Afaceri de la zero

Europa si Japonia ar putea deveni motoarele cresterii economice mondiale in locul americanilor

27.03.2006, 00:00
Atat europenii, cat si japonezii incep sa consume din ce in ce mai mult, ceea ce ar putea duce la depasirea consumatorilor americani ca principala sursa a cresterii economice.

O schimbare importanta va avea loc in economia mondiala. Japonia si Europa, care pana de curand trageau in jos dezvoltarea globala, acum sunt pe punctul de a juca roluri extrem de importante pentru sustinerea ei, informeaza Wall Street Journal Europe.

Companiile si consumatorii din Japonia si din zona europeana, doua din cele trei cele mai mari economii dupa Statele Unite, au inceput din nou sa cheltuiasca, pentru prima data dupa foarte multi ani. Aceasta tendinta care a luat multi economisti prin surprindere a facut ca bancile centrale din ambele zone sa creasca rata dobanzii - o tactica care ar putea duce la scaderea actiunilor si a preturilor. Dar aceasta moda de a cheltui implica si alte aspecte care nu au nici o legatura cu piata financiara.

In primul rand, lumea va deveni mult mai putin dependenta de consumatorul american, a carui placere de a imprumuta si de a cheltui a reprezentat motorul principal de functionare al cresterii mondiale din ultimii cinci ani. Daca dezvoltarea economica a Statelor Unite va incetini, asa cum intuiesc acum unii economisti, japonezii si europenii vor fi nevoiti sa ocupe golul lasat de aceasta si sa ii continue activitatea, realizand astfel un act de reechilibrare globala la care multi au sperat, dar putini l-au crezut realizabil. Cresterea cererii locale din economia unor tari cum sunt China sau India, care de abia se fac cunoscute pe piata mondiala, poate insemna de asemenea o schimbare importanta.

Chiar daca economia Statelor Unite nu va incetini in viitorul apropiat, cresterea economica puternica de peste hotare va fi foarte bine primita. Ar putea chiar sa ajute la reducerea deficitului comercial al Statelor Unite prin acordarea companiilor americane a posibilitatii de a isi vinde produsele si serviciile peste ocean.

"Oamenii de afaceri atat din Japonia, cat si din Europa au inceput sa simta rezultatele efortului muncii lor", a declarat secretarul trezoreriei Statelor Unite, John Snow. Aceasta moda "este buna pentru noi", a spus el.

Economia Japoniei a crescut timp de trei ani, dar incet si fara prea mult ajutor din partea consumatorilor. Europa, de asemenea, dadea putine sperante de ascensiune. In Germania, spre exemplu, cantitatea produselor casnice consumate a scazut in fiecare trimestru al anului trecut.

Dar schimbarea a venit repede. In Japonia de exemplu, PIB-ul a crescut rapid in ultimul trimestru al anului trecut, atingand o rata anuala de 5,4%, cea mai mare rata din Grupul celor Sapte.

In cartierele elegante din Tokio se deschid noi restaurante, dar si magazine cu articole de lux. Apple Computer a vandut 14 mil. iPoduri in ultimul semestru a anului trecut - cele mai bune vanzari de la introducerea iPodului in Japonia in 2001. Coach, un producator al unei game largi de posete si accesorii se asteapta ca ritmul de crestere al vanzarilor in Japonia sa treaca de pragul de 20% si sa atinga cel putin suma de 410 milioane de dolari pana in luna iunie a anului fiscal curent.

Coach concepe planuri pentru deschiderea mai multor piete de desfacere in Japonia pentru a atinge ceea ce compania numeste potential considerabil de crestere. "Ne aflam inca in primele etape ale dezvoltarii pe aceasta piata extrem de importanta", a declarat presedintele si seful executiv al companiei Coach, Lew Frankfort.

Situatia este mai putin clara in Europa. In Franta si Spania, cheltuielile lunare ale unei familii alimenteaza o posibila accelerare economica. Insa in Germania, cea mai dezvoltata economie a Europei, datele oficiale nu arata inca o crestere sustinuta a consumului. Multi economisti spera ca germanii se vor simti mai dispusi sa cheltuiasca daca vor sti ca angajatorii vor incepe sa angajeze mai mult personal, asa cum unele sondaje sugereaza ca vor face.

