Afaceri de la zero
Francizele de servicii profesioniste au devenit ultima moda printre intreprinzatorii de astazi
Francizele de servicii profesioniste au devenit ultima moda printre intreprinzatorii de astazi

Francizele de servicii profesioniste au devenit ultima moda printre intreprinzatorii de astazi

23.10.2006, 21:01 Autori: Adrian Criş , Lavinia Marin , Liviu Chiru
Cresterea economica, dezvoltarea pietei francizelor, precum si a spiritului de intreprinzator al romanilor au determinat aparitia si extinderea pe piata romaneasca a unui nou business: francizele de servicii profesioniste. Cu o investitie care poate varia intre cateva mii si cateva zeci de mii de euro, un intreprinzator cu un plan bun de afaceri isi poate deschide propria banca, firma de leasing sau de consultanta in management.
Una dintre cele mai la moda francize de servicii profesioniste este franciza bancara. Prezenta de mai bine de un an pe piata locala, aceasta face loc unui paradox: sa fii bancher, fara insa sa lucrezi intr-o banca.
Ca sa iei in franciza o banca, ai nevoie de cel putin 20.000 de euro, de cunostinte solide in domeniul bancar si de un spatiu bine situat. Asta stia oradeanul Razvan Flefle inainte de a cumpara franciza bancara de la Volksbank.
Cu banii castigati la munca in Spania, oradeanul si-a "cumparat" o banca si in scurt timp, cand banii au inceput sa vina, tanarul a devenit sigur ca "a dat lovitura". Succesul insa nu i-a picat din senin. Ca sa intre in randul "gulerelor albe" a avut nevoie nu doar de pricepere, ci si de experienta muncii de jos, dobandita cu truda si departe de casa.
Imediat dupa terminarea Facultatii de Stiinte Economice, in 1999, Razvan Flefle s-a angajat la o banca populara si se pregatea de o cariera pe care o spera promitatoare. Peste doi ani insa, a trebuit sa-si caute altceva de lucru. "Ca sa reduca riscurile din sistem, Banca Nationala a impus bancilor populare norme care le-au obligat sa devina banci comerciale", explica tanarul. Cum banca la care lucra nu a avut destule resurse pentru transformare, s-a inchis, iar Razvan a trebuit sa-si caute un alt serviciu.
L-a gasit in Primaria Oradea, la Directia Economica. Parintii, mama profesoara, iar tatal functionar in Nucet, credeau ca fiul lor "s-a realizat". Ziceau ca "a fi functionar la stat inseamna a avea cat de cat prestigiu si siguranta zilei de maine". Incet-incet insa, Razvan i-a contrazis. "Mi-am dat seama ca salariul, undeva pe la 110 euro, n-o sa-mi ajunga niciodata. Iar ca sa avansez, trebuia sa astept sa se pensioneze toti sefii, adica sa imbatranesc si eu cu ei". Asa ca a profitat de prima sansa de a face o schimbare si a plecat sa lucreze in Spania. "Lucram 13 ore pe zi la un restaurant pe malul marii. N-am avut nicio zi libera. Abia in seara dinaintea intoarcerii in tara am facut si noi o baie in Mediterana", povesteste tanarul.
Intorsi acasa dupa cateva luni, cei doi tineri au investit castigul intr-un mic magazin pe care a ramas sa-l conduca sotia lui, iar Flefle s-a angajat din nou la o banca. In primavara acestui an insa, a aflat ca Volksbank va lansa la Oradea banci in sistem de franciza.
"In aprilie, impreuna cu doi prieteni, am decis sa investim 40.000 de euro ca sa fim primii din oras care cumpara franciza Volksbank. Practic, am inchiriat pe 5 ani dreptul de a folosi 'brandul' bancii, sa-i punem sigla pe spatiul utilat tot pe cheltuiala noastra. Apoi, urma sa achitam singuri toate cheltuielile, de la chirie si intretinere, pana la plata taxelor si impozitelor. Am facut un plan de afaceri si am contactat conducerea sucursalei locale, unde am trecut de primul interviu, iar apoi de selectia de la Bucuresti", spune Flefle.
El a inceput munca de bancher propriu-zisa inca inainte de incheierea renovarii spatiului. "Mai mult din joaca, am cerut bancii sa-mi dea mai devreme dreptul de a-i accesa programele de calculator, ca sa ma obisnuiesc cu ele". Apoi, pentru ca un prieten avea nevoie urgenta de un imprumut, l-a ajutat sa-si faca dosarul de creditare. Dupa el a venit altul, si tot asa. "Practic, am inceput sa lucrez pe nesimtite. Si pe apucate. In pantaloni scurti si tricou, pe cate o terasa, pe capota masinii sau acasa. La sfarsitul lunii, cand am tras linie, am numarat 7 clienti si incasari de 102.200 euro de la 'banca-mama'. In iulie, am luat treaba in serios si am facut 212.000 euro, cu 21 de clienti. In august, dupa ce am inaugurat sediul, am ajuns la 53 de clienti si incasari de 325.000 euro. Cifrele astea n-o sa le uit niciodata", povesteste Flefle, cu vocea aprinsa de pasiunea cifrelor.
