Afaceri de la zero

Castiguri albe sau rosii, dulci sau seci, mai tinere sau mai invechite, in pahare de gala

09.03.2007, 13:28 Autor: Adriana Rosoga
Pentru investitorii iubitori ai licorii lui Bachus, magazinele specializate in comercializarea vinului aduc cifre de afaceri de peste un milion de euro.
Catalin Paduraru, presedinte si director general la Vinexpert, a renuntat la cariera de actor si a pornit o afacere in domeniul vinului. Traditia in viniviticultura exista in familia Paduraru de generatii, tatal si bunicul fiind viticultori cu "acte".
"La inceput, aveam o firma de distributie de vinuri pe care am infiintat-o in 1992. Pe atunci, Vinexpert era numele unui serviciu de consultanta din cadrul firmei", isi aminteste Catalin Paduraru.
Dandu-si seama ca mesajul firmei se dilueaza intre celelalte verigi ale lantului comercial si dorind o abordare mai serioasa a domeniului, Paduraru a decis sa schimbe strategia si in 1999 a aparut Galeria Vinexpert in Bucuresti, conceputa intr-un spatiu care iese din tiparele traditionale.
"Urmaream o abordare serioasa, profesionista, dar in maniera neconventionala. Tablouri, arta in general, vinuri rare, titluri de import cu treptele de calitate cele mai inalte, bauturi dedicate cunoscatorilor, tirbusoane sofisticate sau elemente de lux pentru servirea vinului din conceptul general "art de la table", spune Paduraru. Doi ani mai tarziu, in 2001, a aparut si un Atelier in care dominante sunt elementele de constructie fier beton nefinisat, caramizi si plase nefinisate, elemente prin care proprietarul incerca sa transmita mesajul de "reconstruire a imaginii vinului romanesc".
Investitia initiala in stocurile de vinuri din vinoteca a fost insemnata si datorita faptului ca vinurile bune au avut intotdeauna o viteza foarte mica de vanzare. De asemenea, firma a investit in tehnica specializata pentru pastrarea vinurilor pretentioase.
In prezent, Vinexpert are trei magazine si un wine-bar in Bucuresti, un magazin la Brasov si un magazin virtual de vinuri - Evinoteca.ro. Afacerea a pornit cu un angajat, iar in prezent lucreaza 21 de persoane, intre care cinci degustatori autorizati care ofera servicii de consultanta.
In nomenclatorul casei de marcat au inregistrate peste 2.000 de item-uri, dintre care peste 1.000 sunt vinuri.
Cele mai ieftine sticle de vin, asa-numitele vinuri "de serviciu" folosite pentru evenimentele mai populare, pot fi gasite la Vinexpert la pretul de 15 lei sticla. Ele reprezinta o exceptie pentru oferta firmei, deoarece acestea pot fi achizitionate si din marile magazine retail. In schimb, cele mai scumpe sticle de vin ajung la 1.000- 2.000 lei, iar cateodata si mai mult.
Cele mai vechi vinuri pe care le au spre vanzare sunt din anii '40 si cu titlu exceptional, au intrari cu ani si mai mici. Cel mai vechi vin insa pe care l-au vandut a fost un vin din 1926.
In oferta Vinexpert se afla si accesorii de specialitate pentru destuparea vinurilor. In Romania, Vinexpert este reprezentant unic al unor branduri din Europa: accesorii Vacuvin - Olanda (tirbusoane -Twister, Wine Master, pompe de vidare pentru sticle, frapiere, racitoare pentru vin (wine coolers), dopuri de etansare), sisteme Eurocave de pastrare/invechire a vinului din Franta, pahare de la producatorul Riedel din Austria sau Etain Presige.
Cifra de afaceri pentru 2006 s-a ridicat la
1 milion de euro, cu 30% mai mult decat s-a inregistrat in 2005, crestere ce s-a datorat largirii ofertei. Pentru 2007, Paduraru estimeaza o crestere de peste 50%, in conditiile in care vor deschide noi puncte de vanzare si vor continua sporirea ofertei.
Profitul obtinut este in totalitate reinvestit. Pentru acest an firma preconizeaza un profit intre 100.000 si 150.000 de euro.
