Afaceri de la zero

Ce n-a vazut Parisul, gasiti la Deva: IMM pentru subansamble de avioane

21.06.2004, 00:00 Autori: Anca Rif, ZF Transilvania , Tiberiu Stroia

In Romania, ultimii 14 ani nu au fost ai inginerilor. Sau cel putin, nu ai acelor ingineri care s-au incapatanat sa ramana la meseria de baza, ignorand faptul ca piata cererea mai degraba antreprenori, economisti sau avocati.
Industria romaneasca incepe insa sa dea semne clare de revenire iar marile grupuri internationale iau in considerare din ce in ce mai des posibilitatea de a muta in Romania o parte din productia unor piese sau subansamble cu valoare adaugata mare. Astfel de decizii, luate urmare a calificarii ridicate si costului scazut al fortei de munca, creaza oportunitati nu numai pentru inginerii ce vor sa ramana la stadiul de angajat ci si pentru cei cu spirit antreprenorial.
Din 1998, la Deva, un inginer roman administreaza o firma care initial s-a ocupat doar cu proiectarea de dispozitive si avioane, operatiune subcontractata de o companie elvetiana. Treptat, romanii au prins curaj si cu investitii de mai multe sute de mii de dolari au inceput productia. Si nu este vorba despre lohn ci despre operatiuni cu un grad din ce in ce mai mare de integrare: productia de dispozitive pentru industria aeronautica.
Aero Consulting, compania care a ajuns sa fabrice la Deva dipozitive de avioane pentru mari grupuri europene, va ajunge anul acesta la o cifra de afaceri de 350.000 de euro (15 miliarde de lei) si intentioneaza sa isi dubleze cat de curand capacitatea de productie.
Istoria infiintarii unei fabrici cu un astfel de profil la Deva incepe in 1998, cand fabrica Jean Gallay din Elvetia, specializata in reparatii de motoare de avioane, ajunsese sa nu mai faca fata comenzilor.
Cum fabrica este condusa de un inginer din Deva acesta a luat decizia, cunoscand calitatile proiectantilor romani, de a subcontracta in Romania partea de proiectare.
Astfel i-a fiinta la Deva in 1998 firma Aero Consulting, administrata de Ioan Dines si specializata in proiectarea de dispozitive si subansamble pentru avioane.
Firma se achita bine de sarcinile initiale iar compania Jean Gallay ia urmatoarea decizie importanta, aceea ca o parte dintre subansamblele proiectate la Deva sa fie si fabricate acolo. In 2000, proiectul se concretizeaza prin transferul unor utilaje specifice si trecerea la productia propriu-zisa.
"Tinand seama de exigentele calitative si de precizia ceruta in executia componentelor unor piese ale motoarelor avioanelor sunt necesare diverse dispozitive care sa asigure executia lucrarilor. Spre exemplu, la executarea operatiilor de sudura a paletilor din interiorul turbinei reactorului acestia trebuie fixati cu o precizie de ordinul miimilor de milimetru. In mod normal, o persoana nu reuseste sa faca acest lucru manual si atunci sunt construite dispozitive speciale de prindere. Proiectarea si executia acestor dispozitive este realizata la noi", explica Ioan Dines, administratorul Aero Consulting, natura activitatii firmei.
Dines spune ca ultima comanda primita, pentru fabricarea unor dispozitive speciale de fixare a carcasei motoarelor de avion, de societate a venit din partea companiei britanice Don Costres.
In afara de firma elvetiana Jean Gallay, Aero Consulting colaboreaza si cu firma Malithan, din Franta.
In total, compania proiecteaza si produce peste 50 de dispozitive si subansamble pentru avioane militare.
"Proiectarea celor peste 50 de dispozitive si subansamble pentru avioane militare si civile se face de catre proiectantii nostri. Folosim ca si materie prima oteluri obisnuite pe care le achizitionam din tara si placi de Titan sau de oteluri inalt aliate care sunt importate din Elvetia", afirma Ioan Dines.
Pentru ca piesele executate trebuie sa indeplineasca strict anumiti parametri, fabrica din Deva a trebuit sa investeasca mai multe sute de mii de euro. De exemplu, o masina de taiat metale prin electroeroziune cu fir care taie o forma oarecare cu o precizie de doua miimi de milimetru, are un pret de peste 400.000 de euro.
In fabrica deveana lucreaza 17 angajati, dintre care sapte sunt ingineri. Partea de proiectare este realizata de catre ingineri specializati in constructii de masini si utilaje.
"Pentru proiectare, fiecare inginer primeste o tema din partea beneficiarului. In functie de parametri si functionalitatea dispozitivelor urmeaza proiectarea propriu-zisa. Pana la aceasta data au fost proiectate peste 20 de dispozitive pentru fabricile de avioane cu care avem contracte", afirma Dines.
Pentru ca firma de la Deva a inceput sa apara pe "radarele" companiilor internationale din industria aeronautica, numarul comenzilor primite de Aero Consulting este in crestere.
"Intentionam ca, printr-un program RICOP, sa dublam capacitatea de productie a firmei. Unul dintre utilajele pe care urmeaza sa le achizitionam si care va imbunatati parametri calitativi ai lucrarii este o masina de masurat in coordonate. Daca totul se va derula conform planurilor, cifra de afaceri a firmei va ajunge la sfarsitul anului la circa 15 miliarde de lei", a conchis Ioan Dines.
O opotunitate care va atrage pe piata romaneasca din ce in ce mai multe companii din industria aeronautica sau militara este programul offset, initiat ca urmare a aderarii Romaniei la NATO. Programul prevede ca toate companii ce vand dispozitive militare in Romania (parte a demersului de modernizare a armatei) sunt obligate sa investeasca o parte din banii obtinuti din vanzare pe piata romaneasca, in companiile de profil.
transilvania@zf.ro

O campanie Ziarul Financiar Banca Transilvania