Afaceri de la zero

Cum şi-a făcut un fost comandant de navă un atelier în Tulcea

Cum şi-a făcut un fost comandant de navă un atelier în Tulcea în care produce bărci de lemn pentru pescuit şi agrement?

05.09.2011, 17:01 Autor: Mirabela Tiron

Paul Vasiliu (55 de ani), fost ofiţer maritim şi comandat de navă timp de 14 ani, şi-a dechis un atelier de ambarcaţiuni de lemn în 1999 în Tulcea, după ce străbătuse distanţe mari la bordul mai multor ambarcaţiuni în Delta Dunării şi pe Marea Neagră.

"Produc o barcă mare de lemn 16-18 crevace (coaste-n.red) în două săptămâni cu cinci oameni. Preţul unui astfel de produs este de 6950 de lei plus TVA", susţine antreprenorul, care a rămas singurul producător de bărci din Tulcea, după cum apreciază el.

Anul trecut, compania pe care o conduce, Geneza SRL, a avut o cifră de afaceri de 25.000 de lei şi pierderi de 14.780 de lei, la un număr de trei angajaţi, potrivit datelor de la Ministerul de Finanţe. Firma produce la comandă ambarcaţiuni de lemn: bărci cu rame, motor sau vele, veliere, şalupe pentru agrement sau pescuit.

"Închideam de mult atelierul dacă stăteam să mă uit la cifre. Am făcut eforturi mari pentru a-l ţine deschis. În 1999-2003 primeam foarte multe comenzi, inclusiv de la sanatoriul din Techirghiol, pentru care am făcut o barcă de 12 metri", a spus el. Pasionat din adolescenţă de ambarcaţiuni şi corăbii, Vasiliu a început să construiască bărci în 1999, după ce renunţase la a fi comandant de navă.

Lemnul folosit este foarte uscat, sub 12% umiditate, din stejar, salcâm, frasin, pin, tei, cireş sau din esenţe exotice (mahon sau alte esenţe).

El a început să construiască în sistem clasic, iar în prezent construieşte după tehnologii moderne, folosind adezivi rezistenţi la apă, lacuri şi vopseluri navale. În 2004, Paul Vasiliu, care are studii la Academia Navală Constanţa, a început să predea şi ore de marinărie la şcola de marină Atlas din Tulcea.

Tulceanul susţine că dacă nu ar avea comenzi pentru canotcile lui Ivan Patzaichin, fostul canoist român, de patru ori medaliat cu aur, nu ar mai avea cu ce bani să îşi plătească cei cinci angajaţi. Patzaichin a organizat la Tulcea festivalul internaţional al bărcilor cu vâsle şi plănuieşte să dezvolte centre de închirieri de bărci în toate localităţile importante din Delta Dunării.

"Pe lângă cele 20 de canotci la care am lucrat, mai am în lucru o barcă mare, un yacht cu vele de opt metri lungime o şalupă fluvială", spune el.

Paul Vasiliu susţine că primeşte comenzi atât din Tulcea, cât şi din oraşe mari din ţară, precum Braşov. Mai mult, el a fabricat ambarcaţiuni şi pentru persoane din Spania.

"Când am lucrat la ambarcaţiunea pentru Spania, o parte dintre angajaţii mei, bine pregătiţi, au plecat să muncescă acolo pentru mai mulţi bani. De aceea nu îmi place să vorbesc prea mult despre comenzile în Spania". Antreprenorul susţine că pe această nişă de business se confruntă cu două mari probleme: sunt puţini oameni pasionaţi de navigaţie şi se găsesc greu angajaţi care vor să muncească în acest domeniu.

"Este nevoie de o cultură pentru navigaţie. Am făcut bărci pentru prieteni, cărora le-am dat şi cărţi pentru a se documenta cu privire la ambarcaţiuni şi navigaţie. Deşi erau pasionaţi de navigaţie, foloseau cu alt sens multe cuvinte tehnice legate de navigaţie". Legat de personal, Paul Vasiliu susţine că se găsesc greu angajaţi care vor să muncească, iar când îi găseşti, dacă cineva le oferă un salariu mai mare pleacă imediat în altă parte.

Antreprenorul susţine că de când s-au impus taxe de pescuit şi ambarcaţiuni în 2003, comenzile au scăzut semnficatic.

"Înainte de 2003 aveam comenzi de la societăţi care se ocupau cu pescuitul. Făceam câte 10-20 de bărci a câte 20 de crevace în patru săptămâni. Acum avem mai puţine comenzi. Este nevoie de cerere pentru ca această piaţă să se dezvolte",

O campanie Ziarul Financiar Banca Transilvania