Afaceri de la zero

Dar poate azi nu aveti chef sa mergeti cu taxiul

11.11.2003, 00:00 Autor: Diana Sava

Firmele de taximetrie de la noi au strategii diferite de adaptare la evolutia pietei. Ca sa-si asigure si alte surse de venituri decat cele aduse de taximetrie, unele deschid scoala de soferi, altele vand piese auto sau chiar masini.
Asemenea activitati complementare devin, in unele cazuri, indispensabile pentru echilibrul de ansamblu al afacerilor lor, mai ales intr-un context de tranzitie precum cel actual, cand aplicarea Legii taximetriei agita atat de tare apele pe piata.
Catalin Bultoc, director general al Meridian, a inceput propria afacere chiar inainte de a termina facultatea - Universitatea Politehnica Bucuresti. In 1990 era foarte usor sa incepi o afacere, pentru simplul motiv ca totul era la inceput si practic orice domeniu era interesant. "Domeniul automobilelor era categoric interesant ca afacere, dar singura masina de pe piata la vremea respectiva era Dacia".
In prima faza, fratii Bultoc au semnat contracte de reprezentanta pentru producatori din industria orizontala auto. Pe atunci, Dacia avea un sistem de distributie destul de complicat si care functiona mai ales pe baza de "ciubuc". "Fiind in domeniu, chiar eu am cumparat astfel masini pentru prieteni si cunostinte. Acesta era sistemul atunci si noi stiam ca nu va merge la nesfarsit".
Primele contracte au fost destul de mici, mai ales pentru ca a fost nevoie mai intai sa convinga viitorii parteneri de necesitatea acestor contracte de distributie pentru piese de schimb pentru masinile aflate in postgarantie. Investitiile initiale nu au fost deloc mari. "Imi aduc aminte ca era destul sa greu sa deschizi un cont la banca, dar daca doreai sa obtii un credit puteai. Trebuia sa faci o documentatie, un business plan si reuseai. Noi am folosit intotdeauna sistemul bancar si creditele".
Incet-incet afacerea a evoluat, iar in 1996 fratii Bultoc aveau zece magazine de piese de schimb in Capitala. Atunci au decis sa vanda afacerea pentru un milion de dolari, bani care au fost investiti in infrastructura Dacia pentru reteaua de distributie si in activitatea de service.
Anul trecut, Comauto Meridian a construit primul complex auto realizat conform standardelor Dacia Groupe Renault, investitie de doua milioane de euro. Complexul cuprinde un showroom pentru vanzarea intregii game de autoturisme Dacia, servicii pentru comercializarea pieselor de schimb, precum si un service cu 15 posturi de lucru. Pana la sfarsitul anului urmator vor mai investi in jur de patru milioane de euro in construirea unui complex Dacia-Renault-Nissan, care deocamdata se afla in stadiul de proiect. "Partea de distributie de automobile Dacia este, la ora actuala, destul de importanta in economia afacerii. Lunar realizam o cifra de afaceri de doua milioane de euro".



Si masinile de ocazie se vand in rate
Pe langa distributia si vanzarea de autoturisme Dacia noi, Comauto Meridian a dezvoltat in 1999 si un sistem de vanzare de masini de ocazie. "Am vrut sa eliminam sistemul nesigur care exista si care mai este si la ora actuala de a merge in targ. In prima faza am organizat acest sistem numai pentru clientii care cumparau masini de la noi, apoi am extins sistemul".
Comauto Meridian preia masina veche de la client (persoana fizica sau juridica), iar acesta primeste banii pe loc, fie ca achizitioneaza sau nu o masina noua de la firma. Masina este apoi reparata si se revinde cu un certificat de garantie. "Clientii care doresc sa cumpere masini de ocazie le pot cumpara si in rate. Pentru noi insa este destul de greu, pentru ca tot timpul trebuie sa investesti in masini, in intretinerea lor, iar acestea nu au o rotatie foarte rapida".
Investitiile in masinile de ocazie se fac in functie de anul de fabricatie, de starea lor tehnica (daca a fost sau nu implicata in accidente etc.) si pot varia intre 10 si 50 de milioane de lei. De regula, banii investiti sunt recuperati, pentru ca exista un comision de vanzare care se calculeaza in momentul achizitionarii autoturismului.
"Poate o sa reusim sa convingem si bancile sa fie de acord cu sistemul de rate pentru masinile de ocazie. Sa cumperi o astfel de masina de la un concesionar este o afacere sigura, masina poate fi inscrisa, clientul scapa de birocratie si, in plus, nu mai apar surprize, ca de exemplu, ca este furata".
Comauto Meridian vinde anual in jur de 4.000 de masini noi si 1.000-1.500 de masini de ocazie, ceea ce reprezinta aproximativ zece la suta din totalul vanzarilor Dacia Groupe Renault, de 50.000 de masini pe an. "Daca in 2004 vom deschide o noua concesionare speram ca aceasta cifra sa se rotunjeasca si sa ajungem undeva la 8.000 de masini Dacia pentru urmatorii ani".
Grupul de firme Meridian este format din Meridian Taxi SRL, Comauto Meridian SRL si Meridian Grup SRL si, dupa estimarile lui Bultoc, va avea pana la sfarsitul lui 2004 in jur de 4.000 de salariati, aproape dublu fata de cati are in momentul de fata.