Tanarul isi explica propriul succes intr-un singur fel: intr-o asemenea afacere, sa fii cel mai bun e pur si simplu o obligatie. "Cand conduci o unitate francizata si ai de platit lunar atatea cheltuieli, nu-ti mai permiti un comportament de functionar. Tot ce faci trebuie sa fie fara cusur, sa faci toata birocratia posibila, in locul clientilor, scutindu-i de drumuri. Pe scurt, trebuie sa fii mereu in priza, nu sa astepti sa treaca cele 8 ore de program".
Un alt tanar intreprinzator care a avut curajul sa investeasca intr-o franciza bancara, de aceasta data una ING Bank, este Iulian Puiu, 35 de ani. Dupa ce si-a construit o cariera in asigurari, urcand pas cu pas de la consultant de vanzari pana la manager de unitate, Puiu a simtit nevoia, in urma cu doi ani, sa incerce o noua provocare.
Pe atunci, ING Bank, grupul pentru care lucra in asigurari, incepea sa dezvolte operatiunile pe partea de retail, aducand pe piata locala un concept nou: agentia operata in sistem de franciza.
"Am auzit de acest proiect cu un an inainte si am fost foarte interesat, pentru ca voiam sa am propriul meu business", spune Puiu. In perioada de inceput, ING prefera sa recruteze managerii pentru Office-uri din randul propriilor angajati.
Puiu povesteste ca a aplicat pentru o asemenea pozitie, iar dupa ce a trecut prin toti pasii procesului, a avut de ales intre patru locatii din Bucuresti. In final, a ales o locatie "aglomerata", cu mai multe sucursale ale bancilor concurente, langa Pasajul Lujerului, din zona Militari din Bucuresti.
Banca ofera pentru francizat locatia aproape la cheie: managerul trebuie sa investeasca doar in amenanjarea spatiului - mobilier si tehnica de calcul.
Pentru a conduce un Office, managerul trebuie sa isi faca o firma, al carei unic domeniu de activitate sa fie oferirea de servicii de consultanta financiara in respectiva locatie.
"Mi-am facut un business plan pe termen mediu si lung, de 3-5 ani. Sunt in plan", explica Puiu, precizand ca nu a auzit de "colegi" care sa nu reuseasca sa-si faca planul. Investitia initiala, de aproximativ 6.000 de euro, a fost deja recuperata
Ce i-a adus nou viata de bancher? "Este un sistem mult mai dinamic, comparativ cu sistemul asigurarilor", spune el, pentru ca in domeniul bancar produsele sunt rapid replicate si intotdeauna apar lucruri noi.
La inceputul activitatii, Office-ul lui Puiu a functionat cu un singur consilier. Dupa doua luni, a realizat ca nu este suficient si a mai angajat inca trei persoane.
ING asigura pregatirea personalului din Office-uri, insa de recrutare se ocupa managerul. Acum serveste peste 4.700 de clienti, avand ca principal obiectiv sa fie "banca principala" (prin care sunt derulate majoritatea tranzactiilor) pentru fiecare dintre acestia, chiar daca au produse si de la concurenta.
Dupa doi ani de functionare, Puiu vorbeste deja despre o reorganizare a activitatii in cadrul Office-ului, mergand pe specializarea fiecaruia din angajati pe anumite servicii. Vrea sa isi diversifice vanzarile, incluzand, pe langa produsele bancare pe care le vinde si alte servicii pe care grupul le are in oferta - asigurari si, mai nou, leasing. Pana la vanzari incrucisate, a extins zona de Self'Bank din cadrul sucursalei, prin instalarea unui ATM suplimentar, "intrucat nivelul operatiunilor justifica aceasta masura".
Activitatea lui pe partea bancara consta exclusiv in oferirea de consultanta. Actele sunt incheiate cu banca, fiind expediate prin posta catre unitatea centrala. "Semnatura mea reprezinta mai degraba un control de calitate", explica Puiu.
Viata de bancher i-a adus venituri mai bune decat realiza ca manager in asigurari, desi si acolo se castiga bine. Veniturile sunt obtinute sub forma de comisioane din operatiunile derulate, iar managerul isi ia banii ca dividende, de la firma sa prin care opereaza Office-ul.
