Afaceri de la zero

Copiii, fidelizati prin meniuri speciale care pot aduce milioane de euro

17.11.2004, 00:00 Autor: Claudia Covaci


Marketingul a descoperit o nisa de piata noua, mai intai in Occident, apoi, incet-incet, si in Romania: piata copiilor. Nu este vorba despre magazine sau produse dedicate, al carui "musteriu" dispare, odata cu iesirea din copilarie. Este vorba de aceasta data despre produse care fac in asa fel incat consumatorul sa creasca o data cu compania, sa fie educat in spiritul ei si sa-i ramana, pe cat posibil, fidel pe termen lung. Un exemplu foarte bun sunt meniurile pentru copii incluse si in Romania de lanturile de restaurante fast food occidentale. E drept, puterea mica de cumparare din Romania face ca vanzarile sa fie abia la inceput, chiar daca pretul unui meniu nici macar nu ajunge la doi euro si chiar daca meniul propriu-zis este insotit de mici bonificatii care, luate separat, pot fi foarte interesante. Chiar si asa, meniurile pentru copii reprezinta, intr-o perspectiva imediata, o piata de cateva milioane de euro.



Cei care au circulat prin strainatate vor fi vazut reclame la McDonald's, cu copii. Intr-una din ele, un bebelus in leagan plangea atunci cand balansul leaganului il indeparta de logo-ul companiei luminat cu neon chiar in fata ferestrei sale. Pe un panou publicitar, educatia incepea chiar mai devreme, un copil fiind alaptat la pieptul mamei, care avea forma unei chifle cu susan.





Marketing "la tejghea"



Aceste reclame au fost dublate insa de oferte concrete si de marketing "la tejghea". Astfel, indiferent daca sunt dispusi sau nu, daca au sau nu resursele necesare pentru ziua respectiva, parintii copiilor care au facut imprudenta de a calca intr-unul din aceste restaurante sunt condamnati. De vina nu sunt neaparat meniurile apetisante cat jucariile impreuna cu care acestea se vand. De obicei, sunt jucarii legate de un eveniment punctual, cum ar fi un desen animat de lung metraj proaspat lansat. Atunci cand sunt legate de un eveniment, impactul este mai mare si creste atat vanzarile pentru evenimentul in sine cat si vanzarile la meniurile speciale. Exista, de asemenea, si jucarii scoase de context.



"In restaurantele noastre avem atat meniuri cat si produse <<singulare>>, destinate celor mai tineri consumatori", spune Cristian Savu, director de comunicare la McDonald's Romania. "Meniurile Happy Meal sunt cele mai cunoscute la ora actuala, avand o varietate foarte mare. Succesul acestui tip de meniu s-a datorat faptului ca acest produs contine, pe langa mancarea si bautura racoritoare aferenta, si o jucarie", mai spune Cristian Savu.



Pretul unui meniu Happy Meal este de 73.000 lei (un pachet complet cu jucarie). Intr-un astfel de meniu intra un sandwich (hamburger, cheeseburger, McPuisor, McToast, 4 Chicken McNuggets sau Fish Fingers), o portie de cartofi prajitI si o bautura racoritoare la alegere. Lor li se poate adauga si un desert.





Spatii speciale pentru cei mici



Pe langa produsele propriu-zise, mai intra la socoteala si spatiile in care copiii isi pot sarbatori zilele de nastere- ocazie cu care primesc un tort si sampanie pentru copii- spatiile special amenajate si spectacolele periodice dedicate celor mici. "Ofertele pentru copii (in special pentru programele Happy Meal) le facem cunoscute prin promovare, in primul rand, in restaurant, prin display-uri unde jucaria se vede in realitate, prin hostesse care fac demonstratii, dar si prin campanii pe TV (in programe si emisiuni dedicate lor)", a mai adaugat Cristian Savu. "Despre familiile care apeleaza la aceste oferte pentru copii, putem spune ca provin din toate categoriile sociale", a spus el.



