Afaceri de la zero

Iti trebuie ceva sange rece ca sa umbli cu atatia bani gheata la tine

04.08.2003, 00:00 Autor: Cecilia Stroe

Nu multi din cei care scot bani din ATM sau isi platesc cumparaturile de la supermarket au curiozitatea sa se intrebe ce se intampla cu bancnotele si monedele lor - cum ajung ele in bancomat si cine le scoate, la sfarsitul zilei, din sertarele casierei de la magazin.
E si normal sa fie asa, pentru ca pana nu de mult, Banca Nationala a avut monopolul pe piata serviciilor de procesare a banilor, asa cum se numesc astfel de operatiuni. Pare chiar o idee curioasa ca ideea de outsourcing sa se aplice si intr-un asemenea domeniu delicat cum e lucrul cu banii - adica o banca sa nu-si mai foloseasca propriii angajati ca sa care sacii cu bancnote si monede, ci sa angajeze pentru asta o firma specializata. Totusi, aceasta se intampla de multa vreme in Occident. "O idee moderna este aceea ca bancile se se ocupe numai de tranzactii, de afaceri, fara sa mai intre in contact direct cu banii; sa-i produca, dar sa nu-i atinga", spune Liviu Tarsea, manager pentru Romania al grupului danez 4Falck, singura firma privata care se ocupa acum la noi cu procesarea de bani.
Faptul ca in Occident a trecut "moda" sediilor de banci in cladiri impunatoare este, in opinia lui Tarsea, o reflectare a preocuparii bancilor pentru eficienta activitatii, iar unul din modurile de rentabilizare este externalizarea serviciilor de manuire a banilor.
Avantajele pe care le implica aceasta externalizare trebuie analizate, dupa parerea managerului de la 4Falck, intr-un mod cat se poate de pragmatic: dincolo de existenta tezaurului - care presupune un spatiu adecvat amenajat - si de partea de logistica, transportul banilor, adica masini blindate, echipament, armament, procesarea banilor inseamna si un numar foarte mare de angajati.
"Un om nu inseamna numai un salariu de 250 de dolari, inseamna taxe si impozite, concediu medical si de odihna, prime; totul costa, chiar si faptul ca un om ocupa un spatiu intr-o incapere si calca pe o mocheta", considera Tarsea. Pana la urma, "o agentie sau o sucursala a unei banci poate avea si doar de la trei la sase angajati, intr-un spatiu inchiriat, care poate fi oricand mutat dintr-un loc in altul, cu computere, cu linii telefonice si-atat".



Si aici au luat-o inainte bulgarii
Group 4Falck din Danemarca este al doilea furnizor de servicii de securitate din lume si prima companie care a spart monopolul BNR pe piata serviciilor de procesare de bani din Romania. Infiintat in 1901 in Danemarca, Group 4Falck are ca obiect de activitate prestarea serviciilor de colectare si transport a banilor si a valorilor, de procesare a banilor si de paza, atat pentru companiile private, cat si pentru institutiile statului.
Din portofoliul de activitati ale grupului, a carui cifra de afaceri pe anul trecut a fost de 4,3 miliarde de euro, asa-numitele "cash services" reprezinta 7,1%. Printre actionarii Group 4Falck se numara si doua dintre cele mai puternice banci din lume, Deutsche Bank cu 11% si Merrill Lynch cu 5%.
Dupa o prospectare a pietei romanesti a serviciilor de securitate care a durat din 1997 pana in luna iunie a anului trecut, grupul danez a preluat agentia de protectie si paza Valahia, printr-o tranzactie in valoare de circa doua milioane de dolari, in urma careia Liviu Tarsea, fost cadru al Serviciului de Protectie si Paza, manager al companiei, si sotia sa si-au vandut intregul pachet de actiuni. Dupa preluare, activitatile companiei Valahia au fost divizate in doua societati - Group 4Falck Romania pentru serviciile de transport al valorilor si de procesare a banilor, si Group 4Falck Valahia, pentru serviciile de paza si interventie - afaceri conduse in continuare de Liviu Tarsea, in calitate de country manager.
Primul centru privat de procesare de bani din tara s-a deschis la Bucuresti in urma cu o luna si ceva, la data de 20 iunie si a necesitat o investitie de 5,5 milioane de dolari.
Pentru banci, incredintarea serviciilor de procesare a banilor unei companii private specializate inseamna o importanta reducere a costurilor si o mai mare flexibilitate, dar din pacate, considera Liviu Tarsea, Romania se numara printre ultimele tari din Europa care au adoptat acest sistem de lucru. "Bulgaria il foloseste de sase ani, Ungaria de noua ani - chiar de 11 in ceea ce priveste transportul de valori, mai recent Republica Ceha, Slovacia, Slovenia si Ucraina, dar in Vest lucrurile se intampla in acest mod de multa vreme".



