Afaceri de la zero

Cum a ajuns o cafea de la automat sa devina o afacere de un milion de dolari

10.05.2004, 00:00 Autor: Claudia Covaci


Aplecarea catre tehnica l-a determinat pe Andrei Baciu, directorul companiei Herom, sa intre intr-o afacere cu automate de cafea, care in urma cu doi ani, abia incepuse sa fie cunoscuta in Romania.



"Am un Motorola A660, care nici nu a fost adus inca pe piata romaneasca si un tablet PC. Cred ca aplecarea mea catre tehnica m-a facut sa intru in businessul cu automatele de cafea. Ce vreau eu sa spun este ca, intr-o prima faza, aceasta afacere nu este rentabila, nu poti sa recomanzi un astfel de business cuiva care vine, sa spunem, din industria zaharului," spune Baciu. "Asa ca daca nu ai deschidere, nu ai cum sa intelegi," spune el.



In urma cu doi ani, compania sa, Herom, a incheiat un contract cu producatorul de cafea Elite, prin care achizitiona aparatele de cafea, pe care urma apoi sa le planteze in cladirile de birouri cu cel putin 30 de persoane, care puteau indeplini un minim de 50 de selectii (comenzi) pe zi.



Selectia birourilor a fost de dificila dat fiind faptul ca, in foarte multe orase din tara, birourile care au o astfel de capacitate pot fi numarate pe degetele de la o mana.



"La Alexandria, de exemplu, astfel de birouri nu sunt mai mult de cinci," spune Baciu.



Totusi, pentru birourile care nu indeplinesc aceasta conditie minima, exista posibilitatea ca reprezentantii acestuia sa plateasca o taxa lunara de pana la doua milioane de lei si sa primeasca aparatul. De asemenea, Herom a introdus recent si un tip de aparate pentru birourile mici, unde nu se efectueaza mai mult de zece selectii zilnice. Spre deosebire de aparatele mari, acestea insa nu functioneaza cu cafea proaspata, macinata pe loc in momentul efectuarii selectiei, ci pe baza unor capsule produse la Elite, pe care biroul respectiv il achizitioneaza la inceputul lunii.





Fara brand nu faci nimic



Automatele au fost branduite cu logo-ul Elite sau Lavazza, marca distribuita tot de Elite pe piata romaneasca. Achizitia aparatelor a fost realizata tot prin intermediul producatorului de cafea, care a creditat Herom.



"Eram zero in domeniul asta, iar o afacere serioasa, la nivel national, nu poti construi decat cu ajutorul unui partener de acest gen," a spus Baciu.



Elite detine peste 50% din vanzarile locale de cafea, conform unor studii de piata.



Investitia initiala necesara incepuerii afacerii a fost de circa 300.000 de euro, pretul unui aparat situandu-se intre 2.000 si 4.000 de euro, in functie de capacitate si de noutate.



"Am pornit de la 100 de aparate, iar anul acesta am ajuns la 400, urmand ca pana la vara sa ajungem la 500. Un aparat are termen de valabilitate de cinci ani, dar mai sunt si cei care vin aparate second-hand, care le achizitioneaza la jumatate de pret, doar ca in anul urmator acestea deja arata neplacut, rajnita si cutitul sunt invechite, iar cafeaua nu mai este la fel de buna," afirma Baciu.



Compania opereaza in noua judete, iar Baicu spune ca aceasta afacere "nu este pentru toata lumea, pentru ca sunt multi care inca mai prefera cafeaua la filtru."



"Dar cine bea o data, devine fidel, n-o sa mai vrea altfel de cafea," sustine el. "In momentul in care am intrat noi pe piata, piata era goala, iar intrarea pe aceasta piata era un lucru riscant, pentru ca lumea nu bea cafea. Talentul nostru a fost ca ne-am adresat celui care avea 7.000 de lei in buzunar cat era atunci, apoi 8.000 de lei, acesta a fost incantat si lucrurile au mers mai departe. Afacerea este foarte simpla, tot ceea ce trebuie sa faci este sa fii serios si sa faci ca aparatele sa functioneze continuu, pentru ca altfel se creeaza discontinuitate si risti sa pierzi consumatorul final."





Numitorul comun al cafelei



Oricat de curios ar parea, Baciu este de parere ca o cafea buna nu este un lucru tocmai simplu de realizat, chiar si in cazul unui aparat. Pana la urma tot cel care se ocupa de intretinerea aparatului este cel care-si pune amprenta asupra aclitatii produsului.



"Nu trebuie sa pui nici mai mult, dar nici mai putine ingrediente, astfel incat sa iasa cafeaua pe gustul tuturor," spune Baciu.



Tehnicienii care au in grija aparatele au parte de doua traininguri, unul la producator si unul in cadrul companiei.



Un operator se ocupa de 20, in unele cazuri 30 de aparate, iar operatorii, la randul lor, sunt supravegheati de o echipa de tehnicieni (un tehnician la trei operatori). In acest moment, compania are 16 puncte de lucru, iar anul trecut a ajuns la vanzari de circa un milion de dolari. Baciu spune ca deja vanzarile lunare de anul trecut au fost depasite pana in acest moment.



El mai afirma ca pentru moment ca tinta sa o reprezinta birourile si nu spatiile deschise sau publice, lasanu-le altora peroanele metrourilor sau garile de provincie.



"E o afacere noua si frumoasa. Eu vreau sa aduc si automate de mancare, sa introducem si snacks, iar discutiile in acest sens sunt inaintate," conchide el.



Herom nu este insa singura sa afacere. Nemteanul de 38 de ani a intrat insa in business in 1993, initial in comert, dupa care s-a extins la nivel de distribuitie, apoi si in vanzarile online, prin intermediul portalului emania.ro, inca o dovada a deschiderii sale catre tehnologie.



Piata automatelor de cafea din Romania a inceput abia de curand sa atraga investitori, iar conform unor estimari, anul trecut "parcul" de automate numara pana la 3.500 de aparate, astfel ca potentialul de crestere este mare. Unul din principalele motive pentru care aceasta piata este slab dezvoltata o constituie moneda nationala, care se depreciaza permanent. Aderarea Romaniei la euro ar reprezenta astfel si o victorie a automatelor de orice fel. claudia.covaci@zf.ro

O campanie Ziarul Financiar Banca Transilvania