"In urmatorii cinci, chiar zece ani ma vad manager tot in acest Office", spune Puiu, mentionand ca afacerea va creste in timp.
Extinderea prin franciza este o posibilitate de extinderea a afacerilor nu numai pentru companiile din sistemul bancar, ci si pentru companiile de leasing. Toni Tataru, directorul executiv al International Leasing, declara in cursul acestui an ca compania sa a inceput procedurile pentru francizarea afacerii urmand ca primul contract in franciza sa fie incheiat la inceputul lunii ianuarie 2007.
International Leasing a investit aproape 100.000 de euro pentru pregatirea metodologiei si softului sistemului in care vor fi inclusi francizatii, deoarece au considerat ca extinderea prin franciza este mai avantajoasa decat dezvoltarea prin deschiderea de noi filiale.
Costurile dezvoltarii unui punct de lucru, care va fi realizat dupa criteriile impuse de International Leasing, intr-un oras din provincie vor ajunge la 35-40.000 de euro, in functie de locatie si de renovarile necesare.
O alta franciza in domeniul serviciilor este Achieve Global, o franciza ce ofera servicii de training si consultanta de management care a intrat pe piata romaneasca in 2001 prin United Business Development Romania, chiar daca compania derula afaceri in Romania din 1997 prin Achieve Global Polonia.
"Actionarii nostri sunt doi americani, dintre care unul de origine poloneza care a decis acum 14 ani sa se intoarca in tara sa natala si a achizitionat franciza Achieve Global pentru Europa Centrala si de Est", explica Dan Berteanu, general manager Achieve Global Romania. El a specificat ca franciza din Romania a Achieve Global este detinuta in proportie de 100% de detinatorul acestei francize pentru Europa Centrala si de Est.
"La inceput, acestia aveau ca piata tinta zona telecomului si s-au extins prin faptul ca exista, in Polonia, o relatie de business cu furnizori din aceasta industrie. Prin aceasta companie au ajuns si in Romania, oferind servicii operatorului de telefonie mobila Connex, acum Vodafone", spune Berteanu. Operatiunea din Romania a inceput cu un singur angajat, urmand sa mai fie angajati patru in cursul aceluiasi an.
"Mai mult, au fost adusi traineri din Marea Britanie si SUA pentru a ajuta la dezvoltarea operatiunilor din Romania, tinand cont ca nu oricine poate fi trainer si pentru a practica aceasta meserie ai nevoie de anumite certificari", povesteste Berteanu. Investitia initiala a celor de la Achieve Global in Romania a fost de 200.000 de dolari (160.000 de euro).
"Ne adresam in principal multinationalelor din sectoarele financiar-bancar, telecom si farmaceutic. Dar de anul trecut am inceput sa ne orientam si catre alte sectoare precum retail, FMCG, zone in care a crescut necesitatea introducerii de programe de training si consultanta", a spus Berteanu.
Achieve Global este o franciza de origine americana clasica, diferenta dintre aceasta franciza si celealte este ca francizorul are doua reprezentante in Europa, una in Germania si una in Marea Britanie, in rest are loc aceeasi situatie ca in majoritatea francizelor, fiecare francizat acoperind o zona sau o tara.
Cu toate ca in ultimii doi ani cifra de afaceri a Achieve Global Romania s-a situat in jurul valorii de 800.000 de euro, Berteanu estimeaza o crestere de 40% a cifrei de afaceri in 2007, pana pe la 1,2 mil. euro. "Ma astept ca odata cu intrarea Romaniei in Uniunea Europeana sa creasca nevoia de dezvoltare a personalului si odata cu aceasta si cererea de training. Din acest motiv ne asteptam la o cifra de afaceri de 1,1-1,2 milioane de euro in 2007."
Francizelor Achieve Global nu le sunt impuse anumite obiective de vanzari, pozitie pe piata, numar de clienti de catre francizor, aceste obiective fiind stabilite doar de conducerea fiecarei francize in parte.
Dar si francizatii au obligatii, printre care poate cea mai importanta este plata unei redevente anuale de 12% din vanzari.
Berteanu spune ca incepand din acest an compania a inceput sa realizeze si un studiu despre piata de training din Romania prin care prezinta ce se cauta in materie de training, ce bugete aloca companiile acestor programe, precum si alte informatii legate de piata de training din Romania.
"Planurile noastre de viitor sunt legate de cresterea businessului atat ca valoarea a vanzarilor, cat si prin extinderea in tarile vecine, precum Ucraina sau Republica Moldova", a explicat Berteanu.
O campanie Ziarul Financiar Banca Transilvania