"Ochiul dracului" si tentatiile lui
O investitie "frumoasa", cum o numeste Liviu Tarsea, centrul de procesare de la Bucuresti constituie si un loc de munca "extrem de civilizat" pentru cei 80 de oameni care lucreaza aici in momentul de fata. In mare parte, acestia sunt fosti angajati ai Bancii Nationale. "Dar am luat si de la alte banci, ramasesera liberi in urma unor restructurari si i-am selectat in baza experientei lor si a calificativelor", explica Tarsea.
Motivul pentru care au fost recrutati fosti angajati din banci e simplu. "Banul e ochiul dracului si poate reprezenta o tentatie", spune managerul, iar manuitorul de bani trebuie sa fie intai de toate o persoana verificata din punct de vedere al moralitatii, al atitudinii fata de bani. "Ne-am folosit de experienta lor anterioara, dar le-am facut si noi un training timp de doua luni de zile, pe aparatura cu care lucram".
Liviu Tarsea se considera un fin observator al naturii umane - "am pretentia ca pot interpreta cu usurinta felul in care oamenii se manifesta", spune el. In primele zile a sesizat o anumita crispare din partea angajatilor - "au schimbat seful si au trecut la proceduri de lucru scrise, individuale"; pentru majoritatea lor insa banii nu mai reprezinta acum decat simple hartii, "niste obiecte cu care lucreaza si trebuie sa lucreze bine".



La bancomat, cu sacul
Colectati de la banci, dar si de la supermarketuri, hipermarketuri si alte companii care vehiculeaza mult numerar, banii ajung la centrul de procesare, unde are loc numararea si sortarea lor pe cupiuri (10.000 de lei, 100.000 de lei). Sortarea banilor, impachetarea, manipularea si transportul banilor sunt operatiuni care trebuie sa se petreaca conform normelor impuse de BNR, in asa fel incat operatiunea de predare-primire a banilor sa nu dureze si sa nu mai fie necesara o operatiune ulterioara de validare.
Tot in cadrul acestei sortari sunt identificate si separate si bancnotele false sau suspecte de a fi false, cele deteriorate, care nu mai pot fi repuse in circulatie si cele destinate ATM-urilor.
Dupa sortare, banii agentilor nebancari se depun la ordinul acestora in conturile bancare, iar in cazul bancilor, depunerea se face in tezaurul propriu. In functie de cerintele clientului, la dispozitia scrisa a  acestuia, Group 4Falck poate face si operatiuni de vanzare-cumparare de la BNR sau alte banci comerciale. "De exemplu, alimentarea ATM-urilor se face prin conectarea la reteaua acestora, noi le monitorizam gradul de golire a casetelor si facem incarcarea in asa fel incat functionarea aparatului sa fie asigurata 24 de ore din 24".
Dupa cum au observat oamenii de la 4Falck, in unele locuri si in anumite zile - la ATM-urile din vecinatatea marilor intreprinderi sau in centrul orasului, in zilele de salariu - bancomatele trebuie incarcate chiar si de doua ori pe zi. "Romanii inca nu au invatat ca pot face plati cu cardul de-a lungul intregii luni, ei in ziua de salariu merg si isi scot toti banii de pe card", spune Tarsea.



