Afaceri de la zero

Cel mai bogat chinez: Dun Che Lao Ren

19.12.2002, 00:00 Autor: Crenguta Nicolae

Cand vorbesc despre China, ziaristii occidentali se refera tot mai mult in ultima vreme la faptul ca tara a incetat sa mai fie un furnizor de produse cu valoare adaugata mica - jucarii, ornamente de Craciun, incaltaminte si imbracaminte - spre a deveni un producator de telefoane mobile, televizoare, frigidere si semiconductoare. Chiar si cliseul dupa care marfurile chinezesti sunt de calitate proasta tinde sa fie demontat, fie si exclusiv cu argumente statistice: lantul comercial american Wal-Mart, de pilda, a avut suficienta incredere in calitatea acestora ca sa cumpere, anul trecut, marfuri chinezesti in valoare de 14 miliarde de dolari, ceea ce inseamna 13% din totalul importurilor americane din China in 2001.
Daca Wal-Mart a cumparat asa de mult din China, aceasta nu reflecta insa decat faptul arhicunoscut ca intreprinderile chinezesti produc pentru o sumedenie de multinationale aflate in cautare de forta ieftina de munca, de la Motorola la Philips si General Electric. In ceea ce priveste insa schimbarea structurii de productie, nu numai ca nu se pune problema ca televizoarele sa inlocuiasca vreodata felicitarile muzicale sau Mos Craciunii cu ochi oblici; mai mult, orice episod de recesiune globala, cum a fost cel inceput anul trecut, atrage reorientarea spre productia traditionala, pentru care piata exista intotdeauna.
In lunile de dupa 11 septembrie 2001, vanzarile de electronice si electrocasnice au scazut pe piata americana; in schimb, conform unui sondaj de opinie despre evolutia pietei americane de retail dupa momentul 11 septembrie, mai mult de jumatate din familiile americane au cumparat anul trecut ornamente de Craciun - mai ales din cele cu tematica religioasa ori legata de valorile familiei. Si nu degeaba se spune ca, din ce in ce mai mult, Craciunul american si occidental sunt "made in China". In primele zece luni ale anului 2002, China a exportat ornamente de Craciun in valoare de 939 milioane de dolari, din care jumatate in SUA - cifra separata de cele 6 miliarde de dolari care reprezinta valoarea jucariilor chinezesti exportate anual.
Explicatia pentru aceasta oferta diversa consta in primul rand intr-un spirit comercial incomparabil mai puternic decat restrictiile ideologice ale regimului comunist, promotor in mod oficial al ateismului; ziaristii straini care au vizitat complexe comerciale en-gros sau mici magazine pentru turisti din Beijing sau, Shenzen s-au declarat uluiti de amestecul perfect democratic de ingerasi si Mos Craciuni din plastic, portrete de zeitati hinduse, tablouri cu scene din Biblie, efigii ale lui Dalai Lama si simboluri islamice lucrate artistic: toate sunt de vanzare pe aceleasi rafturi, toate sunt fabricate de mestesugari chinezi si toate se vand bine.
Spiritul comercial nu explica insa totul. Europenii si americanii s-au obisnuit sa foloseasca obiecte decorative chinezesti nu numai cu ocazia Craciunului, ci si de Paste, de Valentine's Day sau chiar de Halloween. Asa ceva n-ar fi fost posibil daca in primul rand chinezii nu s-ar fi obisnuit mai inainte cu aceste sarbatori. Mutatia culturala, de neconceput acum cativa ani, a occidentalizat societatea chinezeasca in asemenea chip incat, desi chinezii de religie crestina sunt o minoritate, iar Anul Nou Lunar (celebrat la sfarsitul lunii ianuarie) ramane in continuare sarbatoarea cea mai importanta de peste an, in special tinerii si copiii s-au obisnuit sa considere Craciunul, Halloween-ul sau ziua Sf.Valentin drept ocazii pentru petreceri si schimb de cadouri.
De altfel, o buna parte din productia firmelor chinezesti de ornamente si obiecte decorative de sezon are ca destinatie chiar piata interna. Marile orase ale tarii capata in fiecare luna decembrie un aer perfect occidental, cu ghirlande de becuri festive si vitrine decorate cu imaginea lui Mos Craciun, hotelurile si restaurantele ofera promotii, iar copiii s-au obisnuit sa-si atarne ciorapeii pe camin, dupa moda americana, in asteptarea lui Dun Che Lao Ren, un fel de "Tata Craciun". Cu toate acestea, Craciunul nu este considerat sarbatoare oficiala, ci o zi de lucru oarecare.



