Caută doar în titlu
Afaceri de la zero

Afaceri de la zero. Gabriel Bălăceanu fabrică paie de hârtie sub brandul Harpai, pe care vrea să-l ducă la peste 70.000 euro afaceri în 2021. Capacitatea de producţie a fabricii Harpai este de 2 milioane de paie de hârtie pe lună

13.02.2021, 09:35

 Principalii clienţi sunt cei din domeniul HoReCa, iar investiţia iniţială a fost de circa 90.000 euro, din surse proprii şi Start-up Nation.

Tranziţia de la produse din plastic către cele biodegradabile şi grija pen­tru mediul înconjurător l-au de­terminat pe Gabriel Bălăcea­nu, un tânăr antreprenor, să pu­nă pe picioare o fabrică în care produce paie de hârtie sub brandul Harpai. De la primele utilaje, până la deschiderea sediului şi materia primă, fondatorul a investit în total 92.000 de euro, bani din fonduri proprii, de la prieteni şi din programul Start-up Nation.

„Suntem la început, decizia de business a început din adolescenţă. Businessul a început în 2019, a plecat de la o idee cu un prieten, ne gândeam la noile trenduri şi ce se poate întâmpla în viitor. Am descoperit o nişă pe partea de reciclare şi plastic. Am decis să fac un business pe paie de băut din hârtie. Am făcut cerere de ofertă din China pentru utilaje şi de acolo a plecat totul“, a povestit Gabriel Bălăceanu.

Înainte de Harpai, antreprenorul nu a mai avut alte afaceri, dar a cochetat cu lumea businessului, fie ocupându-se de proiecte, fie implicându-se în afacerile familiei.

Paiele de băut sunt formate din trei straturi de hârtie, iar zilnic pot ieşi dintr-un singur schimb de producţie circa 80.000 de paie, aceasta fiind capacitatea maximă. Pe măsură ce comenzile vor creşte, fondatorul Harpai spune că poate angaja mai mulţi oameni pentru a se ocupa de fabricarea pa­ie­lor. „Harpai se situează într-o zonă montană, în mediul rural, la o distanţă de 110 km de Bucureşti, mai exact în comuna Ceraşu, judeţul Prahova. Ne-am dorit să dezvoltăm această idee în mediul rural şi să oferim locuri de muncă oamenilor din această zonă pentru că ne pasă de viitorul satului românesc şi de oameni“, a mai explicat Gabriel Bălăceanu.

După ce a colaborat cu arhitectul Marcel Borţun pentru a transforma clădirea în care este fabrica într-un spaţiu modern, în 2019 a început şi producţia paielor. În fabrică lucrează două persoane la producţie, iar Gabriel Bălăceanu şi soţia sa se ocupă de partea de business. Până acum, produsele Harpai au ajuns în Bucureşti, Iaşi, Cluj, Sibiu, Sighetu Marmaţiei, domeniul HoReCa fiind cel ţintit de antreprenor.

Principala provocare din business vine din faptul că trecerea spre ambalaje priete­noase cu mediul se face lent, iar oamenii au nevoie să se adapteze la noile trenduri.

„E un business nou, lumea nu vrea să treacă la paiele de hârtie pentru că sunt mai scumpe decât cele din plastic, diferenţa poate fi de zece ori mai mare. Noi suntem legaţi de HoReCa şi acum a fost închisă sau a funcţionat la o capacitate mică. Pe viitor vrem să exportăm în Europa“, a mai spus fondatorul Harpai.

Iar anul 2020 a venit cu şi mai multă presiune, în contextul în care pandemia a ţinut închise afacerile din domeniul restau­rantelor sau cafenelelor. Totuşi, anul trecut s-au văzut şi primele rezultate ale investiţiei pentru Harpai, după ce au ajuns şi utilajele şi a început efectiv procesul de producţie.

„Văd un trend crescător pe partea de ambalaje ecologice, sustenabile. E vorba şi de tranziţie de la plastic la produse biode­gra­dabile. Sunt încrezător, apar mai multe proiecte care încearcă să facă o conştien­ti­zare despre ceea ce înseamnă aceste produse sustenabile. În România plasticul se găseşte peste tot, oamenii se plâng că nu se reciclează selectiv“, a mai spus antreprenorul.

Estimările fondatorului Harpai pentru 2021 urmăresc o cifră de afaceri de peste 70.000 de euro, fiind primul an complet de activitate şi într-un context sanitar mai bun, pe măsură ce campania de vaccinare înaintează. Dacă ar trebui să pornească de la zero, Gabriel Bălăceanu ar investi tot în brandul Harpai şi crede că antreprenorii locali trebuie susţinuţi.

„Viaţa de antreprenor este antrenantă, în fiecare zi este ceva de făcut, tot timpul ai noi obstacole, trebuie să le depăşeşti, să găseşti rezolvări, dar nu ne împotmolim în lucruri mărunte, mergem mai departe. Aş lua-o de la capăt, tot cu aceeaşi idee de business pentru că e un produs de viitor şi cred că e sustenabil. Ar trebui să începem să producem lucruri şi în România, nu doar să importăm“, a mai spus Gabriel Bălăceanu.

 

ZF şi Banca Transilvania au lansat proiectul Afaceri de la zero, o platformă dedicată micilor antreprenori, firmelor care au creat peste 1,7 milioane de locuri de muncă. 

► Fiecare afacere de la zero este o poveste despre ambiţie, curaj şi determinare. Poveştile micilor antreprenori vor fi publicate în ZF şi pe platforma zf.ro/afaceri-de-la-zero.

► În România sunt peste 500.000 de microîntreprinderi şi firme mici, unde lucrează 1,7 milioane de salariaţi, companii cu afaceri anuale de 70-80 mld. euro.

O campanie Ziarul Financiar și Banca Transilvania

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.zf.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.