Afaceri de la zero

Dar ce, e firma lui tata? Nu ma mai intrebati unde au lucrat parintii mei

19.03.2004, 00:00 Autor: Gruia Ursu


Sa ai 30 de ani, o masina buna, 20 de angajati, apartament supermobilat dotat cu centrala termica si aer conditionat, un venit lunar de 2.000 de euro si o afacere de cateva miliarde de lei pe an e visul a milioane de romani. Exista insa tineri romani care au ajuns sa aiba la numai 30 de ani cat altii nici macar nu indraznesc sa viseze la 50. E generatia care in 1989 isi rodea coatele inca pe bancile scolilor generale. Cei care au purtat cravata de pionier, dar care nu au avut niciodata carnet de utecist sau de membru de partid sunt primele produse cu adevarat "valabile" ale economiei de piata romanesti.



Cand vecinul isi pune aer conditionat la apartament, in mod sigur a strans ceva bani in Italia sau Germania si acum ii investeste in casa. Cand si-a schimbat Dacia 1300 cu un Volkswagen Golf sau Ford deja are cativa ani de munca in strainatate ori a dat lovitura cu un post bun in administratie. Cand si-a construit vila, lucrurile sunt clare: fie primeste constant mita profitand de functia pe care o are, fie e un afacerist veros care si-a aranjat averea dupa licitatii trucate. Cand e vorba de un tanar, lui ii corespunde un alt cliseu: face afaceri cu banii dati de niste parinti care au stiut sa se descurce si inainte de Revolutie, si in primii ani de tranzitie.



Totusi, sunt cazuri de tineri oameni de afaceri a caror reusita n-are legatura nici cu politica, nici cu parintii, nici cu fondurile publice. Multi dintre acestia traiesc in provincie, unde ambitiile sunt uneori mai mari decat in Capitala, dar si oportunitatile sunt mai numeroase. Una dintre cele mai promitatoare afaceri din acest moment din zona Iasului este, de exemplu, furnizarea de Internet, piata pe care au intrat foarte multi tineri intreprinzatori. Dezvoltate la inceput ca firme de cartier, societati ca Vigma Net sau FX-Net, patronate de tineri de pana in 30 de ani, ajung sa aiba in prezent abonati de ordinul miilor. Practic, afacerea este asemanatoare cu cea dezvoltata de firmele de cablu TV, cu un profit foarte mare si o siguranta ridicata. Iar acestea nu sunt singurele exemple.





"Ma numesc Herren"



"Daca ar fi sa imi vand afacerea, fara 400.000 de mii de euro nici nu discut. E munca mea de cinci ani, pentru care traiesc zi de zi", a declarat Gabriel Acostachioaei, proprietarul brandului de confectii Herren. Biroul il are deocamdata intr-un spatiu relativ mic, de la parterul turnurilor de langa podul Nicolina. In birou, langa bucatile de material, langa faxuri si telefoane troneaza si doua cartuse de tigari. "Fumez foarte mult. E singurul meu viciu", marturiseste patronul.



La 30 de ani plateste din propriile castiguri salariile pentru 29 de angajati. "In 1998 am deschis un atelier de croitorie. Faceam haine la comanda. Profitul era excelent. Mergea pana la 300%. La inceput aveam trei clienti permanenti. Acum sunt 60 in toata tara", spune Acostachioaei.



Cand a inceput avea o Dacie 1300. Acum are masina nemteasca, pe langa cele trei cu care face aprovizionarea clientilor in toata tara. "Nu ma intereseaza altceva decat afacerea mea. Politica nu fac si nici nu imi trebuie. Stiu doar atat, ca Herren trebuie sa fie o marca respectata. De aceea am alocat in acest an 17.000 de euro pentru promovare", sustine Acostachioaei.



In 1998, cand a intrat in afaceri, avea doar trei milioane de lei. Acum are aproape 20 de miliarde de lei. In cinci ani spera sa-si cantareasca afacerea in milioane de euro.





