Afaceri de la zero

Macar de-am avea destule comenzi pentru cate asociatii si fundatii stau la rand

17.05.2004, 00:00 Autor: Cecilia Stroe


O companie producatoare de software si-a propus sa sprijine societatea civila printr-o oferta mai putin obisnuita: promite ca un procent de 15% din profitul net obtinut la fiecare comanda va putea fi donat, sub forma de sponsorizare, unei organizatii neguvernamentale alese de client. "Stim cat de greu reusesc organizatiile neguvernamentale sa acceseze fonduri pentru proiectele lor si prin aceasta politica de utilizare a profitului ne-am propus sa sprijinim organizatiile societatii civile", spune Lucian Sarbu, directorul general al firmei.



In urma cu patru ani, cei trei asociati ai companiei Kevin Software&Design (KSD) - Lucian Sarbu, Gabriel Sarbu si Dan Radu - infiintasera o organizatie neguvernamentala, cu intentia de a organiza cursuri de calculatoare pentru copiii de la sate. Proiectul a fost abandonat, fiindca aveau nevoie de o sumedenie de aprobari. Au depus apoi trei proiecte pentru finantari europene, pierdute si acestea in hatisul birocratic. "Cam intr-un an de zile ne-a devenit foarte clar ca ori esti genul <berbec> si te izbesti continuu de toate usile, ori n-ai nici o sansa sa obtii o finantare daca esti o biata ONG", isi aminteste Lucian Sarbu.



Despre piata romaneasca a serviciilor IT, Sarbu spune ca daca vrei sa patrunzi pe aceasta strict cu oferta de web design ai de infruntat nu numai o concurenta "uriasa", dar si mentalitatea clientilor. "Clientii au fost educati pe o piata ieftina: cumpara totul ieftin, de la mancare la imbracaminte si considera ca si un site trebuie sa fie ieftin. Degeaba incerci sa-i convingi ca un site cu animatie, cu baza de date, costa".





Un an de bajbaiala



Primul an de activitate al Kevin Software&Design a fost unul de bajbaiala, marturiseste el. Nici unul dintre cei trei asociati nu avea experienta de management si marketing, au invatat din greseli si prima greseala corectata a fost cea derivata din supradimensionarea afacerii. "Cine intra atunci pe site-ul nostru putea vedea in oferta si retelistica, si intretinere de calculatoare, si o gramada de alta chestii; cu timpul ne-am dat seama ca este prea mult". Au decis atunci sa-si restranga oferta la web design si aplicatii software - propriile aplicatii, pentru ca, precizeaza Lucian Sarbu, aceasta este menirea unei firme de software: "Microsoft este firma de soft pentru ca vinde produse proprii, nu pentru ca Bill Gates merge din casa in casa si face software pentru altii".



Daca vrei sa incepi o afacere in acest domeniu, ai de ales, explica managerul; poti s-o faci "in tromba" si-atunci ai nevoie de minimum 10.000 de dolari - trebuie sa investesti intr-un sediu, in licente pentru computere si intr-o mica forta de vanzari ("nu zece oameni, macar unul, da' bun"); poti insa s-o incepi si mai precaut si atunci 1.500-2.000 de dolari sunt suficienti. "Strategia noastra de a intra pe piata a fost in primul rand aceea de a nu porni in tromba, tocmai pentru ca nu aveam nici o garantie ca la sfarsitul perioadei de promovare vom gasi clientii pe care ii doream".



KSD s-a pozitionat pe piata in functie de proiecte specifice, precum cel denumit "Comunitate", explica managerul. Generat de experienta ratata a celor trei asociati in mediul ONG, proiectul prin intermediul caruia un procent de 15% din orice comanda este donat unei ONG la alegerea clientului a avut insa rezultate bune: colaborarea cu Asociatia Universitatilor Populare din Germania, lider in educatia adultilor din Romania si unul dintre cei mai importanti clienti ai KSD, dar si cea cu Asociatia Nationala a Universitatilor Populare din Romania, al carui site se afla in lucru. "Mai lucram si la identitatea vizuala a unei fundatii crestine din Statele Unite, care va deschide un centru la Cluj, unde tinerii sa deprinda o meserie; le facem acum gratis identitatea vizuala, dar in viitor vor avea nevoie de o prezentare multimedia si de un site pe internet", spune Sarbu.



Tot gratuit, KDS a oferit un site si Asociatiei Romane de Studii Politice Aplicate (AROSPA), o ONG printre proiectele careia se numara si editarea unei reviste electronice de studii politice in romana si engleza, in timp ce Universitatii Populare "Ioan P. Dalles", care a apelat la firma pentru realizarea site-ului propriu, i-a fost oferita o reducere de aproape 30% a costurilor de dezvoltare.





