Afaceri de la zero

Cheltuielile japonezilor impulsioneaza cresterea economica mondiala

04.04.2006, 00:00
Piata japoneza a devenit din ce in ce mai accesibila companiilor si investitorilor straini, oportunitate de care va beneficia economia mondiala.

Datorita cresterii economice din Japonia, niponii isi permit sa faca cheltuieli mai mari, acestia indreptandu-se in special catre bunurile de lux. Cel mai bun exemplu este cel al lui Soichiro Takaoka, imbogatit de pe urma firmei sale de consultanta in afaceri, care a devenit un nou tip de consumator. El cheltuieste sume imense pe produse scumpe si de marca, din care multe sunt importate, scrie The Wall Street Journal.

La doar 31de ani, tocmai si-a achizitionat un Ferrari decapotabil in valoare de 200.000 de dolari si un ceas Cartier ce a costat 30.000 de dolari. Poarta cravata Hermes, pantofi Berluti si un costum Louis Vuitton. Modul de a cheltui al lui Takaoka arata ca economia japoneza se dezvolta intr-un ritm de care profita intreaga economie mondiala.

Cand Japonia a inceput sa se dezvolte, in urma cu 20 de ani, principalii indicatori ai cresterii au fost aprecierile de la bursa din Tokio si explozia preturilor terenurilor. Japonezii nu cumparau din import atat de mult cat ar fi vrut exportatorii straini. Dupa un deceniu de criza, cresterea economica care a inceput in 2002 s-a bazat mai mult pe exporturi decat pe consumul privat intern.

Acum, consumatorii cheltuiesc mult mai mult, lucru important pentru mentinerea stabilitatii cresterii economice.

Chiar daca exporturile intra intr-un usor declin din cauza problemelor economice ale Statelor Unite si ale Chinei, cheltuielile domestice pot sustine in continuare cresterea economica.

Tendinta cresterii cheltuielilor in Japonia apare pe fondul unor schimbari structurale. Companiile nationale dar si companiile straine au profitat de scaderea preturilor la imobiliare din anii ''90 pentru a cumpara spatii comerciale si birouri. De asemenea, Japonia a ridicat restrictiile impuse in domenii precum cel financiar si alimentar, uneori sub presiune americana.

Cunoscuta inainte pentru strictetea cu care consuma numai produse interne, Japonia si-a deschis acum piata pentru companiile si antreprenorii straini. Pe 31 martie 2005, la sfarsitul anului fiscal, s-a constatat ca valoarea importurilor atingea 10,2% din PIB, fata de 6% in urma cu un deceniu.

Aceasta crestere va fi binevenita pentru intreg mapamondul. Efectele ar putea fi mai mari in restul Asiei, de unde Japonia cumpara tot, incepand de la haine din China pana la microcipuri din Coreea de Sud. Cererea pietei japoneze va creste probabil exporturile in intreaga Asie si va contribui la aprecierea preturilor, este de parere Sun Bae Kim, economist la Goldman Sachs. El prognozeaza ca acest lucru ar putea contribui cu 0,4 puncte procentuale la cresterea economica de 2,5 procente pentru perioada 2004-2006.

"Japonia ar putea deveni o importanta sursa de cerere daca economia SUA isi incetineste ritmul", a spus el.

In orice caz, economia mondiala depinde inca in mare masura de consumatorii americani. Deficitul de cont curent al Statelor Unite ale Americii in relatiile comerciale cu Japonia a atins anul trecut 99 de miliarde de dolari. Suma reprezinta deficitul total al bunurilor tranzactionate intre cele doua tari dar si fluxurile monetare datorate serviciilor precum turismul.

Celelalte tari profita de cresterea economica a Japoniei nu doar din perspectiva schimbului. Unele fonduri de investitii americane cauta sa atraga banii consumatorilor japonezi oferindu-le noi produse financiare cu o rata de profit mai mare decat cele ale competitorilor autohtoni. Pacific Invesment Management din Newport, California, o divizie Allianz, si-a dublat valoarea capitalului investitorilor niponi, aceasta ajungand la 40 de miliarde de dolari in numai doi ani.

Economia Japoniei are insa probleme pe termen lung. Datoria guvernamentala ajunge la 160% din PIB-ul anual, fiind cel mai mare grad de indatorare din lumea dezvoltata. Mai grav, forta de munca este in scadere pe masura ce populatia batrana este in crestere. Acest lucru aduce o povara in plus populatiei salariate care trebuie sa suporte costurile programului de pensii.