Amortizarea investitiilor, peste un an
Firma de taximetrie a grupului a fost infiintata in 1995, cand majoritatea celor care faceau taximetrie stateau la coltul strazii. "Atunci am vazut ca exista o categorie de clienti care doresc sa comande o masina, nu sa coboare si sa caute undeva pe strada. Pentru ca nu eram pregatiti, nu aveam un garaj propriu, am decis sa cream un dispecerat si sa valorificam acei soferi care nu apartineau nici unei firme si care aveau totusi experienta in domeniu".
La ora actuala, piata bucuresteana a taximetriei este impartita intre trei mari actori. Pe de o parte sunt companiile care au un parc propriu de autoturisme (Cristaxi, Cobalcescu, Nick&Sun, Alexander), pe de alta parte sunt companiile care nu au un parc propriu, dar care lucreaza cu colaboratori (Leone, Taxi 2000), iar in al treilea rand sunt asa-zisii individuali, adica soferii independenti.
Intrarea in vigoare a Legii taximetriei (unele din prevederi se aplica deja de la 1 mai, pentru altele termenul este 1 ianuarie 2004) a scindat piata, manifestatiile de protest de pe tot parcursul acestui an fiind reactii prin care firmele incearca sa-si apere interesele in fata legii. Una dintre tabere, grupata in jurul Asociatiei Nationale a Patronilor de Taxi, spune ca prin noua lege se va da frau liber pirateriei in domeniu, cealalta - reprezentata de Camera Taximetristilor din Romania - ca, dimpotriva, acest fenomen va fi mult diminuat.
Ca si celelalte firme care sustin noua Lege a taximetriei (Cobalcescu, Cristaxi), Meridian Taxi a aderat la Camera Taximetristilor. Bultoc nu crede insa ca firmelor minuscule sau particularilor li se poate aplica termenul de pirati: "Majoritatea celor care practica aceasta meserie au toate actele in regula, singura problema e ca nu-si declara toate veniturile si atunci platesc taxe si impozite mai mici decat ar trebui".
Printre altele, Legea taximetriei stipuleaza obligativitatea dotarii autoturismului cu un aparat fiscal de taxare, cel mai tarziu incepand cu 1 ianuarie 2004. "La data cand va intra in vigoare legea, doar cateva companii vor avea aparate fiscale, dar majoritatea nu vor avea. Presupun ca se vor prelungi termenele, se vor mai amana cu cateva luni, vor mai fi mitinguri, dar pana la urma legea se va aplica", apreciaza Bultoc.
Intrucat este de asteptat ca, prin efectul noii legi, numarul colaboratorilor sa se reduca (acum sunt 600), conducerea companiei a luat decizia suplimentarii parcului propriu, care este format la ora actuala din 150 de masini proprii si pana la sfarsitul anului va ajunge la 500 de masini. Au investit si un milion de euro intr-un garaj special pentru taxi, care va fi gata la mijlocul lunii noiembrie.
La ora actuala, cifra de afaceri a Meridian Taxi ajunge la aproximativ 500.000 de euro pe luna. "Speram ca spre sfarsitul anului viitor sa incepem sa ne recuperam banii pe care i-am investit".



