Afaceri de la zero

Dar pe cainele vecinilor poate sa-l programeze sa taca?

15.06.2004, 00:00 Autor: Cecilia Stroe

In lume, arhitectii proiecteaza deja spatii capabile sa se adapteze celor care dau crezare prezicerii dupa care casa viitorului va fi complet tehnologizata sau nu va fi deloc.
Intr-o asemenea locuinta, aproape toata aparatura electrocasnica ar urma sa fie inteligenta: cuptoarele sa vorbeasca, aspiratoarele sa aspire singure, iar masinile de spalat sa-si selecteze singure programul cel mai potrivit.  Multe aparate electrocasnice revolutionare vor ramane insa cel putin cinci ani doar in showroom-uri, pentru ca, spun unii experti ai industriei, dezvoltarea protocoalelor care fac ca dispozitivele casnice sa comunice intre ele este facuta de companii in mod izolat, multe dintre acestea nu sunt compatibile intre ele si nu exista un standard industrial acceptat.
Desi concetatenii nostri afla mai mult de la televizor sau din reviste cum functioneaza astfel de locuinte, au aparut deja pe piata primii furnizori de echipamente pentru automatizarea interioarelor. "In afaceri nu poti fi cu adevarat creativ decat daca ataci o nisa de piata sau, cum ar spune americanii, think big, think niche. Concurenta este incipienta si pana acum au fost deja mai multe incercari de a ocupa aceasta nisa de piata - companii mici, care ofereau acelasi tip de produse, dar care nu aveau o relatie directa cu producatorii", spune managerul unei firme care distribuie produsele a doua companii furnizoare de solutii pentru automatizarea caselor si a hotelurilor - Marmitek din Olanda si Intellihome din Austria.
Absolvent al Facultatii de Automatizari si Calculatoare, cu un master in business la ASE, Calin Cosar a infiintat in urma cu doar doua luni firma Cosmica Consult, care are in prezent o retea de 30 de dealeri in toata tara. Relatia cu cele doua companii straine n-a fost deloc usor de construit si a fost nevoie de ceva timp pana sa le castige increderea. "Primele comenzi le-am luat cu banii inainte si nu am incercat sa negociem partea financiara, am vrut sa le demonstram ca vrem sa investim bani si in produse si in promovarea lor", spune Cosar.
Investitia initiala in afacere s-a ridicat la 30.000 de euro, in principal pentru constituirea unui stoc de marfa. Cosar a mai investit apoi in pagini web si intr-un mailserver, iar rezultatele s-au vazut chiar din prima luna. "Am mare incredere in acest mijloc de comunicare, am pornit acum o campanie de marketing pe web pentru ca foarte multi romani ne-au gasit astfel", adauga el.
Piata in acest domeniu este "putin nepregatita", crede Calin Cosar. Tehnologia este foarte noua si principala problema este de perceptie - "trebuie sa facem foarte multe demonstratii", recunoaste el. E drept ca si produsele respective sunt cvasinecunoscute la noi; cine stie din prima despre ce e vorba cand i se spune, de pilda, ca Marmitek vinde sisteme X10, care constituie standardul de comunicatie prin reteaua de 220 volti? Pe de alta parte, nici prezentarile gen SF nu sunt potrivite pentru clientul roman, greu de convins ca spune ca produsele respective sunt de fapt un fel de "majordomi" hi-tech, cu ajutorul carora, daca are o telecomanda sau un telefon mobil, poate sa aprinda lumina, sa deschida poarta, sa porneasca DVD-ul, cuptorul cu microunde si aerul conditionat inca mult inainte de a intra in casa.



