce biletul cel mai ieftin va costa 23 de lire (33 de euro), cu o crestere de 2 lire.

Totodata, contractul cu firma de asigurari American International Group (AIG), care va fi noul sponsor de pe tricourile "diavolilor rosii", se intinde pe o perioada de patru ani cu o valoare dse 56,5 mil. de lire sterline (81 mil. de euro).

In orice caz, directorul executiv David Gill nu da semne de relaxare, in conditiile in care clubul, care a pierdut sezonul acesta bani importanti din cauza necalificarii in fazele superioare ale Champions League (drepturi TV, publicitate, premii de la UEFA), cauta sa-si mareasca veniturile.

Clubul are nevoie de bani nu doar pentru a putea continua lupta din teren cu Chelsea Londra, ci si pentru a-si achita datoriile mostenite in urma preluarii de catre familia Glazer, anul trecut. Gill a dezvaluit la conferinta Soccerex ce a avut loc la Londra ca sunt anumite sectoare in care crede ca ar putea mari profitabilitatea afacerii. Strategia lui include vanzarea de secvente video din campionat, care sunt disponibile atat pentru telefoane, incepand de la miezul noptii din ziua de dupa meci, cat si pe adresa de web a clubului.

"Drepturile de transmitere live a meciurilor vor fi detinute in continuare de FA si UEFA, dar cautam sa obtinem un profit cat mai mare din inregistrari, care pot fi vazute pe postul MUTV (postul tv detinut de club) si pe serviciul de telefonie mobila", declara Gill. "Cand am inceput sa emitem prin MUTV, aveam un program destul de restrans. Acum avem o grila mai larga si cautam prin strategii de marketing sa ne imbunatatim ratingul."

El a declarat ca pe langa punerea la dispozitia fanilor a secventelor din meciuri prin intermediul televiziunii, telefonului si a Internetului, clubul doreste sa produca mai mult material in exclusivitate pe care fanii sa-l poata vedea intai pe site si pe postul de televiziune al clubului, inclusiv interviuri cu managerii si jucatorii. "Vrem sa oferim fanilor din toata lumea acces la bunurile, produsele si serviciile unice ale clubului nostru", declara Gill. El declara ca materialele media traditionale ale clubului, cum ar fi revistele sau programele meciurilor, au ramas "foarte importante", si ca se incearca o imbinare a tuturor produselor media cu o orientare precisa pe continut. "Vrem sa ajungem la stadiul in care un jucator acorda un interviu pe care-l pot prelua si folosi toate platformele noastre", declara acesta.

"Vrem sa ne pastram fanii din toata lumea, de aceea trebuie sa ne asiguram ca mesajul echipei Manchester United ajunge la ei in orice moment si in orice format isi doresc acestia."

In ciuda experientelor avute de United in 2005 in Asia iar in 2004 pe taram american, cand turneele nu s-au bucurat de succesul asteptat, clubul crede in continuare ca poate atrage noi fani pe tot globul, deci noi venituri. Gill declara ca Statele Unite sunt privite cu reticenta de catre club, in special din cauza semnarii de catre Chelsea a unui contract important cu AEG, grupul care detine sau conduce in regim de franciza patru cluburi din campionatul american, Major Soccer League (MLS).

"Afacerea noastra este una de nivel mondial, iar piata din Statele Unite este extrem de interesanta. Am fost acolo in 2003 si am avut un succes deosebit, dar n-am avut aceeasi popularitate in 2004, probabil si din cauza perioadei alese, in apropierea Euro 2004", este de parere Gill.

"Avem proprietari americani acum, cu aspiratii mari pe piata din Statele Unite. Intrebarea este cum putem intra pe aceasta piata? Am avut discutii cu conducerea MLS pentru a ne informa cum poate fi penetrata piata. Nu poti face asta doar mergand acolo pentru a juca meciuri amicale. Trebuie sa produci un impact mult mai mare", afirma acesta.

O alta metoda prin care clubul a incercat sa-si asigure stabilitatea financiara o reprezinta echilibrul dintre venituri si salariile jucatorilor. United, ca multe alte cluburi, incearca sa reduca pe cat posibil sumele cheltuite pe jucatorii de superclasa. "Contabilizandu-ne veniturile, putem observa cat ne permitem sa alocam jucatorilor. Salariile lor nu sunt neaparat prea mari. Acestea sunt prea rigide. Remunerarea jucatorilor ar trebui sa depinda mai mult de realizarile lor", crede Gill. Acesta spune ca la club se cauta solutii de a plati jucatorii in functie de performante.

"Suntem angrenati in lupta pentru un loc de Champions League. Majoritatea contractelor iau in calcul atingerea acestui obiectiv."

Acesta sustine ca din cauza faptului ca in Premier League au intrat mai multi bani datorita afacerii cu Sky TV, jucatorii si agentii lor au inceput sa ceara mariri de salarii. "In orice caz, afacerea cu Sky TV a cazut si am gasit mai multa intelegere. Este vorba de durata contractului si de siguranta lui."

Totodata, clubul intentioneaza sa mearga pe urmele lui Arsene Wenger, antrenorul lui Arsenal Londra, si sa caute in toata lumea jucatori tineri si valorosi la preturi mai bune decat cei europeni si care pot fi valorificati in cativa ani. "In Asia si Africa vor aparea din ce in ce mai multi jucatori talentati si trebuie sa ajungem la ei cat mai repede", concluzioneaza acesta.
O campanie Ziarul Financiar Banca Transilvania