Afaceri de la zero

Afaceri de la Zero. Stup Edition. Simona şi Ionuţ Croitoru au plecat de la 20 de clienţi pe zi în cafeneaua Saint Roastery şi au ajuns în prezent la peste 500. Următorul pas: al doilea local în Bucureşti, Saint Legend

18.03.2024, 00:06 Autor: Alina-Elena Vasiliu

Investiţia iniţială pentru a deschide prăjitoria cu cafea a constat într-o sumă de 150.000 de euro, toate economiile celor doi antreprenori de la momentul acela ♦ Cu aceşti bani, au amenajat spaţiul şi au luat echipamente.

Primele contacte ale Simonei şi ale lui Ionuţ Croitoru cu lumea cafelei de specialitate i-au condus către dorinţa de a aprofunda povestea din spatele acestei băuturi. Aşa au ajuns să călătorească pe diferite continente pentru a cunoaşte tot traseul cafelei şi, câţiva ani mai târziu, să deschidă în Bucureşti o prăjitorie cu cafenea integrată, sub numele de Saint Roastery.

„Saint Roastery a început să funcţioneze în 2019, dar ideea venise cu cinci ani înainte. Eu lucrasem în IT, soţul meu în telecom, la bază fiind amândoi ingineri. Am descoperit cafeaua de specialitate când lucram în corporaţie, apoi am început să călătorim, am fost la mai multe ferme din afara Europei, în Africa. Locuisem aproape trei ani în afara ţării – în Olanda, în Spania, iar în 2019 ne-am întors din Spania în România pentru a deschide Saint Roastery, prăjitorie de cafea cu cafenea. Suntem în centrul Capitalei, dar într-o zonă mai ascunsă. Suntem un spaţiu-destinaţie“, a povestit Simona Croitoru la emisiunea online ZF Afaceri de la Zero, găzduită de BT Stup, acolo unde a ajuns pentru prima dată în 2022, apoi de mai multe ori în 2023, pentru a participa la workshopuri şi întâlniri, din care au luat naştere colaborări.

Simona şi Ionuţ s-au „îmbarcat“ aşadar în caruselul antreprenoriatului şi au început să construiască acest proiect care continuă să crească. În prima fază a trebuit să se reacomodeze în România, ei venind din Spania, unde locuiseră pe malul mării, şi ajungând în Bucureşti, într-un „noiembrie bacovian“, aşa cum îşi aminteşte astăzi Simona. „Am început să căutăm locaţia, au trecut zece luni până am găsit-o. Ne doream să oferim şi o prăjitorie, şi o cafenea în acelaşi loc, pentru ca oamenii să vadă cum se întâmplă totul. A fost o provocare foarte mare începutul şi primul an mai ales, pentru că nu ştiam ce înseamnă antreprenoriatul, în special în HoReCa.“

Niciunul dintre ei nu avusese experienţă de manager, nu ştia ce înseamnă să ai o echipă de angajaţi, iar o perioadă Simona îndeplinea toate rolurile în business. Nu a fost simplu.

„Am renunţat de o mie de ori şi am luat-o de la capăt. Fiind însă în business cu soţul meu, ne-am susţinut mereu unul pe altul. A ajutat foarte mult că am început împreună.“

La începuturile Saint Roastery, media era de circa 20 de clienţi pe zi, iar astăzi Simona Croitoru încă se întreabă cum de reuşea să susţină afacerea astfel. În prezent, sunt zile şi cu 500-600 de clienţi care aleg să bea cafea la Saint Roastery.

„Ajutăm şi comunitatea locală de specialişti în domeniul cafelei, oferind cursuri prin care ne formăm angajaţii. Uneori ei pleacă, dar avem credinţa că mai departe ajung la noi oameni care au fost instruiţi la rândul lor.“

Investiţia iniţială pentru a deschide prăjitoria cu cafea a constat într-o sumă de 150.000 de euro, toate economiile celor doi antreprenori de la momentul acela. Cu aceşti bani, au amenajat spaţiul şi au luat echipamente.

„Acum investim periodic cam tot profitul în îmbunătăţirea localului. Marja de profit este de circa 25% din cifra de afaceri. Am încheiat primul an cu venituri de 80.000 de euro, iar anul trecut – cu aproape 650.000 de euro. Anul acesta ne dorim să atingem un milion de euro.“

Drumul prin business le-a pus în cale tot felul de provocări – de la pandemie la război, aşa că, spune Simona, de la deschidere şi până acum, fiecare an a fost diferit pentru ei. Pandemia i-a ajutat însă să fie creativi, pentru că în acea perioadă au făcut produse noi, ready-to-drink, deci gata de consumat. Se găsesc şi astăzi la ei în cafenea şi în câteva magazine virtuale.

„Am început să distribuim cafeaua noastră şi în alte locuri din Bucureşti, Constanţa, Tulcea, iar în ţară livrăm către toţi clienţii care ne comandă, prin comenzile plasate pe site.“

Ca parte din strategia lor de dezvoltare, Simona şi Ionuţ Croitoru investighează posibilitatea de a ajunge şi în alte oraşe fie prin cafenele proprii, fie prin francize.

„Am primit propuneri de la clienţi, care ne-au spus că ar vrea să deschidă şi ei cafenele Saint Roastery în diferite alte cartiere din Bucureşti. În timpul săptămânii, avem mai mult oaspeţi din zona noastră, iar în weekend vin oameni şi din restul oraşului, chiar şi din afara Capitalei sau oameni care ajung cu trenul în Bucureşti, noi fiind aproape şi de Gara de Nord.“

La capacitate maximă, Saint Roastery dispune de aproximativ 150 de locuri, atât la interior, cât şi pe terasă. Anul trecut, lângă cafenea, cei doi au deschis şi Saint Academy, locul unde au loc workshopuri de home barista.

„De asemenea, ne dorim un al doilea local în Bucureşti. Lucrăm la o a doua cafenea, Saint Legend, un spaţiu care să conţină mai multe activităţi – să facem în acelaşi loc prăjitorie, cafenea, academie, un loc şi pentru zi, şi pentru seară. Suntem într-un stadiu incipient, încă în căutare de spaţii cu poveste în spate.“

Cu o echipă de 13 angajaţi momentan, în continuă extindere, familia Croitoru îşi doreşte să pună umărul la formarea unei comunităţi unite a antreprenorilor în domeniul cafelei de specialitate.

„Avem, totodată, şi planuri mai mari de atât. Vrem să ne dezvoltăm şi mai mult pe zona de ospitalitate, avem un vis să facem cândva şi un Saint Lodge, o pensiune-butic, dar pe termen mai îndepărtat“, a mărturisit Simona Croitoru.

La capacitate maximă, Saint Roastery dispune de aproximativ 150 de locuri, atât la interior, cât şi pe terasă.


ZF şi Banca Transilvania au lansat proiectul Afaceri de la zero, o platformă dedicată micilor antreprenori, firmelor care au creat peste 1,7 milioane de locuri de muncă. 

⇔ Fiecare afacere de la zero este o poveste despre ambiţie, curaj şi determinare. Poveştile micilor antreprenori vor fi publicate în ZF şi pe platforma zf.ro/afaceri-de-la-zero.

⇔ În România sunt peste 500.000 de microîntreprinderi şi firme mici, unde lucrează 1,7 milioane de salariaţi, companii cu afaceri anuale de 70-80 mld. euro.

O campanie Ziarul Financiar Banca Transilvania