O telecomanda si o bere
Cosar a observat insa ca, desi considerase ca public tinta exclusiv categoria celor cu venituri mari, nici romanii cu venituri medii nu se zgarcesc cand vine vorba de achizitionarea unor echipamente care sa le ofere confort. De altfel, adauga el, mai in gluma, mai in serios, aceste echipamente li se potrivesc perfect romanilor pur si simplu pentru ca in general sunt comozi. "Si-ar dori sa stea cu o telecomanda in fata televizorului si cu ea sa faca totul, daca se poate sa comande si-o bere".
Kit-ul SmartHome nu poate aduce o bere, dar cu telecomanda universala de care dispune, care transmite atat infrarosu, cat si radio, pot fi controlate opt echipamente din interiorul si chiar din exteriorul casei, semnalul fiind transmis prin pereti. Programata sa functioneze cu toate marcile si modelele cunoscute de echipamente audio-video, telecomanda are posibilitatea sa execute o secventa de comenzi printr-o simpla apasare de tasta, explica Cosar. De exemplu, poate reduce treptat nivelul de lumina din camera pana la o valoare stabilita, dupa care sa porneasca televizorul, sa-l treaca in modul audio-video, sa porneasca DVD-ul.
Fasungul comandat se introduce in locul becului, becul se insurubeaza in modul, iar cu ajutorul prizei comandate pot fi controlate toate aparatele alimentate in regim inchis/deschis, precum filtrul de cafea, masina de spalat sau echipamentele audio-video. Doua prize pot inchide, deschide sau regla nivelul de lumina al unor lampi cu incandescenta de pana la 300 volti, in timp ce priza cu transceiver receptioneaza semnalul de la telecomanda si il transfera in semnal compatibil pe reteaua electrica. SmartHome mai contine si o interfata cu software pentru conexiune la computer, care poate fi programata sa controleze intreg sistemul instalat in casa, chiar si atunci cand proprietarul e plecat in concediu. "Este vorba despre un soft foarte simplu, oricine poate sa-l utilizeze, iar secventele de comenzi sunt la latitudinea utilizatorului", explica managerul, precizand ca dupa ce sunt setate toate comenzile, calculatorul poate fi inchis.
Alt echipament consta intr-un un sistem de alarma care se leaga la telefon sau prin computer si cu care proprietarul poate fi instiintat in orice moment ce se intampla in locuinta atunci cand el lipseste. "Poti fi la Miami, pe plaja, accesezi o pagina wap, cu o parola si un ID si afli, de exemplu, care este nivelul de umiditate din casa, dupa care poti comanda aerul conditionat. De altfel, se poate face si un sistem automat, atunci cand umiditatea creste peste un anumit nivel sa porneasca aerul conditionat", sustine Cosar.
Cel mai simplu sistem de control al casei costa 60 de euro - kit-ul Home Control, care dispune de o telecomanda de marimea unui breloc de chei cu care se pot comanda patru echipamente. La polul opus, SmartHome, cel mai scump produs, costa 199 de euro, fara TVA. "Am incercat sa ne aliniem preturile celor din Europa. Un mare distribuitor al Marmitek este in Belgia si comercializeaza aceste produse exact la acelasi pret; diferenta este ca pretul nostru include si adaosul dealerilor", spune Calin Cosar, adaugand ca astfel este mult mai avantajos pentru clientii romani sa cumpere din tara.



