Afaceri de la zero

Afaceri de la Zero. Cosmina Nicolescu a creat prima pălărie pe vremea când era în liceu, iar în 2007 a dat naştere brandului Fandacsia, sub care a produs până astăzi câteva mii de pălării care au ajuns la clienţi din întreaga lume

23.08.2023, 00:05 Autor: Alexandra Matei

♦ Pălăriile Fandacsia sunt realizate într-un atelier din Bucureşti ♦ Circa 90% dintre ele sunt pălării de damă, însă portofoliul cuprinde şi pălării pentru bărbaţi sau pentru copii ♦ Cea mai scumpă pălărie din portofoliu costă 150 de euro.

Cosmina Nicolescu a creat prima pălărie pentru prietena ei cea mai bună atunci când era în liceu şi a fost mereu atrasă de acest obiect vestimentar, iar în urmă cu aproximativ şaisprezece ani a luat naştere Fandacsia, propriul său brand de pălării.

Până astăzi, ea a creat câteva mii de pălării care au ajuns la clienţi din toată lumea. Cea mai surprinzătoare comandă a fost una venită din Hong Kong.

„Am început în vremea liceului. În momentul în care am fost pusă în situaţia de a face un cadou celei mai minunate fiinţe pe care o întâlnisem până atunci - prietena mea din liceu -, m-am gândit că nimic nu poate egala o pălărie roşie, aşezată într-un cufăr uriaş, cu un trandafir alături. Prin urmare, am trecut la înfăptuirea primei mele pălării. Până acum, am creat câteva mii de pălării. Creez atât modele unice, cât şi modele pe care le reproduc. Atunci când ştii că eşti în albumele de nuntă ale multor femei ai un sentiment extrem de plăcut“, a povestit antreprenoarea.

Pălăriile Fandacsia sunt realizate într-un „cuib“ de design din Bucureşti, aşa cum îi place fondatoarei să-şi numească atelierul, însă la produsul final contribuie mai mulţi oameni. 

Circa 90% dintre pălării sunt create pentru femei, însă portofoliul cuprinde şi pălării pentru bărbaţi sau pentru copii.

Produsul vedetă, menţionează Cosmina Nicolescu, este pălăria numită Côte d'Ivoire, o pălărie de plajă, care are o modalitate de prindere cu o eşarfă şi care creează o siluetă clepsidră, făcând talia mai mică.

„Este împletită manual din cinci fire de secară în Mureş de oameni cu care colaborez de ani de zile. Apoi, se coase în spirală şi în cele din urmă ajunge la noi în atelier, unde se pune pe calapod şi se calcă cu mult abur. Este un proces de zile pentru a realiza o pălărie ca aceasta“, a detaliat ea.

Materialele necesare pentru realizarea pălăriilor sunt, în general, destul de scumpe, însă antreprenoarea îşi doreşte să menţină preţul produselor Fandacsia cât mai accesibil. În prezent, cea mai scumpă pălărie din portofoliu costă 150 de euro.

Fandacsia, mai spune aceasta, generează anual venituri de circa 100.000 de euro. Cel mai bun an pentru businessul său a fost chiar anul pandemic 2020.

Brandul era prezent în mediul online încă din 2008, iar ceea ce a făcut atunci diferenţa a fost organizarea unei campanii numite O bucurie pe zi, care se materializa şi printr-o pălărie. Astfel, ea a reuşit să se apropie şi mai mult de clienţi.

„În anii de pandemie, afacerile mici, cu suflet, au avut de câştigat pentru că atenţia celor care erau izolaţi era îndreptată către antreprenorii care au ce să le spună, cu care pot forma o legătură.“

Pentru businessul său, Cosmina Nicolescu îşi doreşte extindere şi colaborări cu mai multe magazine din afara ţării. În prezent, menţionează ea, există mai multe astfel de colaborări. Anul trecut, spre exemplu, cele mai multe pălării de soare au plecat spre Suedia.

Totodată, pălăriile Fandacsia sunt prezente şi într-un mic magazin din Paris deschis de o româncă.

Visul ei, însă, este deschiderea unui magazin propriu care să spună cu adevărat povestea pălăriilor Fandacsia.

„Am pus ochii pe un mic orăşel din Toscana, Pitigliano, unde aş vrea să deschid un magazin de pălării şi excursia către el să fie ca o excursie de iniţiere. Nu vreau un magazin cu surle şi trâmbiţe pe Champs-Élysées. Eu vreau astfel de locuri în care să ajungi şi să fie totul ca o descoperire“, a mai spus antreprenoarea.

                                                                                 

ZF şi Banca Transilvania au lansat proiectul Afaceri de la zero, o platformă dedicată micilor antreprenori, firmelor care au creat peste 1,7 milioane de locuri de muncă. 

♦ Fiecare afacere de la zero este o poveste despre ambiţie, curaj şi determinare. Poveştile micilor antreprenori vor fi publicate în ZF şi pe platforma zf.ro/afaceri-de-la-zero.

♦ În România sunt peste 500.000 de microîntreprinderi şi firme mici, unde lucrează 1,7 milioane de salariaţi, companii cu afaceri anuale de 70-80 mld. euro.

 

 

O campanie Ziarul Financiar Banca Transilvania