Afaceri de la zero

Comert electronic cu iz autohton

28.03.2000, 00:00 Autor: Cosmin Ghinea



(acest articol va aparea in editia de maine, 29 martie)





In conditiile in care majoritatea specialistilor sunt de parere ca viitorul comertului este reprezentat de varianta sa electronica, pentru firmele romanesti problema incasarii banilor reprezinta principala preocupare. In principiu, pentru un magazin virtual, modalitatile de incasare a banilor pot fi selectate in momentul completarii formularului de livrare a marfii cumparate online. Pentru clientii din afara tarii solutia este reprezentata de cartile de credit, iar pentru cei din Romania mandatul postal sau transferul bancar. Se pot folosi si in Romania cartile de credit, dar printr-o solutie intermediara: "face-to-face transactions", in care clientii transmit mai intai firmelor ofertante, prin contact direct, coordonatelor cardurilor proprii. O alta solutie sunt cardurile valorice emise de diversi furnizori de servicii Internet cu valori cuprinse intre 10 - 100 de dolari. Avantajele cardurilor sunt date de usurinta cu care se efectueaza plata, practic este introdus codul numeric al cardului la accesarea unui magazin virtual, iar serverul va incarca automat contul clientului cu valoarea cardului. Pentru firmele care produc software pentru diferiti clienti, viramentul bancar reprezinta una din solutiile cele mai la indemana. Pentru companiile care doresc sa comercializeze software prin intermediul Internetului modalitatea de inregistrare in contabilitate este emiterea unei facturi, contabilitatea fiind cea specifica prestarilor de servicii. In acest sens se vor inregistra in contabilitate ca operatiuni patrimoniale, facturarea, incasarea serviciului, inregistrarea diferentelor de curs valutar aferente sumelor platite de clienti, ca venituri si cheltuieli. La momentul intocmirii documentelor (contracte, facturi, dovada incasarii) trebuie sa se tina cont de faptul ca se presupune un export de servicii, ce presupune facilitati fiscale (cota redusa la impozitul pe profit, cota zero la TVA, cu drept de deducere a TVA aferenta cumpararilor). In prezent, este greu de facut o evaluare a sumelor incasate pentru operatiunile dezvoltate pe Internet, mai ales in cazul companiilor producatoare de software pentru clienti externi. Cu toate acestea, un indicator al avantului pe care aceasta piata il are in Romania este frecventa tot mai mare a anunturilor de angajare de specialisti din domeniu. Pentru a intra pe piata tehnologiei informationale, o firma trebuie sa parcurga pasii pe care orice companie ii are de facut la infiintare. Astfel, sunt necesare urmatoarele acte: actul constitutiv (contract de societate si statut), certificatele de cazier ale asociatilor, dovada detinerii spatiului in care societatea isi va avea sediul, copii ale actelor de identitate ale asociatilor, dovada depunerii capitalului social. Pentru cei care doresc sa deschida un magazin virtual, in prezent exista mai multe oferte ale firmelor romanesti care propun asemenea servicii contra cost. In linii mari, trebuie realizata o baza de date cu produsele oferite, o interfata grafica a magazinului si mai trebuie stabilit un suport pe care acesta sa fie gazduit. Realizarea primelor doua componente poate costa aproximativ 500 de dolari/proiect, iar gazduirea poate ajunge la cinci dolari/luna. De notat ca preturile sunt orientative. De asemenea exista si site-uri care propun gazduirea gratuita a produselor unei companii, formatul magazinului fiind unul standardizat pentru un numar limitat de produse (exemplu: http://www.visette.com/toppage1.htm-). In cazul alegerii solutiei de creare a unui magazin virtual pentru mai mult de 12 produse, tariful lunar variaza, astfel: incepand cu 50$ pentru 100 de produse si pana la 300 $ pentru 1.000 de produse. Serverul furnizorului asigura securitatea tranzactiilor atat prin metodele clasice (user name si parola), cat si prin folosirea certificatelor digitale eliberate de o Autoritate de Certificare Internationala.


O campanie Ziarul Financiar Banca Transilvania