Romanii nu-si lasa casele pe mana altora
Initial, impreuna cu directorul tehnic la firmei, Cristian Precup, specialist in solutii de automatizare, Calin Cosar se gandise sa realizeze o centrala prin intermediul careia sa monitorizeze casele clientilor, pe baza de abonament. A renuntat la idee dupa ce a testat piata. "Am aflat ca potentialii nostri clienti nu sunt dispusi sa-si lase casele la indemana unei firme, indiferent ca este romaneasca sau straina si chiar daca faci un contract de confidentialitate".
Ca atare, au hotarat sa promoveze solutiile personalizate, adica fiecare casa sa poata fi urmarita numai de proprietar, iar sistemul SmartHome sa poata fi extins in functie de exigentele clientului. "De la 199 de euro poate ajunge si la 10.000 de euro, dar poate face tot, iti deschide geamurile pentru ati aerisi casa cand esti plecat si poate sa-ti trimita imagini din casa, sub forma unui MMS pe telefonul mobil, daca sesizorul de prezenta simte o miscare".
Cosar spune ca in curand va include in oferta si niste sesizoare de prezenta prevazute cu o tastatura care se conecteaza la linia telefonica si care vor costa 50 de dolari.
In momentul de fata, managerul colaboreaza cu trei firme care dezvolta software pentru acest tip de aplicatii si pregateste lansarea unui echipament care sa inlocuiasca telecomanda de la usa garajului, cea de la lumina din fata casei sau de la lumina din gradina cu telefonul mobil. "Cu un telefon cu bluetooth incorporat, de la o distanta de 15 metri, printr-un sistem de autentificare te vei putea conecta la casa si vei putea da comenzile dorite", explica el.



Daca nu, atunci incercati la supermarket
O varianta mai rudimentara a unei solutii de automatizare a casei poate fi gasita in Romania si in supermarketuri, spune Calin Cosar. Este un fel de intrerupator care reactioneaza la comenzi infrarosu, dar care, instalat in casa, produce interferente. "De exemplu, daca iti comanzi televizorul, atunci cand schimbi canalul ti se poate stinge sau aprinde lumina".
Caracterizata de o putere de cumparare redusa fata de restul pietelor din Europa, piata romaneasca in acest domeniu este insa in crestere, considera managerul, care estimeaza pentru sfarsitul acestui an o cifra de afaceri de circa 300.000 de euro.
"Incercam acum sa targetam si hotelurile, cu solutiile Intellihome, pe care le oferim modular". O versiune full option a unei astfel de solutii poate ajunge si la 50.000 de euro, dar in cazul unui hotel investitia se recupereaza intr-un timp foarte scurt, datorita economiilor de energie pe care le genereaza, explica managerul. "Romanul este foarte inventiv, de multe ori se intampla sa blocheze acele sisteme cu cartela pentru economia de curent atunci cand pleaca din camera si sa lase in functiune lumina, aerul conditionat, televizorul, producand hotelului respectiv o gramada de cheltuieli inutile".



