Afaceri de la zero

Afaceri de la Zero. Stup Edition. O nouă generaţie de antreprenori ai României se naşte în STUP. Tiberiu Moisă, Banca Transilvania: Antreprenorii care ajung în Stup au această disponibilitate să vină, să vadă, să înţeleagă şi să pună întrebări. Ei sunt oamenii care în viitor vor face mai mult

18.08.2023, 00:07 Autor: Alexandra Matei

O comunitate de 14.000 de antreprenori, 6.000 de participanţi la evenimente, 1.500 de afaceri finanţate de BT Mic, 200 de companii înfiinţate – acestea sunt câteva dintre cifrele STUP după primul an de activitate „Trebuie să vedem ce avem de făcut pentru a creşte aceste afaceri, aici este provocarea“.

Stup, proiectul dezvoltat de Banca Transilvania şi BT Mic, care susţine micii antreprenori, businessurile în fază incipientă sau chiar iniţiativele de business puse încă doar pe hârtie, a strâns în primul an de viaţă 14.000 de antreprenori în comunitate, iar 200 de companii au fost create de la zero aici.

„Viziunea de la care noi am plecat este confirmată. Nevoia oamenilor de a veni şi de a afla răspunsuri la diferite întrebări este foarte mare. Venim după un an în care în Stup s-au întâmplat foarte multe – am reuşit să schimbăm modul în care ne pregătim aici, în aşa fel încât să răspundem cât mai bine acestor întrebări. Astăzi, înţelegem mult mai bine despre ce este vorba şi ce avem de făcut de acum înainte. Antrepre­norii care vin în Stup sunt foarte diferiţi, dar ceea ce găseşti la majoritatea dintre ei este această disponibilitate să vină, să vadă, să înţeleagă şi să pună întrebări. Acesta este numitorul lor comun. Ei sunt oamenii care în viitor vor face mai mult“, a spus Tiberiu Moisă, directorul general adjunct al Băncii Transilvania, la ediţia specială a emisiunii Afaceri de la Zero.

De aici, de la aceste iniţiative antre­prenoriale care acoperă zeci de domenii de activitate se vor alege în viitor antreprenorii care voi deveni numele importante din businessul românesc. „Oamenii au nevoie de încredere, iar această încredere vine din capacitatea de a înţelege şi de a-ţi clarifica răspunsurile la întrebări. Nu este ceva complicat, dar dacă ceva nu e la îndemână, câteodată nu faci un pas în faţă pentru că pare complicat“. Stup este un spaţiu fizic în Bucureşti şi online, destinat antrepre­norilor, indiferent de banca la care sunt clienţi, unde bene­ficiază de consiliere şi de implementarea soluţiei de business potrivite. Sunt 20 de parteneri alături de BT Mic în acest proiect, iar cele mai frecvente întrebări vizează prezenţa online a afacerilor şi serviciile digitale, plus tot ce ţine de managementul firmei.

„Online şi digital împreună sunt în topul căutărilor“.

Întreaga comunitate STUP numără astăzi 14.000 de antreprenori, o parte participanţi la conferinţe, dezbateri, alţii veniţi pentru consultanţă, alţii pentru soluţiile oferite de parteneri, unii chiar pentru a-şi schiţa de la zero businessul.

„Sunt peste 350 de domenii diferite de activitate. Avem firme cu care am interacţionat din zona de servicii medicale, până la turism sau agricultură. Stupul este oglinda Capitalei, locul în care se întâmplă de toate.“

După acest prim an de activitate, STUP a arătat că se poate crea o comunitate antreprenorială, a confirmat că există o poftă reală de antreprenoriat, iar de aici nu mai e loc decât de creştere.

În viitor, în Stup urmează să fie aprofundate anumite trasee care apar în întrebările cele mai frecvente ale antreprenorilor şi anumite soluţii de business, vor fi create programe cu conţinut antreprenorial şi va fi susţinută în continuare creşterea afacerilor. Extinderea şi în alte oraşe, menţionează Tiberiu Moisă, nu este exclusă. „În continuare, ne vom uita la Stup ca la un mall – trebuie să fie tot timpul oameni aici. Am vrea să ajungem să facem Stup şi altundeva, dar mai avem lucruri de învăţat. Poate că va veni un moment în care Stupul să fie prezent în celelalte oraşe mari din ţară“.