Cel mai recent sondaj Manpower asupra asteptarilor in privinta obtinerii unei angajari, business-urile germane au spus ca asteapta o crestere a fortelor de munca cu 5% in cel de-al doilea trimestru al acestui an, redresand un declin de 4% asteptat sa apara in acest trimestru.

Companiile multinationale americane observa semne de crestere a productiei pentru consumatorii locali in industria germana. Compania Nordson, cu sediul in Ohio, fabrica aparatura de aplicare a lipiciului si a vopselei pe ambalajele de impachetare a mancarii si a altor produse care sunt distribuite pe pietele locale. Reprezentantii acesteia afirma ca numarul de comenzi din lunile decembrie, ianuarie si februarie au crescut cu 12% in comparatie cu cele de anul trecut. Nordson fabrica doua treimi din produse in Statele Unite, asa ca mai multe comenzi straine inseamna mai mult export.

"Am vorbit si cu reprezentantii altor companii industriale si mi-au confirmat ca si ele trec printr-o experienta asemanatoare", a declarat Peter Hellman, presedintele si seful administrativ al companiei Nordson.

Japonia si Europa, totusi, nu vor fi in stare sa faca fata situatiei, daca cererea americana de consum va scadea brusc. Ambele se confrunta cu probleme mult mai mari care vor impiedica cresterea rapida pe termen lung a economiei. Ambele au populatie imbatranita si prezinta o micsorare a fortelor de munca. Germanii se confrunta si cu o alta problema, majoritatea producatorilor indreptandu-se spre locatii mai ieftine din Europa de Est. Totusi, daca consumatorii japonezi si europeni vor incepe sa cumpere mai mult anul viitor, atunci ar putea acoperi deficitul comercial actual din economia americana pe care multi economisti l-au numit cel mai clar semn ca economia mondiala nu mai este echilibrata.

Economiile in curs de dezvoltare raman cu sperante pentru viitor. Informatii oficiale ale Fondului Monetar International sugereaza ca in 2005 China, India, Brazilia si Rusia impreuna au contribuit cu aproximativ 22% la cresterea consumului global, care include cheltuielile consumatorilor, ale companiilor si ale guvernului, in comparatie cu 6% din 2002.

Investitiile au fost motorul principal al cresterii consumului in China. Cheltuielile masive ale guvernului chinez, de la construirea de noi autostrazi pana la construirea de stadioane pentru Olimpiada din 2008 au dus la o cerere mare de importuri. Manifestarea Chinei ca centru global de asamblare de produse, a crescut cererea de piese high-tech in toata lumea. Totusi, odata cu dezvoltarea economiei chineze, consumatorii vor juca un rol mult mai important in economie, marindu-si cheltuielile la o rata anuala de aproximativ 12%.

Dezvoltarea rapida a unei clase mijlocii in orase ca Shanghai si Beijing atrage multe dintre cele mai cunoscute branduri ale lumii, dar si retaileri ca Wal-Mart, Carrefour sau Ikea. Totusi, oficialii chinezi spera ca cheltuielile consumatorului vor creste mult mai repede, pentru a putea lua locul investitiilor si exportului ca motor principal de dezvoltare.

India, de asemenea, experimenteaza o explozie a consumului, datorita ratelor mici de dobanda, o cota de piata mare la nivel global si de un numar in crestere de tineri profesionisti care lucreaza in domeniul tehnologic, unul dintre cele mai active domenii din economia mondiala. In ultimul an, in India,vanzarile de aparate de aer conditionat si de DVD playere au crescut cu 25%, masinile de spalat cu 18% si cuptoarele cu microunde cu 27%, potrivit unui sondaj recent al Federatiei Camerelor Indiene de Comert si Industrie.

Economiile in dezvoltare cresc de la o baza relativ mica. China trebuie sa se dezvolte aproximativ de sapte ori mai repede decat Europa pentru a face acelasi aport economic la dezvoltarea mondiala. Dar golul se acopera - un aspect care nu a fost inca pierdut de catre business-urile din Statele Unite.

"In viitorul apropiat, puterea economica a Europei va deveni mult mai importanta", a spus Paul Meister, vicepresedinte al companiei Fisher Scientific International din Hampton, New Hampshire. "Insa din punctul de vedere al dezvoltarii pe o perioada limitata, puterea din Asia, tot continentul in afara de Japonia, este mult mai importanta".
O campanie Ziarul Financiar Banca Transilvania