Calculatorul, inima casei
Marii producatori de echipamente electronice nu rateaza nici o ocazie sa discute subiectul "casei inteligente", devenit un soi de test pentru capacitatea companiilor de a "popula" in intregime cu produsele lor un interior de casa ori de hotel.
Luna trecuta, Hewlett-Packard si Microsoft au prezentat un model de casa a viitorului, al carei nucleu este calculatorul - unul care inglobeaza in aceeasi carcasa si videorecorderul familiei, si CD playerul, si telefonul fix sau robotul care raspunde atunci cand proprietarul nu este acasa.
Computerul, denumit Home Center PC in versiunea concept a initiativei Windows Home, la care lucreaza Microsoft si HP, seamana mai mult cu un videorecorder decat cu un calculator. Spre deosebire de sistemele care functioneaza acum pe Windows, Home Center PC poate porni si se poate opri instantaneu, nu are nevoie de mouse si nici de tastatura. Accesul la computer se face prin intermediul unei telecomenzi inteligente in care este incorporat un ecran color. Acesta, la randul sau, poate recunoaste amprentele digitale si are incorporat un microfon si boxe, spun reprezentantii celor doua companii.
Home Center PC, care ar urma sa fie lansat pe piata prin 2006, va permite utilizatorului sa acceseze si sa controleze de la distanta televizorul, sa afiseze pe el imagini care au fost capturate cu aparatul foto digital sau cu camera video, dar si sa ruleze pe el muzica stocata pe hard-discul PC. Tot pe ecranul televizorului se vor putea urmari filme difuzate pe Internet. Prin intermediul cititorului de amprente de pe telecomanda, Home Center PC va afla identitatea utilizatorului si va sti imediat care sunt emisiunile TV preferate ale acestuia si jocurile video pe care le foloseste frecvent. Folosind tot ecranul tactil al telecomenzii, utilizatorul va putea selecta emisiunea pe care doreste sa o inregistreze, chiar daca in acel moment pe PC ruleaza o alta aplicatie.
Daca este conectat la o linie telefonica, Home Center PC poate afisa pe televizor identitatea celui care suna. Utilizatorul poate decide astfel daca vrea sa raspunda sau nu, telecomanda jucand si rolul de receptor. In acel moment, televizorul este pus pe pauza automat. Calculatorul concept realizat de HP in cadrul acestui proiect incorporeaza si un DVD recorder si un hard-disc cu o capacitate de stocare foarte mare.
Home Center PC functioneaza de asemenea ca punct de acces wireless pentru alte calculatoare aflate in locuinta. Acestea se pot conecta cu ajutorul unui Home Center PC la Internet printr-o conexiune de mare viteza (broadband). Pe langa Home Center PC, conceptul Windows Home include si un Home Tablet PC (calculator portabil) care se poate sincroniza cu calculatorul central.
Ca si in cazul masinilor-concept care sunt expuse la saloanele auto, echipamentele care fac parte din Windows Home nu se vor gasi prea curand in magazine, explica Sullivan. "Nu este un anunt pentru un produs; este o demonstratie a unui concept. in urmatoarele 12 -18 luni veti vedea multe dintre tehnologiile pe care le prezentam noi acum incorporate in PC-urile care ajung pe rafturile magazinelor. Scenariul complet va fi probabil pus pe piata prin 2006", completeaza Sullivan.
Pentru companiile care aspira sa se ralieze la aceasta tendinta a pietei, cele mai bune prilejuri de a verifica viabilitatea ofertei lor este participarea la proiecte comune, unde calitatile produselor si compatibilitatea dintre ele pot fi demonstrate in fata clientilor. In plus, daca e vorba de proiecte comune, si costurile pentru fiecare companie sunt mai mici. La sfarsitul anului trecut, aproximativ 40 de firme, in frunte cu Hewlett-Packard, firma britanica de servicii IT LogicaCMG si compania Unilever au investit circa 25 milioane de euro in cladirea Living Tomorrow din Amsterdam - o "casa a viitorului" cu produse pentru casa si birou.
"Aceasta casa iti va recunoaste automat trasaturile fetei si va descuia usa. Putem sa facem acest lucru? Desigur. Va intereseaza? Ne puteti spune asta in urmatorii cinci ani", a rezumat proiectul Frank Kauffman, manager pentru Living Tomorrow la divizia de electronice de consum a Philips. Dupa un tur in cladire, care a costat 11,5 euro de persoana, tuturor vizitatorilor li s-a cerut parerea despre produsele expuse. Investitorii si-au adus si propriile grupuri de persoane la care apeleaza de regula pentru testarea produselor.
Inovatiile din Living Tomorrow cuprind televizoare interactive, bucatarii inteligente, software care ajuta la pregatirea meselor, frigidere care reconstituie automat rezervele de alimente, masini de spalat care recunosc materialele din care sunt fabricate articolele vestimentare si culorile prin frecvente radio, precum si sisteme de iluminat care se adapteaza la starea unei persoane, temperatura atmosferica sau momentul zilei.
In baie, un televizor incastrat in oglinda incepe sa transmita automat desene animate cind este pusa in functiune periuta de dinti electrica, indemnandu-i pe copii sa fie atenti la igiena dentara. In birou, un card inteligent poate fi trecut pe deasupra unui computer care ajusteaza inaltimea biroului si afiseaza fotografii de familie pe un ecran. Placile pardoselii umplute cu un gel special pastreaza urma piciorului. Baia are o cada circulara din cauciuc si computerul din bucatarie ofera sugestii cu privire la retete pentru diete.



cecilia.stroe@zf.ro

O campanie Ziarul Financiar Banca Transilvania