Afaceri de la zero

In loc sa cumperi un inel de logodna poti cumpara o "bijuterie" de afacere

30.10.2006, 21:00 Autor: Anca Rif, ZF Transilvania
Daca la inceputul anilor '90 romanii cumparau aproape orice in materie de bijuterii, in ultimii ani profilul consumatorului s-a modificat, devenind mai "sofisticat".
In acest moment nu exista statistici oficiale cu privire la volumul si evolutia pietei de bijuterii, singurele informatii fiind estimari ale celor care lucreaza in domeniu. Potrivit datelor Patronatului Bijutierilor din Romania, aproximativ 60% din bijuteriile comercializate pe piata romaneasca provin din import, fenomen care se va accentua si mai mult o data cu integrarea in structurile europene.
De aceasta situatie "profita" companiile care au ca domeniu de activitate importul de bijuterii, unele dintre ele obtinand venituri anuale de aproximativ 150.000 de euro.
Potrivit jucatorilor de pe piata, capitalul de pornire pentru o afacere in domeniu este de minim 10.000 de euro, suma in care sunt incluse deschiderea unui magazin si activitatile de promovare. Odata demarata afacerea, cresterea anuala a indicatorilor financiari este de pana la 40%.
Teodora Isar, unicul actionar al companiei G&C Euroimpex, si-a demarat business-ul cu bijuterii in urma cu doi ani, iar in prezent, este importator si distribuitor pe piata romaneasca a bijuteriilor marca Ariki, produse in Noua Zeelanda.
"Compania Ariki a fost fondata in 1932 si este o afacere de familie. Produsele lor sunt prezente in toata lumea, iar eu le-am vazut pentru prima data in cadrul unei expozitii in Italia. Mi s-au parut interesante si oarecum diferite de tot ceea ce exista pe piata din Romania si am decis sa colaborez cu ei. Trebuie sa recunosc ca nu am facut prea multe inainte de a demara afacerea", isi aminteste Teodora Isar, manager general al G&C Euroimpex.
In acest moment, comercializarea produselor Ariki se realizeaza atat prin intermediul unui magazin propriu, cat si prin colaborarea cu 16 magazine de profil din tara. Potrivit conducerii companiei, vanzarile anuale sunt de aproximativ 150.000 de euro, preturile de comercializare ale bijuteriilor fiind intre 35 si 400 de lei.
"Clientii nostri sunt in general, persoanele cu venituri medii si peste medii. De asemenea, desi poate parea putin probabil, jumatate din clientii nostri sunt barbati care cumpara bijuterii pentru perechile lor", spune Teodora Isar.
Proiectele de dezvoltare pentru perioada urmatoare vizeaza extinderea afacerii in alte trei tari europene, dupa ce anul trecut compania a inceput comercializarea produselor in Ungaria. Teodora Isar nu a dorit sa ofere deocamdata mai multe detalii cu privire la locatiile targetate, dar a precizat ca extinderea se va face prin intermediul firmei din Ungaria.
"Formalitatile sunt mult mai simple in acest caz si de aceea am optat pentru aceasta varianta. Vrem insa, ca in momentul in care Romania va fi membra a Uniunii Europene sa derulam toate activitatile prin intermediul companiei din Romania", a declarat managerul G&C Euroimpex.
Compania are un portofoliu de aproximativ 4.000 de modele de bijuterii din scoica si jad, placate cu aur sau argint, dar si suveniruri confectionate din scoici. "Cele mai bine vandute produse sunt cele care au in structura lor scoici, explicatia venind din faptul ca sunt piese deosebite si inexistente in colectiile altor bijutieri", precizeaza Teodora Isar. In opinia acesteia, perioadele cele mai bune pentru vanzarile de bijuterii sunt cele din preajma Sarbatorilor de Craciun si Pasti, dar si de Ziua Femeii.
Pentru Ruxandra Serban, directorul executiv de la Erra Ruxir, afacerea cu bijuterii a fost mai mult o intamplare decat rezultatul unui "plan" de business. "In 2004, eram la studii economice in Franta si din intamplare am auzit de deschiderea Cora la Bucuresti. Am luat legatura cu ei si la scurt timp am deschis primul magazin de bijuterii in cadrul Cora", isi aminteste Ruxandra Serban.
