Afaceri de la zero

Businessul lor te ajuta sa alegi cadoul potrivit in doar cateva minute, dupa doua-trei clicuri pe net

03.12.2007, 15:20 Autor: Adriana Rosoga
Fie ca vorbim despre cadourile pe care trebuie sa le oferim tinerilor casatoriti sau cele oferite angajatilor dintr-o firma sau partenerilor de afaceri, gasirea cadoului potrivit a fost intotdeauna o provocare. Afacerile cu magazine online specializate in oferirea de cadouri au aparut ca o necesitate, cu toate ca in Romania aceasta este o piata sezoniera.
"Ideea construirii unui magazin online care sa introduca conceptul listelor de casatorie in piata autohtona ne-a venit cu cativa ani in urma, participand bineinteles la o nunta. Pur si simplu, am simtit nevoia unei mentalitati diferite si ulterior am inceput sa ne documentam despre ce ar insemna o asemenea afacere", isi aminteste Alina Cosmanescu, manager proiect la firma Cadouri Online, care detine site-ul DarDeNunta.ro, magazin online specializat in domeniul cadourilor pentru nunta.
Din momentul in care au constientizat oportunitatea de a fi printre primele magazine online care ofera servicii de "wedding registry", cei doi asociati au inceput sa cerceteze piata prin analiza magazinelor clasice cu liste de casatorii. Astfel, la inceputul anului 2007 a luat fiinta firma, iar magazinul online a fost lansat cateva luni mai tarziu.
Cu toate ca are doar 24 de ani, Alina Cosmanescu are in spate o experienta de patru ani de zile in domeniul consultantei financiare si urmeaza momentan studii de specializare in comunicarea si promovarea afacerilor online. Asociatul sau, Victor Paicu, care are 27 de ani, a adus in acest mix experienta anterioara acumulata in domeniu prin intermediul altor doua afaceri din portofoliu, in care a fost implicat inca din faza de start-up.
Promovarea afacerii s-a realizat in primul rand in mediul online, in cadrul portalurilor si al comunitatilor virtuale relevante pentru specificul site-ului, dupa care au urmat articolele in revistele de specialitate.
Primele comenzi au venit inca din prima luna de la lansarea site-ului. "In ultimele patru luni am avut in medie 1.100 de vizitatori lunar. Din randul lor avem deja 28 de viitoare familii care au inregistrat un cont pentru listele de cadouri. Pentru anul viitor ne propunem sa depasim media de 5.000 de vizitatori ai site-ului pe luna si un numar de 300 de liste de casatorie deschise", spune Alina Cosmanescu.
Targetul pe care cei doi asociati l-au vizat sunt persoanele cu venituri peste medie, cu o baza de educatie care sa ii faca deschisi la idei noi. Momentan echipa DarDeNunta.ro se compune din administratorul firmei si un specialist care se ocupa de mentenanta magazinului. Alina Cosmanescu spune ca in ultimii ani concurenta pe acest segment a crescut foarte mult datorita costurilor mici de intrare pe piata. "In ultimii doi ani, de cand monitorizam piata online, pe segmentul relevant pentru DarDeNunta.ro am observat o crestere spectaculoasa. Costurile mici de intrare pe piata sunt cu siguranta un factor hotarator in decizia de a investi in comertul electronic, iar mijloacele de promovare, in special online, accesibile si usor de gestionat, contribuie la atractivitatea acestui domeniu", explica ea.
Investitia de la care s-a pornit a fost de aproximativ 5.000 de euro, suma necesara in primul rand pentru construirea magazinului online, a bazei de date pe care se fundamenteaza website-ul in principal, si costurile de start-up ale afaceri. Bugetul pentru prima jumatate a anului 2008 este de 15.000 euro, suma ce include si campania de promovare pentru DarDeNunta.ro.
Marja de profit estimat se situeaza intre 2 si 4% din cifra de afaceri, deoarece fiind o afacere in formare, modelul de dezvoltare implica un flux sustinut de investitii de valoare mica, amortizabile intr-un orizont de timp de cateva luni de zile de la implementare, orientate in functie de tendintele pietei.
Nicoleta Talpes, managing partner al firmei E-gift Consult si al site-ului E-Gift.ro, magazin online de cadouri corporate, care a luat fiinta in 2005, spune ca ideea de afacere i-a venit la o cafea. "Cum ideile bune apar atunci cand te astepti mai putin, cam asa s-a intamplat si in cazul nostru. La o cafea vorbeam cu prietena mea despre ce se intampla in alte tari si ce nu gasesti in Romania in materie de servicii si cum ea studia de multa vreme un fenomen numit "basket gift", fenomen foarte cunoscut in alte tari, unde cosurile cu produse sunt cele mai solicitate cadouri, ideea unui magazin online de cadouri ni s-a parut cea mai accesibila", explica ea.
De la idee si pana la punerea ei in practica nu a durat decat o zi. "Nu am avut prea mult timp pentru ca ne aflam prin luna octombrie, iar sarbatorile erau aproape. As putea spune ca ne-am apucat de a doua zi", spune managing partenerul E-Gift.ro.
Prin urmare, in perioada octombrie-noiembrie au pregatit website-ul E-Gift.ro, au cautat sa obtina un feed-back de la prieteni vizavi de ce preferinte au cand vine vorba de cadouri si apoi au cautat furnizorii.
Afacerea a pornit-o la 25 de ani, fara a avea experienta in comertul electronic, dar din 2001 Nicoleta Talpes a lucrat in vanzari. Modalitatile prin care site-ul a fost promovat au fost campaniile de newslettere si informare periodica a clientilor, precum si incheierea de parteneriate cu alte site-uri de nisa cu acelasi target. Astfel ca, la mai putin de o saptamana de la lansare au venit si primele comenzi, iar cea mai mare comanda primita a fost de 400 de cosuri cu produse.
Daca la inceput, site-ul E-Gift.ro oferea solutii si cadouri pentru oricine si pentru orice ocazie, incepand cu 2007, strategia firmei a vizat specializarea pe cadourile pentru companii. "Avand in vedere ca 90% din solicitarile de pana acum au venit din partea companiilor, cadourile erau comandate atat pentru angajati, cat si pentru partenerii de afaceri, am decis ca in acest an sa ne adresam in exclusivitate companiilor. Asta nu inseamna ca refuzam comenzi singulare pentru persoanele fizice", mentioneaza managing partnerul E-Gift.
Managing partnerul E-Gift.ro spune ca practic rolul site-ului este de a prezenta idei de cadouri potrivite pentru mediul de afaceri. "As putea spune ca vindem mai mult idei de cadouri decat cadourile in sine si ca suntem consultanti in gasirea cadoului potrivit", spune Talpes.
In 2005 cand au intrat pe piata cadourilor online, investitia a fost de 3.000 de euro, iar planul de investitii pentru anul urmator este de aproximativ 10.000 de euro, suma necesara pentru dezvoltarea si relansarea portalului. "Pentru anul viitor ne-am propus o crestere de 30% prin dezvoltarea unui sistem de fidelizare a clientilor, dar si de identificare a posibilitatilor de a face din acest portal o sursa de informare si de consiliere pentru companii atunci cand vine vorba de a cumpara cadouri", precizeaza managing partnerul E-Gift.ro.
Cele mai multe comenzi se inregistreaza in perioada sarbatorilor, deoarece, dupa spusele Nicoletei Talpes, in Romania piata cadourilor este una sezoniera.
Cifra de afaceri pe care compania a inregistrat-o anul trecut a fost de 10.000 de euro, iar pentru 2008, managing partnerul E-Gift.ro estimeaza o triplare a businessului, ajungand la 30.000 de euro.

