Afaceri de la zero

Afaceri de la zero. Un grup de tineri care au crescut în mediul ONG din Cluj-Napoca dezvoltă programe educaţionale de limba germană pentru copii şi adulţi. „Trecerea în zona de start-up a fost mişcarea naturală pentru noi“

25.06.2021, 00:05 Autor: Alexandra Matei

♦ Peste 12 ani de activitate în ONG-ul Asociaţia Gutenberg din Cluj-Napoca, proiect pornit cu 20 de membri studenţi şi ajuns la 380 de membri şi peste 100 de proiecte de tineret derulate şi un pas firesc către mediul de start-up din România – aşa ar arăta cea mai scurtă carte de vizită a Centrului Gutenberg, care a ajuns în 2020 la afaceri de 50.000 de euro în zona de cursuri de limbă germană pentru adulţi şi 32.000 de euro din cursurile pentru copii şi tineri. Elementele comune în toate proiectele: limba germană şi componenta educaţională.

Mai mulţi tineri din Cluj-Napoca care s-au cunoscut în Asociaţia Gutenberg, o organizaţie a vorbitorilor de limbă germană, au pus bazele unui centru de învăţare a limbii germane, care a pornit din dorinţa lor de a construi mai departe proiecte educaţionale care să fie şi sustenabile financiar. Astăzi, Centrul Gutenberg oferă cursuri de limba germană copiilor şi adulţilor, având mai multe entităţi juridice sub care îşi desfăşoară activitatea.

„În ultimii 12 ani, în calitate de asociaţie, am desfăşurat numeroase proiecte în germană. Am pornit de la o echipă de 20 de oameni într-un ONG şi apoi, după 10 ani de activitate, ne-am orientat şi spre mediul de startup-uri, astfel că există entităţi juridice dedicate programelor pe care le facem în limba germană pentru copii şi adulţi”, a spus Andreea Breaz, fondatoarea centrului. Ea este şi responsabilă de proiectul de învăţare a limbii germane pentru adulţi, derulat sub platforma invatagermana.ro.

Centrul înfiinţat în 2017  numără astăzi 6 formatori activi, 11 colaboratori pe partea de formare şi cursuri şi 4 persoane în echipa de coordonare şi comunicare. Volumul grupelor de adulţi, menţionează Andreea Breaz, a crescut considerabil faţă de anii trecuţi, întrucât astăzi sunt circa 90-100 de cursanţi pe săptămână (faţă de un volum maxim de 40 de cursanţi anterior). Cifra de afaceri din 2020 a trecut de 50.000 de euro, iar marja de profit a fost de aproape 50%. „A fost un proces de învăţare. Noi eram ONG-işi convinşi, ne-am dorit să perpetuăm mediul acesta  dinamic şi permisiv în care orice idee poate fi implementată. Am început în zona de startup-uri cu cursurile de adulţi, unde adunam cursanţii în sală şi ţineam cursurile la sediile firmelor. Am început în aceeaşi perioadă să facem şi tabere pentru copii, pentru că noi aveam backgroundul acesta de educaţie“, a explicat Oana Laslău, responsabilă în prezent de proiectul Didacto.

„În timp însă, ne-am dat seama că este destul de confuză comunicarea când ajungi pe site şi vezi cursuri pentru toate grupele de vârstă. Ne-am dus aşadar spre Didacto, o entitate separată pe care am creat-o pentru a gestiona cursurile dedicate copiilor şi tinerilor.”  Didacto a strâns în 2020 peste 300 de elevi de gimnaziu şi liceu din România, 100 de studenţi din zece ţări şi peste 100 de cadre didactice şi formatori din zona de tineret la proiectele derulate online. Cifra de afaceri a fost de peste 32.000 de euro. În fiecare lună se lansează grupe noi de cursuri, respectiv de ateliere conversaţionale, care sunt adaptate grupei de vârstă şi nivelului fiecărui cursant. În cadrul centrului Didacto, în ultimii trei ani au fost organizate tabere de limba germană, care vor continua şi în această vară.  Oana Laslău spune că aceste tabere au scopul de a facilita procesul de învăţare, însă, totodată, au şi componenta de dezvoltare personală a copiilor, ceea ce îi ajută să acumuleze cunoştinţe de bază în domenii precum ştiinţe, digital şi IT, cultură, arte sau geografie. „Plănuim să avem peste 200 de copii la cele peste 7 tabere pe care le vom organiza vara asta”.

Grupurile de cursanţi la adulţi sunt formate din maxim 10 persoane, iar la copii, din maxim 8. Preţul unui abonament pentru adulţi sau copii este de 400 de lei pe lună, iar o şedinţă durează o oră şi jumătate.  Cel mai tânăr cursant este un copil de şapte ani, iar cel mai vârstnic, o doamnă care a venit la cursuri din dorinţa de a învăţa limba germană pentru a putea comunica mai uşor cu nepoţii ei stabiliţi în Germania.

Andreea Breaz spune că peste jumătate dintre cursanţi sunt români care fie intenţionează să plece în Germania, Elveţia sau Austria, fie se află deja acolo şi întâmpină dificultăţi în a se descurca în viaţa de zi cu zi sau au nevoi birocratice.

Oana Laslău crede că deschiderea în online este foarte benefică din punct de vedere al faptului că centrul şi-a extins exponenţial grupul ţintă şi poate să comunice cu cursanţi din afara ţării, nu doar cu cei din Cluj-Napoca.

În continuare, businessul din domeniul educaţiei îşi propune, pe partea de cursuri pentru adulţi, să scoată pe piaţă primul curs video integral pentru învăţarea limbii germane şi să introducă noi cursuri, cum ar fi cele de limba franceză.

Pe zona de copii şi tineri, una dintre componentele pe care se va pune accent în perioada următoare este aceea de conţinut educaţional online, din dorinţa de a oferi cât mai multe resurse gratuite, dar şi orientarea cursurilor către alte domenii. „Educaţia nu se referă doar la şcoală sau la cât de repede pot să recit o formulă matematică. Educaţia ar trebui să includă şi trăsăturile care ne fac oameni, să ştii să duci un lucru la bun sfârşit şi să poţi face diferenţa între „nu pot” şi „nu pot încă” ”, a mai spus Andreea Breaz.

Oana Laslău este de părere că toate competenţele acestea „nu se lipesc de noi” decât dacă există implicare, care, alături de iniţiativă şi un simţ al responsabilităţii, sunt principalele lucruri care îşi pun amprenta în dezvoltarea personală şi profesională a unui om.

Oana Laslău, responsabilă în prezent de proiectul Didacto: Ne-am dus aşadar spre Didacto, o entitate separată pe care am creat-o pentru a gestiona cursurile dedicate copiilor şi tinerilor.

 

ZF şi Banca Transilvania au lansat proiectul Afaceri de la zero, o platformă dedicată micilor antreprenori, firmelor care au creat peste 1,7 milioane de locuri de muncă. 

♦ Fiecare afacere de la zero este o poveste despre ambiţie, curaj şi determinare. Poveştile micilor antreprenori vor fi publicate în ZF şi pe platforma zf.ro/afaceri-de-la-zero.

♦ În România sunt peste 500.000 de microîntreprinderi şi firme mici, unde lucrează 1,7 milioane de salariaţi, companii cu afaceri anuale de 70-80 mld. euro.

 

O campanie Ziarul Financiar Banca Transilvania