Afaceri de la zero

Afaceri de la Zero. Stup Edition. Raluca şi Mihai Pavel, de profesie arhitecţi, au creat Iconist, un showroom aflat în centrul Capitalei care găzduieşte obiecte de mobilier, finisaje, iluminat şi decoraţiuni

23.10.2023, 00:06 Autor: Alexandra Matei

Iconist se află într-o clădire interbelică, aproape de Calea Victoriei, chiar în spatele hotelului Moxa În acest moment, în showroom sunt expuse produse de la 20 de furnizori de mobilier, iluminat, finisaje şi decoraţiuni, însă paleta totală ajunge la 40 de furnizori.

Raluca şi Mihai Pavel, parteneri de business, dar şi de viaţă, au absolvit Facultatea de Arhitectură, au lucrat în birouri de arhitectură, dar au ajuns, în cele din urmă, la design interior şi şi-au deschis propria afacere, care se ocupă cu proiecte de amenajare interioară.

Anul acesta, cei doi au înfiinţat Iconist, un showroom în care expun obiecte de mobilier, finisaje, iluminat şi decoraţiuni ale unor branduri mai puţin cunoscute în România, însă pe care ei deja le foloseau în proiectele lor de design. „Anul acesta am simţit nevoia unui step up. Iconist a fost un pas firesc în dezvoltarea noastră. Ne-am dorit mereu să avem ocazia să aducem şi alte branduri noi, să le facem cunoscute în România pentru că deja le aduceam în proiectele noastre. În ianuarie, când ne-am setat rezoluţiile pentru anul care urmează, ne-am întâlnit într-o cafenea cu un design foarte creativ şi am spus că aşa ne dorim să arate viitorul nostru showroom, iar tot parcursul pe care oamenii îl vor avea aici să fie ca o experienţă în care îşi imaginează piesele în casele lor”, a povestit Raluca Pavel.

Până la deschiderea showroomului, adaugă ea, clienţii veneau atât din zona corporate, cât şi din rezidenţial. În prezent, focusul lor se îndreaptă nu doar către clienţii direcţi, ci şi către arhitecţi şi designeri de interior, care pot veni în showroom să îşi creeze conceptele lor şi să se inspire. Iconist se află într-o clădire interbelică, aproape de Calea Victoriei, chiar în spatele hotelului Moxa. În interior, showroomul se întinde pe o suprafaţă de circa 200 de metri pătraţi şi are o curte de aproape 500 mp, care le va permite celor doi antreprenori să expună şi obiecte de mobilier pentru exterior începând de anul viitor.

În acest moment, în showroom sunt expuse produse de la 20 de furnizori de mobilier, iluminat, finisaje şi decoraţiuni, însă paleta lor totală ajunge la 40 de furnizori. Investiţia totală de până acum, pentru pornirea showroomului, afirmă Mihai Pavel, s-a rdiciat la aproximativ 120.000 de euro. Pe partea de finanţare, cei doi au găsit sprijinul necesar în Stup, hubul pe care Banca Transilvania l-a creat cu scopul de a ajuta antreprenorii aflaţi la început de drum.

„Am ajuns în Stup pentru că planul nostru a fost destul de măreţ şi a avut nevoie de investiţii serioase. Am venit în Stup pentru a fi ajutaţi pe partea financiară. Investiţia totală de până acum a fost de 120.000 de euro – 40.000 de euro din surse proprii, iar restul, împrumut”, a detaliat el.

În general, cei doi arhitecţi lucrează pe proiecte mari de design interior, de peste 500 mp. În medie, într-un an, ei ajung la circa 10-20 de proiecte. Pe partea de proiecte de pereţi verzi, o altă latură a businessului lor, au între 5 şi 10 proiecte pe lună, iar aici cele mai multe cereri vin dinspre office. 

Tot ce înseamnă meşteri în şantier, furnizori de mobilier şi elemente custom, menţionează Mihai Pavel, pot duce la o durată de execuţie a unui apartament cu două camere, spre exemplu, cuprinsă între opt luni şi un an.

Anul trecut, Inner Design Center SRL, firma sub care funcţionează afacerea celor doi arhitecţi, a înregistrat o cifră de afaceri de aproape 260.000 de euro, în creştere cu peste 170% faţă de anul precedent, arată datele publice.

„În 2023 estimez că cifra de afaceri va ajunge la 300.000 de euro”, a adăugat Mihai Pavel. În prezent, businessul funcţonează cu şase angajaţi.

În viitor, cei doi fondatori vor să aducă în showroom şi corpuri de iluminat pentru bucătărie. În cinci ani, ei vor să ducă proiectul lor şi în alte oraşe ale ţării.


ZF şi Banca Transilvania au lansat proiectul Afaceri de la zero, o platformă dedicată micilor antreprenori, firmelor care au creat peste 1,7 milioane de locuri de muncă. 

Fiecare afacere de la zero este o poveste despre ambiţie, curaj şi determinare. Poveştile micilor antreprenori vor fi publicate în ZF şi pe platforma zf.ro/afaceri-de-la-zero.

În România sunt peste 500.000 de microîntreprinderi şi firme mici, unde lucrează 1,7 milioane de salariaţi, companii cu afaceri anuale de 70-80 mld. euro.

O campanie Ziarul Financiar Banca Transilvania