Afaceri de la zero

Afaceri de la Zero. Daria Marc a descoperit bubble tea shopurile în city breakurile pe care le făcea împreună cu sora ei, iar anul trecut a deschis Panda Bubble Tea la Topliţa, judeţul Harghita, locul său natal

16.03.2023, 00:05 Autor: Alexandra Matei

♦ Panda Bubble Tea îşi desfăşoară activitatea într-o zonă centrală şi este o locaţie to go, ai cărei clienţi sunt preponderent tineri între 16 şi 20 de ani ♦ Panda Bubble Tea are în meniu două mari categorii de băuturi – pe bază de lapte sau de ceai ♦ Preţurile sunt cuprinse între 20 şi 26 de lei.

Daria Marc a descoperit băuturile de tip bubble tea în timpul city breakurilor pecare le făcea împreună cu sora ei şi a ajuns să le îndrăgească, iar anul trecut, în noiembrie, a deschis Panda Bubble Tea la Topliţa, judeţul Harghita, o cafenea în care prepară băuturi pe bază de ceai sau lapte cu diverse arome, dar şi cafea de specialitate.

„Panda Bubble Tea a pornit de la sora mea, care era foarte pasionată de cultura asiatică şi, mai specific, de bubble tea. Când mergeam în city breakuri, trebuia să ne facem itinerariul după locaţiile în care erau bubble tea shopuri. Este o băutură foarte bună, nu este o băutură de copii, deşi există această preconcepţie, inclusiv la Topliţa. Poate avea gusturi chiar foarte sofisticate. Pornind de aici, m-am gândit ce aş putea să aduc eu diferit în comunitatea din Topliţa”, a povestit antreprenoarea. Pe vremea când a început să gândească acest proiect antreprenorial, Daria Marc era studentă la masterat în Bucureşti în ultimul an. Ea a aplicat pentru un proiect cu fonduri europene dedicat studenţilor, şi-a scris singură proiectul şi a avut norocul de a fi una dintre cei 13 tineri care au obţinut finanţare. Investiţia de pornire pentru Panda Bubble Tea s-a ridicat la 42.000 de euro, bani care au venit prin proiectul cu fonduri europene şi care au reprezentat circa 80% din investiţia totală. „Mi s-a oferit oportunitatea de a aplica pentru proiectul pe fonduri europene şi am vrut să fac ceva diferit. M-am gândit la o cafenea, pentru că mie îmi place foarte mult cafeaua, dar am zis că nu este suficient şi că aş vrea să mai construiesc ceva în zona asta. Aşa am ajuns la bubble tea”, a mai spus ea. 

În perioada pandemiei, deşi era studentă la o facultate din Bucureşti, ea a petrecut foarte mult timp acasă, la Topliţa, şi a realizat că tinerii de acolo nu au prea multe oportunităţi de petrecere a timpului liber.

Aşa a decis că vrea să dezvolte un business în locul în care a crescut. Acum, Panda Bubble Tea îşi desfăşoară activitatea într-o zonă centrală şi este o locaţie to go, ai cărei clienţi sunt preponderent tineri între 16 şi 20 de ani.

Panda Bubble Tea are în meniu două mari categorii de băuturi – pe bază de lapte sau de ceai – şi două dimensiuni, medie (500 ml) şi mare (700 ml).

Pentru cele de 500 ml, precizează ea, există două tipuri de băuturi, care se găsesc pe tot parcursul anului şi ediţiile speciale, pentru diferite ocazii. Preţurile sunt cuprinse între 20 şi 26 de lei. Toată materia primă vine din Taiwan, mai spune antreprenoarea, astfel că stabilirea unui preţ mai mic ar fi fost un lucru dificil.

„Coffee bubble tea, bubble tea cu afine sau brown sugar latte sunt printre cele mai cerute produse de către clienţi”, a adăugat ea.

Deşi în primele zile Daria Marc se ocupa de absolut tot şi era unicul angajat, între timp, a mai adus alături de ea încă doi colegi. Planul său ar fi să reuşească să delege taskurile care ţin de vânzarea în locaţie. Însă, îşi doreşte în continuare să fie prezentă în locaţie cât mai mult timp, pentru a rămâne aproape de clienţi. 

Până acum, locaţia Panda Bubble Tea din Topliţa a avut şi zile foarte bune în care a generat venituri de 1.500 de lei, mai spune antreprenoarea, însă, în medie, vânzările ajung în zilele bune la aproximativ 800 de lei.

Proiectul pe care l-a câştigat, menţionează ea, a venit şi cu un mentor alocat fiecărui student şi, implicit, cu o perioadă de mentorat. Fondatoarea spune că existenţa unui mentor care să o îndrume a fost un lucru esenţial pentru a pune pe picioare businessul şi pentru a-şi materializa viziunea.

„Înainte, am lucrat într-o agenţie de comunicare şi nu am avut tangenţă cu partea de vânzare propriu-zisă. Aveam la bază partea de comunicare, aş fi ştiut să fac social media şi campanii de comunicare, însă erau aspecte de business cu care nu eram familiarizată.”

Trecerea de la student şi angajat la antreprenor a învăţat-o pe Daria Marc să aibă mai multă răbdare şi să înţeleagă că perseverenţa şi perfecţionismul sunt nişte calităţi, nu nişte defecte. În plus, odată cu dezvoltarea acestui proiect, ea a învăţat şi că atunci când există „un feeling că lucrurile vor merge bine, trebuie să îţi urmezi visul”.

În prezent, ea este antreprenor cu acte în regulă, iar în paralel face freelancing pe digital marketing. În acest moment, nu se vede revenind complet la Topliţa şi spune că drumurile sale foarte dese la Bucureşti o ajută să menţină standardele pentru Panda Bubble Tea.

Pentru ea, experienţa de antreprenor este foarte palpitantă, însă acesta este un aspect pozitiv pentru dezvoltarea sa, întrucât este o persoană care se plictiseşte destul de repede şi trebuie să rămână constant „în priză”.

„În weekend, spre exemplu, urmează să merg la un workshop pentru un alt tip de business pentru că am în plan să completez portofoliul şi să mă îndrept şi spre altă zonă. Mi-aş dori un business care să aibă o scalabilitate mai mare”, a mai spus fondatoarea Panda Bubble Tea.

ZF şi Banca Transilvania au lansat proiectul Afaceri de la zero, o platformă dedicată micilor antreprenori, firmelor care au creat peste 1,7 milioane de locuri de muncă. 

♦ Fiecare afacere de la zero este o poveste despre ambiţie, curaj şi determinare. Poveştile micilor antreprenori vor fi publicate în ZF şi pe platforma zf.ro/afaceri-de-la-zero.

♦ În România sunt peste 500.000 de microîntreprinderi şi firme mici, unde lucrează 1,7 milioane de salariaţi, companii cu afaceri anuale de 70-80 mld. euro.

 

 

O campanie Ziarul Financiar Banca Transilvania