Ca urmare a evolutiei vanzarilor in primul magazin, anul trecut, la sfarsitul lunii octombrie, conducerea Erra Ruxir a mai deschis un magazin in Capitala, in incinta City Mall. "Nu este o locatie foarte profitabila pentru noi din mai multe cauze si este posibil ca in perioada urmatoare sa renuntam la acel magazin si sa deschidem un altul intr-o alta zona a Capitalei", precizeaza directorul executiv al companiei.
El a mai spus ca proiectele pentru urmatoarea perioada prevad si extinderea la nivel national prin demararea unor colaborari cu magazinele de profil din tara.
"Nu am dezvoltat pana acum activitatea de distributie, deoarece lumea bijutierilor e destul de inchisa. Majoritatea jucatorilor din piata prefera sa se dezvolte prin forte proprii, nu sa accepte parteneriate", este de parere Serban.
Compania Erra Ruxir are si un atelier de productie de bijuterii, care potrivit conducerii companiei nu ar putea sa "supravietuiasca" pe piata, daca nu ar fi sustinut financiar din vanzarile magazinelor companiei. Prin intermediul acestora sunt comercializate atat bijuterii proprii, dar mai ales bijuterii de import sub marcile Cacharel, Christian Lacroix, Kenzo si Ted Lapidus.
"In Romania e imposibil sa ai o afacere profitabila doar din productia de bijuterii, deoarece taxele si accizele sunt mari, iar pretul produselor nu poate concura cu cele aduse din Turcia. In acest moment, daca nu am avea veniturile obtinute din vanzarile in cele doua magazine, am fi nevoiti sa renuntam la activitatea de productie", declara directorul executiv al firmei.
Potrivit conducerii companiei, capitalul de pornire pentru afacere a fost de 100.000 de euro, valoare care include deschiderea magazinului, promovarea produselor si mai ales achizitia produselor. Veniturile anuale obtinute de Erra Ruxir din vanzarea de bijuterii sunt de peste 420.000 de euro.
"Cele mai bine vandute produse sunt cele care au preturi accesibile, insa in portofoliu avem si bijuterii care costa 2.000 de euro. Se vand si acestea, insa mai greu. De asemenea, sunt multe persoane care vin la noi in magazin, vad un anumit model, iar apoi apeleaza la cei care aduc bijuterii din Turcia si incearca sa gaseasca modele care sa se asemene", marturiseste Ruxandra Serban.
Ea nu a putut sa ofere informatii exacte cu privire la numarul de produse existente in portofoliu, dar a precizat ca la fiecare trei luni colectiile sunt schimbate in proportie de 50%.
"Intr-o afacere de acest gen nu iti poti permite sa ramai in urma, deoarece consumatorii vor noutati in mod constant. De asemenea, faptul ca multe persoane calatoresc peste hotare este un alt motiv pentru a ne mentine pe aceeasi linie cu producatorii pe care ii reprezentam in Romania", a mai spus managerul Erra Ruxir.
Compania este o afacere de familie, Ruxandra Serban detinand 40% din capital. Colaborarea cu cei patru producatori de bijuterii a demarat in 2004, in cadrul unui targ de profil din Elvetia.
"In acel moment pe piata romaneasca nu exista o companie care sa comercializeze bijuterii marcile Cacharel, Christian Lacroix, Kenzo si Ted Lapidus, astfel ca mi s-a parut o ocazie unica", isi aminteste femeia de afaceri.
Potrivit datelor detinute de Patronatului Bijutierilor din Romania, productia romaneasca de bijuterii reprezinta lunar aproximativ 400 de kilograme, cantitate care include aur si argint in proportii egale, in timp ce importurile aduc inca 500 de kilograme.

Capitalul de pornire pentru o afacere de acest gen depinde de cat de cunoscut e brandul produselor comercializate si incepe de la 10.000 de euro, putand sa ajunga pana la 100.000 de euro
Veniturile anuale ce se pot obtine dintr-un singur magazin pot fi de pana la 400.000 de euro
Preturile de vanzare ale obiectelor sunt cuprinse intre 10 si 2.000 de euro
O campanie Ziarul Financiar Banca Transilvania