Reprezentantul companiei nu a dorit sa precizeze cat% din vanzarile totale ale companiei o reprezinta vanzarea de produse destinate copiilor. El a precizat doar ca McDonald's si-a stabilit pentru acest an ca vanzarile sa atinga intre 40 si 45 de milioane de dolari, ceea ce reprezinta o crestere de 13% fata de anul trecut. Raportat la proportia din vanzarile de meniuri pentru copii ale altor restaurante si tinand cont ca oferta McDonald's este mult mai vizibila, se poate estima, la capitolul vanzari ale acestor meniuri, o cifra cu sase zerouri.



Compania are in Romania 48 de restaurante permanente, unul sezonier, la Neptun si o unitate mobila. Investitia intr-un astfel de restaurant se apropie de un milion de dolari.





Concurenta si pe piata meniurilor pentru copii





Fara doar si poate mai putin mediatizate decat McDonald's, ofertele din lanturile de restaurante Pizza Hut si Kentucky Fried Chicken (KFC), care au actionari comuni, includ si ele produse destinate copiilor.





Carti de colorat la Pizza Hut



La Pizza Hut, meniul Junior, care costa 75.000 de lei, include o pizza cu sos de rosii si mozzarella, un desert, o racoritoare si o jucarie sau o carte cu creioane de colorat.



Aceste produse sunt promovate in cadrul restaurantelor, prin postere, meniul de copii pe care acestia servesc masa si in cadrul sectiunii Kids Fun de pe site restaurantului, dupa cum au declarat reprezentantii companiei.



Categoria careia aceste produse i se adreseaza sunt copiii care au cel mult 12 ani, au mai spus reprezentantii Pizza Hut. Pentru copiii sub trei ani, restaurantele nu au o oferta culinara dedicata, dar au scaune speciale care ofera parintilor independenta, au mai spus aceleasi surse.





Meniuri Junior de 45.000 de euro



Reprezentantii companiei sunt de parere ca alegerea produselor depinde foarte mult de cel care o face: daca pentur copil jucaria este cea care conteaza, mult mai interesant este, pentru parinti, discountul acordat.



Aceste meniuri reprezinta 1% din vanzarile totale ale restaurantelor Pizza Hut. La nivelul anului trecut, compania US Food Network, care detine franciza pentru Romania a restaurantelor Pizza Hut a avut o cifra de afaceri de 4,5 milioane de euro, conform Ministerului de Finante. Acest lucru ar insemna ca vanzarile la meniurile Junior au atins 45.000 de euro.



Profitul Pizza Hut in 2003 s-a ridicat la aproximativ 524.000 de euro. Pizza Hut numara acum noua restaurante, din care patru sunt amplasate in Bucuresti, unul la constanta sI cate unul in fiecare locatie Metro din orasele Constanta, IasI, Bacau sI Cluj.





Chicky de 48.500 euro



La KFC, care are in prezent, in Romania, opt restaurante, din care sapte in Bucuresti si unul la Constanta, meniul unic pentru copii se numeste Chicky si include un copan de pui, o portie normala de cartofi prajiti, o racoritoare si o jucarie. Zilele acestea, de pilda, oferta restaurantelor include o jucarie Spider-Man 2 si un cadou de la Colgate. Un meniu pentru copii costa aici 73.000 de lei. Si aici, clientii, sunt copiii cu varste cuprinse intre trei sI 12 ani, au mai spus reprezentantii companiei. Ei au adaugat totodata ca numarul meniurilor pentru copii vandute au crescut foarte mult in ultima perioada, lucru datorat si cresterii numarului de restaurante KFC din ultima vreme.



Conform oficialilor American Restaurant System SA, detinatorul francizei in cazul KFC, meniurile pentru copii reprezinta, lunar, pe restaurant, in medie, aproxiamtiv 1,5% din vanzari. Luand in calcul faptul ca vanzarile KFC s-au situat, anul trecut, la 3,9 milioane de euro, rezulta ca meniurile pentru copii au adus in jur de 48.500 euro. Potrivit Ministerului de Finante, profitul net al companiei a atins aproximativ 500.000 de euro.



Promovarea, ca si in cazul Pizza Hut, este realizata prin intermeidul posterelor si prin cel al site-ului companiei, la sectiunea "copii".
claudia.covaci@zf.ro

O campanie Ziarul Financiar Banca Transilvania