Atestatele, un castig in plus
Sandu Stefanescu, patronul Rodell, a intrat in afaceri in 1991, infiintand atunci un magazin alimentar, iar un an mai tarziu o ferma de animale la Mihailesti, judetul Giurgiu, pe care insa a inchis-o dupa doi ani de zile pentru ca nu mergea.
De taximetrie s-a apucat in 1992, cand a facut un credit la BRD si a cumparat 60 de masini direct de la Pitesti. Scoala de soferi Rodell a infiintat-o in 1995. Ulterior, a mai deschis un cabinet psihologic, iar din septembrie anul acesta, in cadrul scolii de soferi se organizeaza cursuri pentru obtinerea atestatelor profesionale pentru taximetristi. Cat mai curand, Stefanescu doreste sa infiinteze un institut de formare profesionala pentru toate categoriile de soferi. Pana in momentul de fata, patronul Rodell a investit in toate afacerile sale peste 30 de miliarde de lei.
Rodell este membra a Camerei Taximetristilor din Romania, asadar sustine noua Lege a taximetriei. "Companiile care nu au parc propriu induc in eroare taximetristii colaboratori, spunandu-le ca dupa 1 ianuarie vor incheia cu ei contracte de inchiriere si ca astfel nu vor mai plati taxe si impozite la stat, ceea ce este fals. Daca taximetristul la sfarsitul zilei aduce patronului toti banii incasati, conform a ceea ce arata aparatul fiscal, nu exista nici o forma legala prin care patronul sa le returneze banii neatinsi, fara sa le opreasca darile catre stat", afirma Stefanescu.
Taxi Rodell are un parc propriu de 130 de masini si inca 200 de colaboratori. "Mai mult de jumatate dintre colaboratorii mei au obtinut deja autorizatii de taximetristi independenti de la Primaria Capitalei si de la Autoritatea Rutiera Romana. Conform noii legi, de la 1 ianuarie, in Bucuresti vor fi in jur de 2.400 de licente pentru taximetristii independenti, dar sunt sigur ca nici jumatate nu vor fi ocupate".
In opinia lui Stefanescu, cei din Asociatia Nationala  a Patronilor de Taxi nu au fost deloc interesati sa se puna la punct pentru a fi in legalitate la inceputul anului urmator. "Nu au facut decat sa traga de timp, sperand ca aplicarea legii se va amana. Noua insa nu ne convine, pentru ca am investit multi bani sa fim in legalitate", afirma Stefanescu.
Sandu Stefanescu afirma ca pana la ora actuala a vazut doua aparate fiscale omologate, unul al unei firme din Curtea de Arges si celalalt din Craiova. "Pana acum cred ca sunt vreo 5 aparate, dintre care 4 sunt autohtone. Noi il vom alege pe cel mai fiabil si pe cel mai ieftin. Cel mai ieftin costa 150 de euro cu TVA inclus si, avand in vedere ca aparatele pe care le avem deja pe masini costa 80 de euro, nu mi se pare deloc scump".
Un taximetrist care lucreaza pe o masina proprie a Rodell are un plan de 365.000 de lei/zi daca este singur si 500.000 de lei daca lucreaza in schimb cu un al doilea sofer, in timp ce colaboratorii platesc 48 de dolari/luna.



Afaceri de sezon
Din septembrie anul acesta, scoala de soferi Rodell organizeaza si cursuri pentru obtinerea atestatelor profesionale de taximetrist. Conform legislatiei in domeniu, pentru a organiza astfel de cursuri trebuie sa fii autorizat de Ministerul Transporturilor si trebuie ca firma sa fie ori scoala de soferi, ori institut de formare profesionala.
"Pana acum am avut peste 900 de cursanti. In Bucuresti cred ca sunt vreo 10 astfel de centre de pregatire si daca toti cei care nu au inca atestat ar depune dosarele la unul dintre acestea, totul s-ar termina intr-o luna. Pana acum, la nivelul Capitalei, cred ca au atestat profesional in jur de 40 la suta din taximetristi".
Pentru a sustine examentul final, cursantii trebuie sa plateasca in contul Autoritatii Rutiere Romane o taxa de examinare de 350.000 de lei. Cursurile dureaza 30 de ore si trateaza, pe langa legislatia din domeniu, legislatia sociala si fiscala, informatii turistice si informatii despre conducerea vehiculului si siguranta rutiera.
Rodell a avut anul trecut o cifra de afaceri totala de 12 miliarde de lei. Pe primele sase luni ale acestui an a realizat o cifra de afaceri de noua miliarde de lei, iar pe tot anul va fi in jur de 16 miliarde de lei. "Nu pot spune ca este taximetria este mai profitabila decat scoala. Cred ca una o sustine pe cealalta, sunt afaceri de sezon. Iarna merge taximetria si nu merge scoala de soferi, iar vara este invers".
diana.sava@zf.ro

O campanie Ziarul Financiar Banca Transilvania