Un om, un Pentium si un modem



La 22 de ani era angajat ca jurist la SC Autotransport. La 23 de ani era numit sef pe divizia de transport international. La 25 de ani isi dadea demisia si infiinta proprie firma de intermedieri de transport international. Cauta clienti cu marfa si ii punea in legatura cu proprietari de camioane.



La 29 de ani are doua TIR-uri Scania nou-noute de 4 miliarde de lei bucata. Cum? Cu informatie. "In afaceri informatia e esentiala fara ea esti un om mort. Important este sa stii ca cineva are nevoie de ceva si ca altcineva ii poate oferi acest lucru. Ii pui in legatura si asa ai castigat", a marturisit Cristian Gradinariu, patronul firmei Cris-Trans SRL.



Laptopul de ultima generatie din biroul amplasat in spatele pietei Nicolina este poate "motorul" afacerii tanarului iesean. "Deocamdata stiu si vreau sa fac bani doar pentru mine. De aceea nici nu ma intereseaza politica. De ce sa intru, daca sunt constient ca nu pot sa muncesc pentru altii?", sustine Gradinariu.



In familie sarcinile sunt bine delimitate. De firma se ocupa numai el. Sotia are cabinetul particular de avocatura si nu se implica sub nici o forma in problemele sotului. Singura grija comuna sunt cei doi copii. "Totul e sa ai relatii, sa mentii legaturile, sa afli inaintea celorlalti. Daca manipulezi informatia, atunci ai si afacerea. Asa am construit si Cris-Trans. Cu un calculator Pentium si un modem. Atat", a precizat Cristian Gradinariu.



Acum, principala preocupare sunt cele cinci TIR-uri noi pe care doreste sa le cumpere in perioada imediat urmatoare. Cinci TIR-uri pe care va da aproape 20 de miliarde de lei.





Numai pentru clientii cu pretentii



Brand, site, design, soft, identitatea unui brand. Sunt cuvinte care au stat la baza unei afaceri de 150.000 de euro pe an (sase miliarde de lei). La 27 de ani, Marius Ursache este patronul firmei ce a construit situri pentru operatorul de telefonie mobila Connex sau pentru compania farmaceutica Eli Lilly. A facut sase ani de facultate la medicina, impins de la spate de mama medic stomatolog si de tatal medic veterinar.



Oricat ar suna de tentant, dezvoltarea afacerii pana la nivelul unei companii superputernice nu este scopul patronului firmei Grapefruit Design. Ideea este alta: de a ramane la acest nivel si de a ridica pragul calitatii produselor. "Practic, dorim sa ramanem aceeasi echipa de 14 oameni la care sa apeleze doar firme cu pretentii foarte mari si care doresc lucruri de calitate foarte buna. Un fel de agentie de lux. Si asta pentru ca profitul nu este proportional cu cifra de afaceri. Poti avea schimburi de cateva sute de mii de euro si un castig mai mare decat o companie care are cifre de afaceri de milioane", a completat Marius Ursache.



Nu e casatorit, iar despre politica nici nu vrea sa auda: "Consider ca un om de afaceri intra in politica doar atunci cand nu are incredere ca poate face bani prin forte proprii".





Daca trebuie, intru si-n politica



O cu totul alta parere are Radu Gavril, patronul firmei Vita-de-Vie: "Scopul principal e sa imi dezvolt afacerea cat mai mult. Si daca pentru acest lucru va fi nevoie sa intru in politica, voi intra".



Gavril conduce o firma care deocamdata are o cifra de afaceri de opt miliarde de lei pe an. "Ideea mi-a venit in urma cu doi ani, dupa ce am vizitat un targ de arta populara de la Koln, Germania. Am vazut ce bani faceau indienii vanzand produse traditionale si de aici a pornit totul", a marturisit Radu Gavril, patronul firmei Vita-de-Vie. Afacerea e simpla: cosuri de nuiele, jucarii de lemn, lazi de zestre traditionale si alte obiecte artizanale. Clienti: americani, romani si de curand bulgari.



De pornit insa a pornit de la casete audio. Un mic magazin deschis impreuna cu fratele sau. Apoi a lucrat in Italia, Grecia si Canada. Acum, la 30 de ani, are impreuna cu cei doi frati un lant de opt magazine de telefonie mobila, are casa, masina si titlu de rezident in tara frunzei de artar. "As fi putut ramane in Canada, insa acolo lucrurile merg mult mai lent ca aici. Am nevoie de actiune. De aceea m-am si apucat de afacerea cu artizanat. E o provocare si sunt ferm hotarat sa scot bani de aici", a declarat Radu Gavril.





Prea multa transparenta strica



Numele Hi-Tex Group nu spune nimic. Brandul Coax este insa unul dintre cele mai cunoscute in randul adolescentilor ieseni. Cel putin asa crede Valentin Bruma, un licentiat in calculatoare care a reusit sa puna pe picioare o afacere in domeniul textilelor. Dupa noua ani de munca, acum e convins ca iesenii cumpara din magazinele sale pentru ca numele Coax garanteaza calitatea. "Niciodata nu mi-am numarat afacerea in bani. E mult mai importanta imaginea pe care o formezi produsului promovat de tine. Aici e secretul unei afaceri solide", sustine Valentin Bruma.



In mod neobisnuit, Bruma sustine ca tocmai experienta de peste zece ani in afaceri l-a determinat sa priceapa ca e mai bine sa nu discute prea mult despre datele contabile ale firmei. Ba chiar e convins ca "este o chestiune cel putin neprofesionala sa dai date exacte despre societate in contextul unei concurente acerbe", pentru ca "orice informatie se poate intoarce impotriva ta".



Firma a construit-o impreuna cu sotia. Pas cu pas si leu cu leu. De la parinti nu a primit decat ajutor moral. "Chiar daca deocamdata ne lovim de un sistem birocratic excesiv, uneori de prea multe legi care se contrazic, sau de situatii limita, sunt ferm convins ca in Romania lucrurile merg spre bine", a marturisit tanarul patron. Intr-adevar, agitatia din atelierul de confectii din fostul Club al Panificatiei dovedeste ca, cel putin pentru Hi-Tex, lucrurile merg spre mai bine.





Patroni la 25 de ani



Se da urmatoarea reteta: doi parinti angajati la Terom si doi la Nicolina ca simpli muncitori. Se adauga doi copii studenti in anul al doilea la Universitatea "Al.I.Cuza". Celor doi studenti li se dau pe mana doua calculatoare si gratuit un curs la care invata cum sa pregateasca profesionisti pentru firme private. Rezultatul: in mai putin de doi ani, doi tineri de 25 de ani, pornind de la zero, reusesc sa puna pe picioare o afacere de peste un miliard de lei.



SC Edurom pregateste in acest moment personal pentru cele mai mari firme din Moldova. Patronii: Razvan Mitocariu si Adrian Randasu. "Anul trecut am avut un profit de 15%, pe langa salarii. Toti banii insa i-am reinvestit. Acesta este principiul nostru de baza", a precizat Razvan Mitocariu. Profitul reinvestit si o baza de clienti solida i-au determinat sa mai infiinteze inca o firma, al carei scop sa fie exclusiv recrutarea de personal pentru societatile interesate.



"In Moldova firmele investesc foarte putin in oameni. De aceea ne cautam clientii in sud. Oricum, in cel mult cinci ani vom fi printre cele mai tari firme din tara", a marturisit Adrian Randasu. Deocamdata cei doi patroni de 25 de ani circula intre orase cu o Dacie SuperNova. Timp pentru alte masini e destul.

O campanie Ziarul Financiar Banca Transilvania