Oferta Vinexpert se adreseaza in special "cunoscatorilor, entuziastilor si iubitorilor vinului", spune Paduraru. Astfel, firma s-a axat in special pe vanzarea de vinuri de vinoteca, vinuri de nisa sau de selectii private label.
Vinurile trebuie alese in functie de adresabilitate: wine & food pairing, tipul evenimentului, cadou pentru ea, pentru el, pentru parinti, pentru sef sau pentru colaboratorii din strainatate. Pentru a alege vinul potrivit trebuie sa cunosti tiparele de consum, trendurile, scarile de valori din diferite zone geografice sau pe diferite paliere de varsta.
Si in materie de vinuri exista anumite tendinte. In zona premium, vinul rosu, sec de 2-3 ani vechime, iar vinul alb trebuie sa fie tanar si sec. Vinul vechi este mai putin destinat gastronomiei si mai mult este vizat in zona cadou, simbol sau destinat colectiilor. Printre clientii firmei se numara hoteluri, restaurante si supermarketuri, ambasade, personalitati politice, oameni de afaceri, diplomati, dar si firme romanesti si straine.
Afacerea s-a orientat catre sectorul "corporate gift", deoarece Paduraru s-a gandit ca in locul obisnuitelor obiecte promotionale pixuri, agende, calendare sau ceasuri, clientii pot alege o sticla de vin.
"Avem mijloace de personalizare (tipar digital, gravura laser), gasim anul cu semnificatie pentru ofertant/destinatar si incercam astfel sa spargem sabloanele invechite de cadouri. O sticla de vin poate fi oferita si unui ministru, si unui angajat, dar si vecinului de scara", mentioneaza Paduraru.
Paduraru s-a decis sa deschida un magazin virtual de vinuri atunci cand a constatat ca printre clienti se afla romani plecati in strainatate care doresc sa ofere cadou apropiatilor din Romania o sticla de vin si pentru care varianta virtuala este mai la indemana. De asemenea, Paduraru a dorit ca acesta sa nu fie doar un punct de vanzare ci si unul de informare pentru persoanele interesate. Astfel, in seprembrie 2006 a aparut Evinoteca.ro.
Paduraru a afirmat ca mizeaza pe o crestere a vanzarilor pentru magazinul online, cel putin la nivelul vanzarilor unui magazin fizic, iar in timp aceste cresteri vor fi si mai importante.
Pe viitor, el anticipeaza ca vor exista infuzii de capital prin cedarea unor parti sociale sau unirea cu vreun fond.
Un alt cunoscator al vinului, Ion Pusca, doctor in oenologie, dupa ce a lucrat multi ani in productia de vinuri, observand lipsa de pe piata a unor magazine specializate de vanzarea a vinului, a decis ca era necesar sa deschida un magazin. Astfel, a aparut "Casa Vinului dr. Pusca".
Impreuna cu sotia au hotarat ca amenajarea magazinului sa pastreze specificul romanesc.
"Am dorit ca magazinul sa aiba amprenta specificului national si traditional, cu imagini ce reprezinta culesul viei in costume nationale, harti cu zonele de unde provine fiecare sortiment de vin pe care il oferim spre vanzare, o biblioteca cu vinuri, o crama etc.", spune Pusca, presedinte-director general la "Casa Vinului dr. Pusca".
Astfel, in 2002, de ziua lui, Ion Pusca a deschis primul magazin, iar dupa trei ani, in ianuarie 2005, pe cel de-al doilea. A pornit cu
4 angajati, iar in prezent, are 10 persoane care se ocupa de cele doua locatii aflate in Bucuresti. Investitia initiala intr-un astfel de spatiu a fost de 30.000 de euro, bani cheltuiti pentru amenajare: rafturi, iluminat, vase pentru vinul vrac, instalatia de dioxid de carbon, zugravit, chiuvete si pahare pentru degustare.
Un magazin de acest gen, care are in jur de 170-180 de metri patrati, este format din: sala pentru prezentare si vanzare de vinuri imbuteliate (romanesti si straine), crama (in cadrul careia se gasesc vinuri varsate in recipiente mari si vinuri varsate "la punga" (bag in box); vinoteca in care se gasesc vinuri romanesti; librarie vitivinicola; stand cu aparatura necesara prepararii vinului in gospodarie si stand cu obiecte de artizanat romanesc specifice vinului.
