Afaceri de la zero

Afaceri de la Zero. Maria Martac, de profesie biolog, a creat magazinul online AlimenteSpeciale.ro în urmă cu zece ani şi a strâns în portofoliu 10.000 de produse destinate celor cu intoleranţe alimentare sau care caută alternative mai sănătoase

16.12.2022, 00:06 Autor: Alexandra Matei

Produsele fără gluten şi cele pentru alergiile la lapte sunt printre cele mai căutate produse din portofoliul AlimenteSpeciale.ro Preţurile pornesc de la 2-3 lei şi pot ajunge la câteva sute de lei – spre exemplu, un lapte pentru bebeluşi cu alergie la proteină costă peste 200 de lei Într-o lună, vânzările magazinului online ajung la aproximativ 30.000-40.000 de euro.

Maria Martac, de profesie biolog, a înfiinţat magazinul online AlimenteSpeciale.ro acum zece ani, pornind de la o nevoie personală – fiica sa cea mică era alergică la lapte şi avea nevoie de o formulă specială. Proiectul său a avut în spate ideea de a ajuta şi alte mămici aflate în aceeaşi situaţie, însă, pe parcurs, gama de produse s-a diversificat. Astăzi, magazinul online AlimenteSpeciale.ro numără circa 10.000 de produse, precum alimente fără gluten, lapte, ou sau zahăr, dar şi produse hiperproteice pentru sportivi, pentru bolnavii oncologici sau alţi oameni cu boli metabolice.

„În perioada 2004-2008, am avut nişte provocări cu mâncarea pentru copilul nostru cel mic – fiica noastră cea mică avea alergie la lapte şi ne-a fost foarte greu să procurăm formula specială cu care ea să se simtă bine. Atunci a apărut ideea, dar nu eram pregătită şi nici nu aveam resursele necesare. Am lansat AlimenteSpeciale.ro în 2012, iar ideea de bază a fost să ajut alte mămici care se află în situaţia în care am fost eu atunci, respectiv care au bebeluşi cu nevoi speciale pentru alimentaţie“, a spus Maria Martac.

„După formulele de lapte praf, au urmat alimente fără gluten, fără lapte, fără ou, fără zahăr. Apoi, am extins gama către alimentele hiperproteice pentru sportivi, pentru bolnavii oncologici sau alţi oameni cu boli metabolice care au nevoie de diete speciale. Acum avem circa 10.000 de produse listate.”

Proiectul a pornit cu o investiţie de 10.000 de euro, menţionează antreprenoarea, după care tot câştigul a fost reinvestit.

Începuturile, îşi aminteşte ea, au fost grele, întrucât în perioada aceea erau puţine magazine online, iar cei mai mulţi furnizori vindeau fizic. Profesia de biolog, spune aceasta, a ajutat-o să înţeleagă mai bine domeniul alimentelor speciale.

Odată cu această provocare, ea a început să citească mult despre nutriţie şi şi-a luat un certificat de tehnician nutriţionist, iar în prezent se ocupă inclusiv de consilierea clienţilor magazinului.

În portofoliul AlimenteSpeciale.ro se găsesc branduri precum Probios, Bezgluten sau Nestle. Produsele sunt livrate oriunde în ţară.

Produsele fără gluten sunt printre cele mai căutate, spune Maria Martac, pentru că intoleranţa la gluten este o boală pe viaţă, singurul tratament fiind dieta, astfel că cei mai mulţi dintre clienţi revin şi îşi refac stocul de produse o dată la o lună.

Totodată, se vând foarte bine produsele pentru alergiile la lapte.

Preţurile pornesc de la 2-3 lei şi pot ajunge la câteva sute de lei. Un lapte pentru bebeluşi cu alergie la proteină, spre exemplu, costă peste 200 de lei. Comanda medie, precizează fondatoarea, este în jurul valorii de 250-300 de lei.

Visul Mariei Martac este de a deschide, la un moment dat, un magazin fizic AlimenteSpeciale. „Permanent mă gândesc la un showroom. Eram aproape gata să deschidem unul la început de 2020, dar pandemia ne-a spus că nu este momentul, aşa că am rămas doar online.”

În prezent, echipa magazinului online numără patru angajaţi interni, iar restul serviciilor – curierat, IT, marketing - sunt externalizate. Pentru a crea un astfel de business, crede antreprenoarea, cei mai importanţi sunt partenerii siguri, cum ar fi contabilii, banca sau consultanţii de specialitate.

„Ideea şi visul sunt importante, dar ai nevoie şi de parteneri. Noi am găsit un sprijin în Banca Transilvania. Am luat şi o linie de credit, dar am găsit sprijin pe partea de consiliere în Stup.”

Într-o lună, vânzările magazinului online ajung la aproximativ 30.000-40.000 de euro.

Anul trecut, după cum spune fondatoarea, a fost un an greu pentru business, în care încă s-a resimţit şocul provocat de pandemia de Covid-19. Cifra de afaceri a ajuns, în 2021, la 350.000 de euro, iar pentru anul acesta sunt estimate venituri similare.

Lipsa predictiblităţii, atunci când vine vorba despre fiscalitate, adaugă ea, a fost cea mai mare provocare anul acesta pentru magazinul online AlimenteSpeciale.ro. Mai mult, aceasta rămâne şi una dintre îngrijorările pentru anul ce vine.

„Nu ştiu cum va arăta salariul minim în 2023 şi care sunt obligaţiile fiscale ale antreprenorilor, nu ştiu cum vor arăta facturile la energie, nu ştiu cum va arăta preţul la motorină. Astfel de impredictibilităţi te obligă să măreşti preţul.”

În perioada următoare, Maria Martac pregăteşte o relansare a businessului în online. Aceasta vrea să ajungă cu produsele din magazin şi la românii din Europa şi să lărgească gama de produse odată cu gama de afecţiuni.

În cinci ani de zile, ea vede în continuare AlimenteSpeciale un business cu prezenţă online, însă speră că va reuşi să deschidă şi showroom-ul la care visează.

„Vreau să rămânem o constantă în viaţa medicilor care ne recomandă, a pacienţilor care au nevoie de noi şi a mămicilor care au nevoie de alimente speciale pentru cei mici”, a conchis antreprenoarea.

 

 


ZF şi Banca Transilvania au lansat proiectul Afaceri de la zero, o platformă dedicată micilor antreprenori, firmelor care au creat peste 1,7 milioane de locuri de muncă. 

⇒ Fiecare afacere de la zero este o poveste despre ambiţie, curaj şi determinare. Poveştile micilor antreprenori vor fi publicate în ZF şi pe platforma zf.ro/afaceri-de-la-zero.

⇒ În România sunt peste 500.000 de microîntreprinderi şi firme mici, unde lucrează 1,7 milioane de salariaţi, companii cu afaceri anuale de 70-80 mld. euro.

 

 

 

O campanie Ziarul Financiar Banca Transilvania