Afaceri de la zero

Afaceri de la Zero. Ovidiu Stochici a creat Stomart Basketball, un club sportiv din Iaşi, care a strâns în unsprezece ani mii de copii pasionaţi de baschet. „Visul meu este un campus sportiv la Iaşi, investiţie de 7-8 mil. euro. Îl vom face“

20.02.2023, 00:06 Autor: Alexandra Matei

  În ultimii doi ani, clubul şi-a desfăşurat activitatea doar pe partea de performanţă în baschet astfel că astăzi are 120 de copii axaţi pe sport de performanţă ♦  În martie, clubul se va extinde cu încă o locaţie şi va relua grupele de iniţiere  Clubul de baschet din Iaşi a avut un buget total de 170.000 de euro, jumătate dintre fonduri venind dinspre părinţi şi jumătate dinspre sponsori.

Ovidiu Stochici a început să joace baschet în adolescenţă, însă nu a făcut performanţă în acest sport, aşa că a decis să meargă pe calea antrenoratului şi a început să antreneze copii încă de când era în ultimul an de liceu. Patru ani mai târziu, în 2012, pe vremea când avea 22 de ani,  şi-a deschis propriul club la Iaşi, Stomart Basketball, iar prin mâinile lui au trecut mii de copii în cei unsprezece ani de activitate ai clubului.  „În 2012 am vrut să aduc pentru copiii din Iaşi un suflu nou, să practice baschet, să facă un baschet de calitate, de performanţă. Eu am început să joc baschet în clasa a cincea, dar prin clasa a noua am făcut pasul către un club sportiv, destul de târziu pentru acest sport, mai ales dacă nu ai o înălţime corespunzătoare”, a povestit fondatorul Stomart Basketball.

„Prin clasa a 11-a am terminat cu competiţiile, dar am rămas în continuare şi mi-am zis că dacă am început să joc eu baschet prea târziu, să încep să antrenez cât mai devreme. Am început să antrenez când eram clasa a 12-a, iar după patru ani am deschis propriul club. Astăzi, este al unsprezecelea an de activitate. Am ajuns să avem echipe de seniori, echipe în campionate naţionale şi săli în administrare proprie.“

Primele antrenamente, îşi aminteşte el, s-au ţinut într-o sală mică pentru acest sport, cu coşuri rupte şi cu un nucleu iniţial de 7-8 copii. Ulterior, activitatea clubului s-a mutat într-o sală mai mare.  Înainte de pandemie, Stomart Basketball avea 500 de copii activi. În ultimii doi ani, clubul şi-a desfăşurat activitatea doar pe partea de performanţă şi a fost foarte strict la nivel de selecţie, astfel că astăzi are circa 120 de copii axaţi strict pe performanţă.

În luna martie a acestui an, menţionează Ovidiu Stochici, Stomart Basketball va mai deschide o locaţie şi va avea din nou şi grupe de iniţiere în baschet. Investiţiile pentru această nouă sală vor ajunge la 50.000 de euro. „Este o hală închiriată în care vom face un teren de baschet şi încă jumătate de teren în care putem face şi partea de iniţiere. Ne dorim să avem din nou o bază mare de selecţie cu câteva sute de copii pe care să-i ducem către performanţă”.

Copiii care vin la baschet sunt împărţiţi în mai multe categorii, în funcţie de vârstă - baby baschet, mini baschet, under 13, 14, 15 sau 18 şi echipa de ligă întâi, formată din seniori, a doua ligă de baschet ca nivel din România după Liga Naţională.  Stomart Basketball are în prezent cinci antrenori. Ovidiu Stochici se împarte între management şi antrenamente, în acest moment antrenând o grupă de copii de la categoria under 14, cea mai bună generaţie din istoria clubului.

„Nu poţi creşte jucători în 2-3 ani. Ai nevoie de timp şi de un mediu sănătos. Noi avem răbdare, avem copii de perspectivă şi deja sunt echipe interesate de copiii noştri. Avem între 5 şi 10 copii care ar putea să joace la nivel de ligă naţională în următorii cinci ani”.

Cei mici pot începe să vină la cursuri de baschet de la cinci ani, însă pregătirea pentru acest sport începe cu adevărat în jurul vârstei de 8-10 ani.

Mulţi dintre copii, însă, se pierd pe drum în două mari etape – fie în clasa a patra, atunci când încep să se pregătească pentru clasa a 5-a şi fac meditaţii la diverse materii, fie în clasa a 8-a, când se pregătesc pentru liceu.

Anul trecut, clubul de baschet din Iaşi a avut un buget total de 170.000 de euro, afirmă antreprenorul, jumătate dintre fonduri venind dinspre părinţi şi jumătate dinspre sponsori. Acum, menţionează el, au fost depuse proiecte la primărie în vederea obţinerii unui sprijin financiar.

Fondatorul Stomart Basketball are însă şi un plan de dezvoltare complex. El vrea să înfiinţeze, în viitor, o academie sportivă lângă Iaşi, pe un teren de 12.000 mp, unde să construiască alte trei săli de baschet, terenuri sportive, hotel, restaurant şi piscină semiolimpică.

Ovidiu Stochici caută finanţare şi parteneri care să îl sprijine în realizarea acestui plan, care se află, momentan, doar pe hârtie.  „Proiectul cu academia îl am dintotdeauna în minte, iar acum este şi pe hârtie. Vorbim de o investiţie de aproape 7-8 mil. euro. Acest proiect va fi gata la un moment dat, însă nu am un termen stabilit încă. Mai avem mult de învăţat până când vom şti cum să gestionăm un astfel de proiect.”

Stomart Basketball, mai spune antreprenorul, are două direcţii de lucru – partea sportivă şi partea de management.

Aceasta din urmă include şi partea de B2B, prin care clubul încearcă să atragă firme care să îl sponsorizeze şi care să se promoveze prin expunerea pe care le-o oferă prin sutele de meciuri organizate.

„Totul depinde de noi şi plec cu deviza aceasta în orice proiect. Nu e uşor. Orice proiect are un grad de risc. Dacă ni-l asumăm, există şansa să avem succes. Sponsori există, e rolul nostru să ajungem la ei. E important să facem ca acele firme să fie pe tricourile sau în arenele noastre”.

În cinci ani de zile, Ovidiu Stochici vede jucătorii Stomart Basketball în liga naţională, cu un buget anual al clubului spre 1 mil. euro şi cu 1.000 de copii în tot clubul. Mai mult, el are în plan şi partea de francizare a businessului la un moment dat.


ZF şi Banca Transilvania au lansat proiectul Afaceri de la zero, o platformă dedicată micilor antreprenori, firmelor care au creat peste 1,7 milioane de locuri de muncă. 

⇔ Fiecare afacere de la zero este o poveste despre ambiţie, curaj şi determinare. Poveştile micilor antreprenori vor fi publicate în ZF şi pe platforma zf.ro/afaceri-de-la-zero.

⇔ În România sunt peste 500.000 de microîntreprinderi şi firme mici, unde lucrează 1,7 milioane de salariaţi, companii cu afaceri anuale de 70-80 mld. euro.

 

 

O campanie Ziarul Financiar Banca Transilvania