In cautarea marcilor romanesti de soft



In domeniul web design-ului si al design-ului de identitate, oferta KSD a fost structurata pe trei pachete de servicii - Start, Business si Business Plus, cu preturi intre 150 si peste 600 de euro, in functie de complexitatea site-urilor propuse. Parerea lui Sarbu este ca astfel de produse n-au cum sa nu se vanda, pentru ca situatiile cand un produs software poate veni in ajutorul unui om de afaceri sunt nenumarate, fie ca acesta reprezinta un distribuitor care trebuie sa-si urmareasca nivelul stocurilor de marfa, fie ca este un producator care are nevoie de o aplicatie pentru alocarea resurselor sau pur si simplu doreste sa-si fidelizeze clientii oferindu-le acces gratuit la situatia propriilor comenzi si lucrari aflate in executie.



De obicei, costurile unui software realizat la comanda, in masura sa raspunda necesitatilor si caracteristicilor unei anumite firme, sunt negociabile si depind de complexitatea aplicatiei si de limbajul de programare folosit, spune Sarbu. Orientativ insa, o aplicatie la cerere poate fi dezvoltata pentru o suma cuprinsa intre 200 si cateva mii de euro.



Mai departe, KSD intentioneaza sa lanseze trei aplicatii software, dintre care prima, o aplicatie de birou, va deveni indispensabila oricarei firme serioase, crede Sarbu. Aplicatia isi propune sa automatizeze anumite sarcini de birou pe care intr-o firma le poate avea oricine, de la secretara pana la directorul cel mare, explica Lucian Sarbu. "Nu va fi doar un produs software, ci un brand deosebit, care va stimula din plin imaginatia clientilor nostri si care-i va ajuta sa stabileasca o comunicare extrem de eficienta si convingatoare cu clientii lor, indiferent de serviciile oferite".



Pe piata romaneasca de software, concurenta este destul de redusa, din cauza numarului mic de marci autohtone: "Cu respect o spun fata de grangurii industriei, piata de software din Romania este slaba - eu nu cunosc decat doua marci romanesti de soft: Bit Defender si RAV, care a fost cumparata de Microsoft. In rest, producatorul roman de soft care vrea cat de cat sa dezvolte un produs este atat de lipsit de imaginatie incat nu inventeaza decat programe de contabilitate".





Ce vrei de la website-ul tau?



Cei trei asociati de la KSD si-au propus sa "atace" si segmentul de piata reprezentat de site-urile de comunitate. Este o piata interesanta, care atrage publicitate, considera Sarbu. A vazut niste statistici conform carora 2 milioane de dolari sunt "invartiti" la ora actuala pe piata de publicitate de pe Internetul romanesc. "Este evident ca piata este intr-o uriasa crestere, pentru ca si consumul de internet este in crestere in Romania. Avem de gand sa lansam cateva site-uri si sa vedem ce merge", adauga managerul, in opinia caruia, din pacate, piata este insa plina de asa-zisi specialisti care ofera site-uri web pentru o suta de dolari.



Pentru educarea pietei, KSD va lansa, o data cu prima aplicatie software proprie, si un newsletter gratuit, dedicat decriptarii ofertelor specifice Internetului. Cine il va citi, este convins Lucian Sarbu, va sti cum sa nu se lase pacalit de o oferta de tip dumping si cum sa ceara si sa accepte o oferta de web design sau un software dedicat. "Sunt si multi clienti care nu stiu de fapt ce vor de la propriul website si atunci cum sa le mai ceri sa deosebeasca o oferta reala si serioasa de o aberatie?"



In cadrul companiei, Lucian Sarbu se ocupa cu designul de web, Dan Radu este specialistul in programare pentru aplicatiile soft, iar Gabriel Sarbu este programatorul pentru web. O astfel de afacere, in care fiecare asociat munceste din plin, poate ajunge cu usurinta la sfarsitul unui an la un miliard de lei cifra de afaceri, spune Sarbu. "In dolari nu este mult - 25-30.000 de dolari este cifra pe care o inregistreaza majoritatea firmelor obisnuite de software din Romania. Este un prag pe care insa nu poti sa-l depasesti daca nu vii pe piata cu adevarat cu ceea ce trebuie sa vina pe piata o firma de software, adica aplicatii proprii, dincolo de care sa se vada numele tau", considera el.
cecilia.stroe@zf.ro

O campanie Ziarul Financiar Banca Transilvania