Prin proiectul Afaceri de la Zero, ZF întâlneşte săptămânal în cadrul unor interviuri antreprenori care în diferite etape ale proiectelor lor au trecut prin STUP. Vrem să vedem cu ce le este lor de folos acest proiect.

 

Ce spune Tiberiu Moisă despre

Rezilienţa antreprenorilor: „Toată lumea aşteaptă să vadă ce va fi. Probabil că din septembrie încolo oamenii vor începe să se îngrijoreze. Nu modificările legislative sunt o problemă, ci frecvenţa acestora şi faptul că pot să fie atât de importante şi să schimbe foarte multe lucruri pentru micii antreprenori. Antreprenorii români au reuşit să dezvolte o anumită rezilienţă, însă nu trebuie să ne bazăm doar pe această rezilienţă. Trebuie să avem grijă ca tot ceea ce facem ca infrastructură, inclusiv infrastructura legislativă şi fiscală, să fie ceva care să ne stimuleze să facem mai mult.“

Cum creşti o afacere mică: „Noi credem că oamenii sunt talentaţi când vine vorba de antreprenoriat şi sunt dispuşi să îşi asume riscuri. Un lucru care nu se întâmplă şi pentru care noi căutăm explicaţie este răspunsul la întrebarea de ce nu cresc firmele româneşti. Se creează firme, rezistă, dar nu cresc neapărat dincolo de un anumit nivel care să asigure subzistenţa unei familii. Sau foarte puţine dintre ele o fac. Avem capacitatea să generăm idei, afaceri, nu suntem mai prejos decât nimeni altcineva. Trebuie să vedem ce avem de făcut pentru a creşte aceste afaceri. Aici este un challange interesant“.

► Ce câştigă Banca Transilvania cu STUP? „Stupul este o investiţie importantă, de ordinul milioanelor de euro şi este o cheltuială operaţională importantă pentru că BT acoperă toate costurile de funcţionare. Însă, miza pentru noi este mult mai mare de atât. Pentru noi, ce se întâmplă aici este o investiţie în propria noastră poziţionare. Avem o legătură cu companiile şi IMM-urile, care trebuie aprofundată şi pentru asta, an de an, trebuie să îţi meriţi locul acesta. Acesta este unul dintre motivele pentru care facem ceea ce se întâmplă în Stup. În al doilea rând, unii oameni ar putea să spună că Stupul este şi un fel de marketing pentru BT. Dar, din punctul nostru de vedere, este un buget de R&D, este cercetare şi dezvoltare, este o investiţie pe care noi o facem pentru a rămâne în contact direct cu antreprenorii României.“

Am convingerea că banca se va transforma perodic şi plecând de la lecţii pe care le învaţă în Stup. În al treilea rând, una este să îţi administrezi o afacere online şi alta este să creezi relaţii de business. Aici oamenii vin, se cunosc unii pe alţii, învaţă unii de la alţii – asta înseamnă o relaţie de business.

► Ce urmează pentru Stup. „Libertatea rămâne în continuare pentru Stup de a experimenta orice. Vrem să aprofundăm anumite trasee care apar pe întrebările cele mai frecvente şi anumite soluţii de business. Ne interesează foarte mult să creăm nişte programe marca Stup cu conţinut antreprenorial. Am vrea să înţelegem dacă putem să ajutăm în această problemă  - de ce nu reuşesc mai multe companii antreprenoriale să crească peste un anumit nivel. Vrem să găsim o soluţie care să rezolve această problemă“

La un an de STUP, ZF a lansat aceeaşi provocare şi pentru creatorii proiectului – Banca Transilvania şi BT Mic. Am vrut să aflăm de la ei, ce află ei de la voi şi să răspundem împreună la întrebarea: Cu ce le-a fost de folos Stup-ul antreprenorilor? Un studio amenajat în STUP, o echipă în spate, un moderator şi un invitat – Tiberiu Moisă, director general adjunct al Băncii Transilvania. Şi multe răspunsuri pe care le găsiţi şi pe www.zf.ro/afaceri-de-la-zero.

 

O campanie Ziarul Financiar Banca Transilvania