270 de cartuse de Kalasnikov
Pentru o mai mare operativitate, procesarea banilor se face cu preponderenta pe timpul noptii; se lucreaza intr-o tura restransa, de la 7 dimineata la 7 seara, si una largita, de la 10 seara la 7 dimineata, cand masurile de securitate luate in incinta centrului si in vecinatatea lui sunt considerabil sporite.Teoretic, in cadrul centrului de procesare, posibilitatea ca cineva sa sustraga sume de bani este exclusa, considera Tarsea.
Aici masurile de securitate sunt foarte riguroase; angajatii pot iesi din incinta doar dupa terminarea programului, adica atunci cand banii pe care i-au procesat au fost deja depusi in tezaur. "Daca in centru au intrat o mie de miliarde si in tezaur au ajuns tot o mie de miliarde, inseamna ca n-avem de ce sa ne facem probleme".
Mai sunt insa si situatii in care de la clienti pot veni sume in plus in cupiuri, precizeaza el, iar cineva s-ar putea gandi ca daca banii tot sunt in plus, ar putea sa si-i insuseasca; activitatea fiecarui procesator este insa supravegheata si inregistrata de camere video, inregistrari menite sa le dovedeasca clientilor provenienta sumelor respective. "Este o raspundere deosebita si nu ne permitem nici o greseala, orice greseala ar avea repercusiuni asupra imaginii si imaginea poate pune in pericol afacerea in sine".
De altfel, sustine managerul, posibilitatea aparitiei problemelor este foarte redusa in ceea ce priveste strict operatiunea de procesare. "Problemele de impact psihologic pot aparea mai mult la transportatori, de aceea este foarte importanta pregatirea acestora, atat psihologica, cat si teoretica si practica".
 Mai exact, explica el, cel care transporta bani trebuie mai intai de toate sa constientizeze ca isi asuma un risc si apoi sa fie pregatit ca pe timpul deplasarii, pus in fata unui eventual eveniment nedorit, sa reactioneze intr-o maniera care sa-i protejeze viata si sa genereze cat mai putine daune.
Pana acum, in Romania nu au avut loc prea multe astfel de incidente, spune Tarsea. Un Aro care transporta salariile unei societati comerciale a fost la un moment dat atacat pe Calea Victoriei si au mai avut loc si alte cateva incidente la casele de schimb valutar, care s-au soldat cu victime.
Transportatorii de la 4Falck realizeaza insa dimensiunea pericolului, prin intermediul "materialelor didactice" realizate in alte tari din Europa. "Dupa ce vad fotografii cu masini in care au fost trase 270 de cartuse de Kalasnikov, realizeaza imediat pericolul".
Danezii au intrat pe piata exclusiva a procesarii de bani in Romania stiind ca nu vor fi concurati prea curand de alte firme private, dat fiind ca e dificil sa dispui de experienta necesara pentru a presta aceasta activitate la fel de bine ca BNR. "Nu suntem chiar un concurent pentru BNR, ci mai mult un sprijin. Logic ar fi ca de acum BNR sa nu mai faca procesare de bani, pentru ca noi vom putea derula aceasta operatiune la standardele cerute de normele BNR", a precizat Liviu Tarsea. Pe mai departe, Group 4Falck ar vrea sa abordeze si alte monopoluri ale statului in anumite servicii, ca de pilda cele de pompieri si ambulanta. Pentru anul in curs, filiala romaneasca a grupului danez si-a propus ca tinta o cifra de afaceri de 9 milioane de dolari, de la 3,8 milioane de dolari anul trecut, in conditiile unei cresteri a capacitatii de procesare de la 14.000 de miliarde de lei, cat are in prezent centrul de la Bucuresti, la 25.000 de miliarde de lei pe luna sau echivalent. Pentru cele sapte centre teritoriale care vor fi deschise in luna octombrie au fost stabilite deja orasele: Bacau, Iasi, Brasov, Deva, Baia-Mare, Constanta si Ramnicu-Valcea, o investitie totala estimata la 4 milioane de euro. Si in teritoriu, activitatea va decurge la fel ca in Bucuresti, explica Tarsea - structuri mai reduse, dar aceleasi proceduri de lucru, aceeasi organigrama. "Majoritatea clientilor au sediile la Bucuresti si pentru ca noi trebuie sa le prezentam in fiecare dimineata o situatie informativa, trebuie sa ne corelam foarte bine cu toate centrele din tara". cecilia.stroe@zf.ro

O campanie Ziarul Financiar Banca Transilvania