Afaceri de la zero

Afaceri de la Zero. Cosmin Georgescu, 23 de ani, a lansat un business cu rulote comerciale cu care a ajuns în şase luni la 40 de comenzi din patru ţări. Care a fost drumul de la un anunţ la 500.000 de euro?

18.10.2023, 00:06 Autor: Roxana Petrescu

Cosmin Georgescu are 23 de ani şi spune că este antreprenor dintotdeauna, la aproape 18 având prima firmă înfiinţată. Pentru el, viaţa de corporatist nu a fost niciodată o opţiune de carieră, iar după mai multe tentative pe cont propriu, de 6 luni una merge peste aşteptări de bine: o afacere cu rulote comerciale la cheie.

„Firma nu este chiar recent înfiinţată, are mai mult de cinci ani vechime deja, dar au fost multe încercări, cu multe domenii de activitate. Am trecut prin organizare de evenimente, prin e-commerce, care încă este o parte din activitatea noastră, şi cel mai recent şi intens subiect este cel cu rulotele comerciale”, spune Cosmin Georgescu, fondatorul Mincos Concept, în cadrul unui nou episod al emisiunii Afaceri de la Zero.

Mincos Concept este un business pe care Cosmin l-a pus pe picioare înainte de a avea 18 ani, încă de la acea vârstă ştiind că ideea de a fi corporatist la costum, program standard şi cartelă de acces nu este opţiunea lui de carieră.

„Sunt antreprenor dintotdeauna, acesta a fost primul meu job, chiar dacă nu am reuşit din prima. Ca background, singurul aspect demn de menţionat ar fi faptul că am practicat sport de performanţă timp de 11 ani, iar de acolo am dobândit disciplina. În rest, mi-a plăcut să învăţ singur.”

Ideea de a face rulote i-a venit cât se poate de firesc.

„Am încercat eu să găsesc o rulotă pentru mine şi nu am găsit nimic pe net. O rulotă comercială poate să aibă multe modele, echiparea diferă de la un model la altul, pe scurt, într-o rulotă comercială poţi face orice, de la bar la burgeri şi clătite. Este ca un restaurant la care nu plăteşti chirie şi nu trebuie să plăteşti angajaţi 30 de zile pe lună.”

Odată venită ideea, totul a început cu un anunţ postat pe internet. Respectivul anunţ era de prezentare a afacerii, un business care promitea că poate livra rulote comerciale la cheie, folosindu-se de imaginile de la producătorii pe care Cosmin deja îi contactase.

„Primii mei clienţi nici  măcar nu au fost reticenţi. Anunţul era foarte profi făcut. Mesajul era hai să-ţi construim prima afacere la cheie. Noi nu vindem o cutie pe roţi. Pentru mulţi, o rulotă comercială înseamnă un vis îndeplinit. Sunt oameni care au muncit foarte mult ca să strângă nişte economii iar printr-o astfel de rulotă îşi câştigă independenţă.”

Prima comandă a fost pentru o rulotă pentru burgeri, dincolo de realizarea rulotei propriu-zise, echipa Mincos ocupându-se şi de partea de echipare personalizată pe fiecare proiect.

„Deja am pus cap la cap peste 40 de proiecte. Am învăţat din mers, lovindu-mă de situaţii, din întrebările clienţilor. Deja avem contracte cu trei fabrici din trei ţări diferite, România, Polonia şi China.” În medie, producţia unei rulote durează cam o lună de zile, cel mai mic preţ pentru o comandă, fără niciun echipament în afară de sistemul electric sau de semnalizări, fiind de 5.000 de euro. