Afaceri de la zero

Daca nu va place, n-aveti decat sa va angajati un detectiv

23.03.2004, 00:00 Autor: Cecilia Stroe


La ora actuala, serviciile oferite de firmele specializate in intocmirea rapoartelor de bonitate si recuperare de debite sunt destul de putin cunoscute de managerii romani. Unii dintre acestia sunt destul de putin interesati sa cunoasca situatia financiara a potentialilor parteneri de afaceri, iar altii prefera sa-si rezolve astfel de necunoscute prin investigatii pe cont propriu.



In ambele cazuri insa, raportul de credit, adica "dosarul" partenerului de afaceri, este tratat de obicei nu ca un instrument firesc de documentare, ci mai mult ca o colectie de secrete obtinute prin metode oculte si care ii da posesorului un ascendent aproape periculos asupra obiectului cercetarii sale. Acest mod de a privi lucrurile corespunde reticentei multor intreprinzatori fata de ideea de transparenta atunci cand vine vorba sa-si dezvaluie propriile date financiare.



La ora actuala, numarul firmelor din Romania care ofera servicii de colectare si vanzare de informatii despre companii este destul de greu de estimat, pentru ca nu multe sunt specializate pe asa ceva. Exista firme de consultanta financiara, cum ar fi CreditPlus sau Infocolect, care se ocupa, printre altele, si cu realizarea de rapoarte de bonitate despre actualii sau potentialii parteneri de afaceri ai clientilor lor, sau cu servicii de recuperare a datoriilor. Mai exista si firme de detectivi particulari sau de monitorizare a presei, care pot avea tangential legatura cu activitatea de colectare a informatiilor despre o companie sau alta.



Pentru managerul occidental, consultarea unui raport de credit - instrument de baza in managementul riscului de credit - este insa un obicei la fel de uzual precum cel al cafelei baute dimineata, la birou, considera Cristian Ionescu, managing director la Coface Intercredit Romania. "Este simplu: un raport de credit evalueaza potentialul relatiilor de afaceri si riscurile asociate relatiei cu o anumita companie, iar informatiile pe care le contine dau posibilitatea adoptarii unor decizii rapide legate de cererile partenerilor de afaceri. Cunoasterea riscului de credit comercial iti permite sa-ti protejezi afacerea si profitul de potentiale pierderi cauzate de fraude, bancrute sau plati intarziate".



Elena Mirea, managing director la Delos Creditinfo, sustine la randul sau necesitatea unui astfel de instrument de reducere a riscului. "Un raport de credit poate preintampina pierderea unor contracte mari. Mai bine clientul plateste 50 de dolari pentru un raport financiar complet si afla daca viitorul partener este de incredere decat sa ne plateasca mai apoi sa-i recuperam datoriile".



Pentru a "imblanzi" deci ideea de raport de credit in ochii potentialilor clienti, putinele companii de la noi specializate pe furnizarea de informatii de afaceri au lansat recent produse cu care au incercat sa trezeasca interesul oamenilor de afaceri din Romania fata de acest gen de servicii. La inceputul acestei luni, de pilda, firma Delos Creditinfo a lansat produsul DelosScores, o aplicatie software creata pentru verificarea si acordarea unui punctaj companiilor si persoanelor fizice, evaluare care releva comportamentul in afaceri al acestora.



DelosScores asigura fie cautarea persoanelor fizice si a companiilor dupa anumite criterii, fapt ce va permite utilizatorului sa reduca riscul de a alege firma nepotrivita si va spori increderea acestuia in persoanele cu care intentioneaza sa aiba legaturi comerciale, fie obtinerea unui punctaj de credit (scoring), care evalueaza fiecare factor ce stabileste probabilitatea ca un client sa isi achite datoriile. Sistemul permite cautarea in acelasi timp in mai multe baze de date, precum cele ale Delos Creditinfo, rapoartele negative, documente oficiale si stiri. Identificarea se poate realiza dupa numele companiei sau al persoanei fizice, date de identificare, telefon, adresa, email sau pagina de Internet.



Directorul general al firmei, Elena Mirea, a declarat ca aplicatia "utilizeaza surse publice si private de informatii, cum ar fi Monitorul Oficial, Ministerul Finantelor Publice, Oficiul National al Registrului Comertului, administratiile financiare sau datele furnizate de partenerii de afaceri. Potentialii beneficiari: bancile, societatile de asigurare si de leasing, operatorii de telecomunicatii sau companiile de retail.



Infiintata in 2000, societatea este parte a grupului international Creditinfo, care desfasoara activitati in Islanda, Malta, Cipru si Lituania. Baza de date a firmei cuprinde peste 600.000 companii romanesti, 100.000 de companii cipriote si 15 milioane de companii straine. La ora actuala, firma are peste 200 de clienti, ponderea celor straini si romani fiind egala. Printre clienti se numara companii ca Pfizer, Whirlpool, Fujitsu Romania, Piraeus Bank, dar si alti furnizori de informatii de afaceri: Hermes Risk Management (Germania), Risk Advisory Group (Marea Britanie).





Ceva cam ca un raport de tara



La randul sau, Coface Intercredit a lansat servicii de evaluare a riscului de a face afaceri in tarile din Europa Centrala si de Est, lansand rapoarte de tara pentru toate tarile din zona si publicand chiar ratinguri pentru acestea - un mod de a sugera ca evaluarea unei piete pe care vrei sa faci afaceri are aceleasi resorturi ca evaluarea unui potential partener de afaceri.



Nu e vorba de servicii specifice pentru piata romaneasca, ci de un efect al implantarii companiei-mama in regiunea est-europeana. Societatea din Romania este membra a Grupului Coface Intercredit Holding AG din Austria, ai carui actionari sunt compania Coface - Compania Franceza Asigurare pentru Comertul Exterior, una din cele mai mari societati de asigurare a exportului pe credit din Europa si KSV din Austria, furnizor de informatii de afaceri si de servicii de recuperare a datoriilor de pe piata austriaca. Firma din Romania a fost infiintata in 1996, mai tarziu decat alte societati est-europene ale grupului (cea din Polonia, de exemplu, a fost lansata in 1992), aparitia ei fiind legata de crearea Camerei de Comert de pe langa Ambasada Frantei si de intrarea pe piata romaneasca a unui numar mare de firme straine care solicitau rapoarte de credit despre partenerii lor romani.



Ca atare, oferta firmei din Romania in materie de rapoarte de credit mizeaza pe bazele de date ale companiei-mama: ICON, cea mai mare baza de date online din Europa Centrala si de Est, cu informatii de credit despre 4,8 milioane de firme din aceasta zona, si DCON, baza de date online cu informatii de debit. Un astfel de raport poate fi comandat si livrat online, prin e-mail sau fax, in limbile romana, germana sau engleza si in functie de viteza de livrare, care poate varia de la o zi la sase zile lucratoare, costa intre 50 si 100 de euro. Numarul firmelor romanesti inscrise in baza de date ICON a ajuns la ora actuala la 575.335, iar cel al rapoartelor care pot fi accesate online este de 34.150. Printre clientii Coface se numara companii precum Shell, OMV, Volksbank, Cesarom, Whirlpool, Holcim, dar si intreprinderi mici si mijlocii.



Ca radiografie a starii de "sanatate" a unei companii, un raport de credit porneste de la datele de identificare si de inmatriculare ale societatii, structura actionariatului si managementul, obiectul de activitate si structura importurilor si a exporturilor si cuprinde informatii financiare detaliate, de la bilant la contul de profit si pierderi si alte date despre clienti, furnizori, proprietati imobiliare si chiar despre parcul auto. Evaluarea situatiei firmei este ilustrata prin incadrarea acesteia in anumite categorii de risc comercial conform grilei de rating Coface, care analizeaza solvabilitatea si regimul platilor si recomanda in final creditul comercial maxim ce poate fi acordat firmei respective in conditii de maxima siguranta pentru furnizor.





Afacerea ca lant de riscuri



In general, companiile occidentale mari care furnizeaza informatii de afaceri tind sa acopere cat mai multe din elementele de risc ale unei relatii de business. Directorul Coface Romania spune ca firma sa nu face exceptie, avand clienti pentru fiecare faza a afacerii, de la identificarea potentialelor firme partenere pana la evaluarea bonitatii acestora, gestionarea si recuperarea creantelor. Potrivit lui Cristian Ionescu, Coface Intercredit Romania a avut anul trecut o cifra de afaceri de 450.000 de euro, volumul rapoartelor de credit vandute a fost de 177.600, iar numarul cazurilor de colectare de creante comerciale rezolvate a fost de 33.300.



In afara de rapoartele de credit, deci, pentru actualizarea permanenta a informatiilor despre companii, Coface ofera servicii de monitorizare care le ofera clientilor posibilitatea de a-si supraveghea riguros partenerii de afaceri. "Clientii pot selecta parametrii de raportare care ii intereseaza, cum ar fi datele de bilant, regimul platilor, antecedente legate de debite sau informatii legate de faliment si sunt automat informati despre eventualele schimbari", spune Cristian Ionescu. Perioada standard de monitorizare este de 12 luni, iar costul acestui tip de raport este de 7,5 euro.



In afara de monitorizare mai exista si servicii de urmarire a incasarilor, care inseamna practic ca firma clienta externalizeaza procesul de urmarire a incasarii unei facturi emise. Potrivit unui studiu realizat de Coface, in Romania 90% dintre facturile emise de companii nu sunt platite la timp din cauza problemelor administrative, intarzierea medie in efectuarea platilor este de 30-60 de zile, iar plata efectiva se realizeaza intre 30 si 90 de zile. "Implicarea din timp a unor experti externi accelereaza procesul de plata si induce o disciplinare a platilor pentru partenerii de afaceri", explica managerul, precizand ca intre 85 si 95% dintre facturile preluate de Coface sunt platite in cel mult 30 de zile de la data scadentei. "Dupa 30 de zile, un astfel de caz este convertit automat in caz de colectare de creante", precizeaza Ionescu.



In fine, ultima veriga din lant este recuperarea creantelor restante. Volumul total al creantelor colectate anul trecut de Coface Romania s-a ridicat la 3,4 milioane de euro, in principal prin metode amiabile (notificarea scrisa a debitorului, apeluri telefonice, vizite personale, negocierea unui plan de plati), dar si prin proceduri juridice. Taxa operationala este de 100-200 de euro pentru fiecare dosar de recuperare, dar compania actioneaza dupa principiul "no collection - no fee", conform caruia clientul plateste numai in caz de succes al operatiunii. "Recuperarea creantelor este unul dintre cele mai sensibile aspecte ale economiei romanesti; la o creanta de un miliard de lei, se pierd zilnic 500.000 de lei doar din devalorizare", comenteaza Cristian Ionescu.
cecilia.stroe@zf.ro

O campanie Ziarul Financiar Banca Transilvania