Personalul care deserveste acest tip de magazin are pregatirea necesara pentru a-i indruma pe consumatori in vederea alegerii vinului adecvat scopului pentru care este cumparat: consum familial, botez, nunti, aniversare, cadouri sau receptii.
In prezent, "Casa Vinului dr. Pusca" ofera peste 15 tipuri de vinuri varsate de la alb la rosu, de la sec la dulce. "Spre deosebire de vinurile imbuteliate, vinurilor varsate le poti constata calitatea. In ceea ce priveste vinul la sticla, acesta se poate intampla sa aiba un gust de dop, deoarece nu toate dopurile de pluta sunt de calitate sau au existat defecte la imbuteliere", spune Pusca.
In crama, vinurile varsate sunt tinute in recipiente speciale, armate cu fibra de sticla, iar pentru a-si pastra calitatea, vinurile in recipientele de vanzare se pastreaza sub atmosfera de dioxid de carbon, eliminandu-se astfel posibilitatea de a intra in contact cu aerul, fapt ce ar duce la deprecierea vinurilor. De asemenea, acestea trebuie mentinute la o temperatura scazuta (sub 16oC). Consumatorul poate degusta vinul pentru a alege sortimentul care i se potriveste cel mai bine.
In afara de cele peste 200-300 de vinuri din toate podgoriile romanesti si specialitatile aduse din Italia, Argentina, Australia, Chile, Franta sau Republica Moldova, in sale de prezentare mai sunt bauturi alcoolice (coniac, whisky, tuica, palinca samd.), tirbusoane, pahare, sticle unicat pentru prezentarea vinului la masa, carafe, suporturi butelii, casete si cutii de cadouri, tigari de foi pentru coniac sau mirodenii pentru vin fiert.
Preturile difera in functie de modalitatea de prezentare a vinului. Astfel tarifele pentru vinul vrac variaza intre 5 si 8 lei, iar pentru vinurile imbuteliate, preturile pornesc de la 9 lei, pentru vinurile curente. Vinurile straine pot ajunge la peste 200-300 de lei pentru sticlele de 0,70 l.
Cel mai vechi vin pe care il are pe rafturile magazinului este din 1950. Un astfel de vin poate ajunge la peste 500 de lei.
"Vinurile care se invechesc cel mai repede sunt vinurile rosii si nu toate vinurile se preteaza la invechit. De asemenea, vinurile dulci evolueaza in timp", mentioneaza Pusca.
Cei care sunt interesati sa afle mai multe despre domeniul vitivinicol pot achizitiona din minilibraria amenajata intr-un colt carti de specialitate. Iar pentru cei care doresc sa-si prepare singuri acasa vinul, gasesc aici aparatura necesara. In 2006, cifra de afaceri aproape s-a dublat, ajungand la 600.000 de euro, fata de 2005 cand au inregistrat vanzari de 335.000 de euro.
Printre clienti se numarara atat persoane cu venituri mai modeste, dar si persoane cu venituri medii si mari. "In general ne trec pragul clienti cu pregatire superioara: profesori universitari, ambasade, oameni de cultura, actori, jurnalisti sau oameni politici.
Pusca intentioneaza sa realizeze, prin sistemul de franciza, cate un magazin destinat promovarii vinurilor imbuteliate si varsate, in principalele orase din tara, care sa poarte denumirea "Casa Vinului dr. Pusca".
Pretul de intrare in franciza, pe care Pusca il estimeaza momentan la maximum 1.000 de euro, este negociabil, in functie de numarul de francize pe care le va acorda si de numarul de locuitori ai orasului in care va fi deschis magazinul in franciza.
Francizorul se va ocupa de selectarea si pregatirea personalului, va selecta producatorii si va verifica autenticitatea vinurilor. De asemenea, in pretul de franciza va fi inclusa si publicitatea.
In urma aderarii la UE, Pusca s-a gandit ca acest sistem de franciza l-ar putea extinde si in diferite capitale din Europa, astfel incat consumatorul european sa poata "sa vada si el cum arata un vin romanesc autentic".
O campanie Ziarul Financiar Banca Transilvania