Afaceri de la zero

Japonia, la ora revolutiei Internet

29.03.2000, 00:00 Autor: Silviu Sepciu



(acest articol va aparea in editia de maine, 30 martie)





O mutatie profunda isi face simtite efectele pretutindeni in Japonia. Cufundat de cativa ani in cea mai profunda criza economica de la sfarsitul celui de-al doilea razboi mondial, arhipelagul nipon traverseaza in prezent o perioada de revaluare a atuurilor si a sanselor sale de redresare. Pentru tot mai multa lume devine evident ca solutia este legata de viteza de adaptare la noua economie informatica. Nu este de mirare deci ca Internetul face valuri in intreaga Japonie, remodeland peisajul industrial, schimband normele culturale si dopand titlurile companiilor din sectorul IT. Majoritatea analistilor sunt de parere ca sectorul informatic japonez se afla in prezent cu circa trei ani in urma celui american, insa ca acest decalaj se va reduce in scurt timp. Intr-adevar - comenteaza Financial Times - faptul ca Japonia s-a lansat mai tarziu in aventura Internet nu constituie, neaparat, un dezavantaj. Cea mai puternica economie asiatica ar putea profita de experienta americana pentru a-si constitui un model propriu de economie digitala. Spre exemplu, internetul mobil joaca un rol mult mai mare in Japonia decat in Statele Unite. NTT DoCoMo - principalul operator de telefonie mobila din arhipelag - a introdus luna trecuta serviciul iMode, care permite conectarea in retea prin intermediul "celularelor" DoCoMo. Pana acum, aproape patru milioane de persoane s-au abonat la acest serviciu. Faptul ca internetul fara fir are un asemenea succes nu ar trebui sa surprinda. Desi densitatea "parcului" nipon de PC-uri este mai mica decat in Statele Unite, in schimb un procent ridicat de japonezi dispun de telefoane mobile. Potrivit estimarilor, peste cinci ani cam jumatate din serviciile online desfasurate in Japonia vor fi efectuate prin intermediul telefoanelor si a altor dispozitive mobile. Companiile traditionale s-au angajat fara rezerve in lumea afacerilor si a comertului electronic. Conglomeratul Fujitsu a facut din Internet una dintre prioritatile sale de actiune. Printre domeniile sale de activitate se numara acum sistemele de integrare si oferirea de solutii Internet. In plus, de la marketing pana la procurarea de echipamente, aproape orice actiune in cadrul Fujitsu de desfasoara prin intermediul Web-ului. La randul sau, Sony s-a numarat printre primele grupuri din sectorul industriei electronice care au inceput sa vanda produse online. Conducerea companiei a inteles faptul ca profitabilitatea viitoare depinde in mare masura de angajarea in comertul electronic, chiar daca acest lucru inseamna erodarea "canalelor" traditionale de achizitie si vanzari. Companiile Mitsui si Mitsubishi au anuntat ca vor infiinta un joint venture cu o societate americana care va fi destinat comertului electronic cu produse siderurgice. In ceea ce priveste populatia, aceasta profita si ea, din plin, de avantajele Internetului. Numarul navigatorilor in retea a crescut de la 8,8 milioane in 1997 la aproape 20 de milioane in prezent. Aceasta evolutie s-a inregistrat in pofida costului ridicat al serviciilor telefonice si a numarului inca mic de site-uri in limba japoneza. ?inand cont de ritmul actual de expansiune a pietei locale, specialistii apreciaza ca, in anul 2003, aproximativ 42% din populatia nipona va avea acces la Internet. In acelasi interval, numarul adreselor web ale companiilor japoneze ar urma sa ajunga de la 100.000 la peste 250.000.


O campanie Ziarul Financiar Banca Transilvania