DarDeNunta.ro:
A fost necesara o analiza a magazinelor clasice cu liste de casatorii
Promovarea afacerii s-a realizat in cadrul portalurilor si al comunitatilor virtuale, precum si in revistele de specialitate
Pentru anul viitor firma estimeaza o medie de 5.000 de vizitatori pe luna si un numar de 300 de liste de casatorie deschise
Cea mai mare comanda a avut valoarea de 1.000 de euro
Targetul: persoanele cu venituri peste medie, cu o baza de educatie care sa ii faca deschisi la idei noi
Investitia initiala: 5.000 de euro
Bugetul de investitii pentru prima jumatate a anului 2008 este de 15.000 euro, pentru promovare si lansarea unui site nou

E-Gift.ro:
A fost realizat website-ul, s-a urmarit obtinerea unui feed-back de la prieteni vizavi de preferintele pentru cadouri si s-au cautat furnizorii
A fost necesara experienta in vanzari
Modalitatile de promovare a site-ului: campanii de newslettere si informare periodica a clientilor, incheierea de parteneriate cu alte site-uri de nisa care au acelasi target
Cea mai mare comanda primita a fost de 400 de cosuri cu produse.
90% din solicitarile de cadouri au venit partea companiilor
Cifra de afaceri estimata pentru 2008 este de 30.000 de euro
Piata cadourilor pentru companii este sezoniera
O campanie Ziarul Financiar Banca Transilvania