Afaceri de la zero

Batalia pentru a ajunge pe raft

08.11.2004, 00:00 Autor: Diana Sava


Problemele cu care se confrunta editorii de carte sunt cauzate de mentalitatile care incep chiar din familie, scoala si sfarsesc chiar in domeniul productiei. Este un cerc vicios. ?Librarii, de exemplu, vad ca nu se cere carte pentru copii si atunci refuza aceasta carte. Este o adevarata batalie pana cand cartea ta ajunge pe rafturile librariilor. In ultimii ani insa spatiile librariilor s-au micsorat si atunci librarii aseaza la vedere doar cartea scumpa din care isi scot rabatul cel mai mare, iar cartea de 50.000 de lei nici nu va intra in librarie", explica Adina Keneres, fondator al editurii Compania.



Si in ceea ce priveste autorii de carti pentru copii, este un gol total. ?Nu se produce nimic pentru ca in scolile de arta nu se face nimic in domeniul ilustratiei. Suntem in urma cu 100 de ani fata de tarile occidentale. Cu fiecare ilustrator cu care lucram o luam de la zero. Aceeasi situatie este si in cazul creatiei pentru copii. Aceasta nu este predata si nu este sustinuta de nimeni".



Problemele continua si la etapa de tiparire. Sunt cateva tipografii care au achizitionat aparatele necesare tiparirii de cartea pentru copii, dar, dupa cum spune Adina Keneres, nu au achizitionat si ?nemtii" care sa o faca. ?Este mult mai complicat sa editezi carte decat ziar. Cartea presupune mai multe operatii - finisare, legatorie - meserii care se pierd. De zece ani nu avem traditie de a lucra carte frumos".





Cartile pentru copii, varful de lance al unei edituri



Editura Compania a fost fondata in septembrie 1998 de Adina Keneres si Petru Romosan si primele produse tiparite au fost trei carti pentru copii. ?Am trait 11 ani in Franta unde am facut numai editura. Acolo cartile pentru copii sunt varful de lance al unei edituri. In Romania, lucrurile sunt triste si cred ca vor trece multi ani pana cand lucrurile nu se vor indrepta", spune Adina Keneres.



Numarul cartilor editate de Compania a scazut de-a lungul timpului. In primul an au fost trei, apoi in urmatorul an au fost doar doua. ?Ma refer aici doar la cartile pentru copii, fara auxiliare scolare si pedagogie. De obicei noi editam in fiecare an 30 de titluri noi. Cu reeditari, scoatem pe an in jur de 50 de titluri. Dintre acestea, unul sau doua titluri sunt carte pentru copii".



Cartile pentru copii editate de Compania costa intre 55.000 de lei si 260.000 si reprezinta sub 5 % din cifra de afaceri. "Este greu sa tinem steagul sus, dar o facem pentru ca exista si parti bune. Noi traim numai din vanzarea de carte si daca n-am vinde, n-am exista. Pe viitor sunt sanse sa se disciplineze putin mediul de afaceri si sa ramana pe piata doar adevaratii jucatori", spune Adina Keneres.





"Ce rost are sa mai citim literatura?"



In vreme ce cartile pentru copii par in cadere libera, cele auxiliare si pedagogice se vand foarte bine. Unele dintre cele editate de Compania sunt privite ca un manual. ? Anul acesta am scos o serie noua care se adreseaza celor intre 14 si 24 de ani <Ce rost are sa...>. Prima se intituleaza chiar <Ce rost are sa mai citim literatura>. Trebuie sa schimbam atitudinea fata de acest obicei", mai spune Keneres. Ea adauga ca in domeniul cartii pentru copii nu exista o concurenta reala directa: ?Exista editura Rao, care este specializata in cartea stil album. Si Humanitas sau Teora au un segment de carte pentru copii. Foarte multe dintre cartile de pe piata sunt traduceri. Exista si niste interpretari hazlii ale unor basme, multe dintre ele deloc reusite. Domeniul nu este deloc stralucitor".



Exista si parti bune. Sunt acei dascali care isi fac meseria cu daruire si care reusesc sa atraga tinerii spre literatura. De semenea, exista generatia celor intre 35 si 70 de ani programati altfel si dependenti de circulatia ideilor. Un alt segment este cel al tinerilor care pentru o anumita perioada de timp (bursa de studii sau o slujba temporara) traiesc in alta tara. ?Vad acolo ca lumea este altfel si se intorc aici cu microbul cartii".





Creatii Disney, Warner Bros, Hanna-Barbera, intre coperti



Egmont Romania, face parte a Edgmont Group, grup media international, care detine peste o treime din piata scandinava a revistelor saptamanale, este liderul european al revistelor de benzi desenate si una dintre cele mai mari edituri, publicand anual peste 2.000 de titluri de carti in peste 50 de milioane de exemplare.



Egmont a intrat pe piata romaneasca in decembrie 1991, fiind unul dintre jucatorii importanti in ceea ce priveste productia editoriala pentru copii. Editura Egmont detine exclusivitatea drepturilor de autor in Romania a unor nume celebre: Disney, Warner Bros, Hanna-Barbera, Mattel, adresandu-se copiilor intre 3 si 12 ani. Recent, Discovery Channel a garantat drepturi exclusive editurii pentru carti de referinta pentru copii, dar si pentru adolescenti.



Printre cartile editate se numara ?Bambi", ?Cartea junglei", ?Mica Sirena", ?101 Dalmatieni", ?Doamna si Vagabondul", ?Regele Leu", ?Cenusareasa", (toate la 145.000 de lei), seria Harry Potter, care costa intere 145.000 de lei si 545.000 de lei. Editura are o colectie care include carte si un CD audio, la 300.000 de lei - ?Regele Leu", ?Ariel", ?Ursuletul Winnie si copacul cu miere". La 40.000 de lei sunt cartile din colectia Computer Kids, doua volume despre aventurile unor prieteni, adevarati maniaci ai computerelor.





Lipeste si citeste



Editura Humanitas s-a infiintat in februarie 1990, sub directia filozofului Gabriel Liiceanu si in 2000 isi extinde profilul editorial si in domeniul cartii pentru copii si adolescenti prin debutul seriei Humanitas Junior. In 2003, numarul de titluri publicate ajunge la peste 225, ceea ce repezinta mai mult decat o dublare a mediei anuale de pana in 2001, iar in 2004, numarul ajunge la 350. Literatura detine, ca numar de titluri, intaietatea in portofoliu, dar si seria Humanitas Junior ia amploare. In aceasta serie apar in 2003 peste 20 de titluri noi. Printre aparitii se numara ?Insemnarile printesei", de Megan Cabot (141.700 de lei) si "Yara, zana apelor... si alte povestiri" (65.400 de lei).



Segmentul de carte pentru copii al Editurii Teora cuprinde carti cu autocolante, carti de colorat, de povesti, fabule, pliante cu animale pentru copii mici si super carti. Colectia de carti cu autocolante - ?Hai sa ne jucam cu... ursi"; ?Lipeste si invata primele cuvinte"; Lipesti si citesti Pinocchio sau Peter Pan - costa intre 39.000 de lei si 165.000 de lei. ?Enciclopedia animalelor" costa 590.000 de lei, ?Mica sirena" - 120.000 de lei, iar ?Zebra" - 49.000 de lei. Cartile de povesti - ?Cenusareasa", ?Alba ca zapada", ?Print si cersator", ?Ali Baba si cei 40 de hoti" - costa intre 19.000 de lei si 74.000 de lei. Preturile nu includ TVA. diana.sava@zf.ro

O campanie Ziarul Financiar Banca Transilvania