In decembrie nu se mai lucreaza de mult
Fabricarea decoratiunilor de Craciun este o activitate prin excelenta sezoniera, concentrata mai ales in sudul Chinei, in regiunea Guangdong, dar prezenta si in alte zone ale tarii unde somajul e mare, materialele sunt ieftin de procurat si exista spatiu suficient pentru productie si expunerea marfurilor in centre en-gros. Productia pentru Craciun are loc in timpul lunilor de vara, iar livrarea marfurilor la export dureaza intre iunie si octombrie; in decembrie, atelierele unde s-a lucrat vara sunt deja pustii, iar lucratorii au plecat sa-si caute de munca in alte parti. E vorba mai ales de femei tinere venite din zonele rurale sarace ca sa lucreze la oras, unde locuiesc in camine la comun si castiga pe luna 500-700 de yuani (64-90 de dolari).
Concurenta intre firme e acerba, pentru ca preturile en-gros sunt destul de mici: un brad artificial inalt de doi metri costa sub 4 dolari, iar un set de sase globuri costa circa 25 de centi si se vinde cu circa 36. Totusi, companiile castiga bine si cresc repede. Compania Spaceflight Craftwork Co, unul din cei mai mari producatori de articole de Craciun din orasul Yiwu, de pe coasta de est, a avut anul trecut venituri de 1,2 milioane de dolari si estimeaza ca anul acesta va obtine mai mult decat dublu, in conditiile in care cererea e atat de mare, incat abia daca vor putea fi onorate comenzile primite pana acum.
In orasul Shenzhen din provincia Guangdong functioneaza peste o mie de firme producatoare de jucarii, care furnizeaza circa 70% din jucariile vandute pe piata mondiala. Este vorba si de firme care lucreaza pentru giganti ca Hasbro, Mattel sau Bandai, dar si de producatori independenti, dornici sa exploateze potentialul pietei autohtone, care amortizeaza destul de bine orice recul al comenzilor de export.
Tot aici si-au mutat productia si firme din Taiwan sau Hong Kong specializate pe un anumit segment al decoratiunilor de Craciun. E cazul companiei Boto din Hong Kong, unul din cei mai mari producatori din lume de brazi artificiali (din plastic si din fibra de sticla), care si-a deschis la Shenzhen o fabrica unde lucreaza 8.000 de angajati. Cererea de brazi artificiali este in continua crestere: potrivit Asociatiei Nationale a Pomilor de Craciun din SUA, numai 32% din brazii vanduti anul trecut pe piata americana erau naturali, restul de 68% fiind artificiali; cu un deceniu in urma, proportia era de 50/50.
Compania Boto a avut in ultimii ani o performanta remarcabila (profit brut de aproape 40 milioane de dolari la venituri de 100 milioane de dolari, in 1999), ba chiar a trezit interesul investitorilor straini; firma de investitii Carlyle Group din SUA, printre actionarii caruia s-a numarat fostul presedinte George Bush, a incercat acum cateva luni, impreuna cu managerul Michael Kao, sa cumpere intreg pachetul de actiuni Boto, in conditii foarte dezavantajoase pentru restul actionarilor - o poveste destul de criticata de presa financiara americana, dar care demonstreaza cat de rentabila poate fi o afacere bazata pe decoratiuni de sezon. (E adevarat ca 30% din veniturile Boto nu se datoreaza brazilor artificiali, ci vanzarilor de mobila de gradina; scaunele si mesele din plastic reprezinta insa mai mult un soi de plasa de siguranta pentru eventualele perioade cand cererea de pomi de Craciun e mai redusa).



Si taiwanezii s-au mutat in China
In ceea ce priveste firmele din Taiwan, punctul lor cel mai tare au fost inca din anii '80 instalatiile luminoase (fie ele ghirlande, perdele sau ornamente, cu becuri sau cu LED-uri). Numai ca, daca Taiwanul exporta in 1988 instalatii in valoare de 247 milioane de dolari, in 1999 a ajuns la doar 5,5 milioane de dolari. Seful Asociatiei Exportatorilor de Instalatii Luminoase, Chang Chung-hsiung, afirma ca din 65 de firme care fabricau ornamente de Craciun in Taiwan, numai patru au ramas sa produca pe insula, restul pastrandu-si aici doar administratia si departamentul de vanzari, in timp ce productia a fost mutata in China, din ratiuni de reducere a costurilor.
Costurile reduse le permit firmelor taiwaneze sa se concentreze pe inovatia tehnica. O instalatie luminoasa cu becuri topeste un brad de plastic, una cu LED-uri insa nu; bradul de plastic devenit desuet poate fi inlocuit cu unul de fibra optica, prin care lumina circula in varii moduri; circuitele integrate permit alte si alte combinatii ale efectelor luminoase la una si aceeasi instalatie. Si nu e vorba numai de instalatiile luminoase, ci si de orice fel de jucarie electronica de Craciun, de la oamenii de zapada care canta la Mos Craciunii care danseaza.
Exista insa si companii rezistente la tentatia transferului in China. Richard Lin, presedinte al POP Three Dimensional Picture Co., care fabrica de 20 de ani pentru Wal-Mart si alte lanturi de magazine din SUA panouri de polistiren expandat cu imaginea lui Mos Craciun, e unul din foarte putinii care au preferat sa nu mute productia in China: "Afacerea ne merge bine si aici. N-as zice ca noi avem produsele cele mai sofisticate, dar avantajul e ca avem o licenta pentru design din SUA. Pentru occidentali, imaginile de pe panourile noastre arata, oricum, mult mai familiar decat un Mos Craciun desenat in China".

O campanie Ziarul Financiar Banca Transilvania