Totusi, cresterea economica mareste sansele Japoniei de a face fata eventualelor probleme externe sau interne. Cresterea a fost anul trecut de 2,7%, aproape de cea americana, de 3,5%, iar economistii prezinta prognoze optimiste pentru 2006. Dupa cativa ani de crestere a pietei bunurilor de consum, piata serviciilor este in dezvoltare, iar cresterea domestica este in expansiune.

Sfarsitul crizei bancare japoneze inlatura o problema care a tras in jos rezultatele din ultimii ani. Cand piata bursiera si cea imobiliara au explodat la inceputul anilor 1990, bancile au ramas blocate cu imprumuturi necompetitive si nu au mai vrut sa acorde altele noi. Din moment ce afacerile depind de banci pentru a face investitii, cresterea economica s-a aflat in impas.

In ultimii trei ani, bancile au scapat de imprumuturile dezavantajose si au inceput sa acorde noi credite. Intre timp, exporturile au marit profiturile producatorilor, marind salariile, ceea ce adus la cheltuieli mai mari din partea consumatorilor. Potrivit datelor prezentate de guvernul nipon, cheltuielile interne medii au ajuns la un nivel de 74,55 procente din venit, cel mai inalt nivel din 1990 pana acum. Acest lucru ar fi normal pentru o economie pe cale de expansiune asemenea celei americane, dar asa ceva nu s-a mai intamplat in Japonia de 10 ani. Din cauza unei tendinte de crestere a dorintei de a calatori si a dezvoltarii aeroporturilor liniile aeriene japoneze se asteapta la o crestere a numarului de zboruri spre continent pe parcursul urmatorilor ani.

In principal din cauza acestei tendinte liniile aeriene cumpara din ce in ce mai multe avioane de pasageri de la primii doi producatori mondiali, Airbus si Boeing. Cel din urma a primit comenzi pentru 197 de avioane de la companii din Japonia intre 2003 si 2005, mai mult decat totalul din ultimul deceniu. In magazine, japonezii au acum o mai mare gama de produse din care pot alege, din care cele mai multe produse sunt importate.

Din cauza preturilor mici cel mai mare nume din industria de imbracaminte din Japonia este Fast Retailing care isi fabrica cea mai mare parte din produse in China. Firmele straine, incepand de la Gap pana la Prada Group din Italia, si-au marit numarul de magazine, profitand de preturile mici la terenuri. Se pare ca astfel vanzarile de bunuri importate au crescut din 2000 pana in prezent cu aproximativ 40%, potrivit datelor prezentate de Banca Japoniei, in timp ce vanzarile de produse de provenienta interna au scazut cu 20%.

Hirofumi Usui, presedintele unei firme de consultanta de marketing pentru investitorii locali si straini, considera ca cea mai mare schimbare in modul de gandire al japonezilor este ca a inceput sa le placa sa isi etaleze averea. Vechiul concept care indemna la o viata in limitele impuse de clasa de mijloc au dus la aparitia unei dorinte de a cumpara din ce in ce mai multe produse scumpe si de prestigiu din import.

"Japonia a fost ca o tara socialista, japonezii credeau ca cei bogati sunt plictisitori, lasi si fara gust", spune Usui. "In trecut multi ar fi fost stanjeniti sa conduca un Ferrari", a adaugat el.

Popularitatea serviciilor financiare americane din Japonia a fost marita datorita facilitatilor oferite de guvernul nipon si de ridicarile unor restrictii care datau inca de la inceputul anilor 1990.

Grupul de asigurari Hartford Financial Services a intrat pe piata japoneza in 2000, la scurt timp dupa ce guvernul a permis agentiilor interne de brokeraj sa vanda investitorilor o serie de produse cu venit fix. Produsul seamana cu fondurile mutuale, diferenta constand intr-o serie de avantaje fiscale si din protectia fata de fluctuatiile pietei.

In SUA astfel de produse sunt disponibile de mult timp si sunt criticate datorita tacticilor agresive folosite pentru a le vinde, dar reprezinta un concept cu totul nou pentru piata japoneza.
O campanie Ziarul Financiar Banca Transilvania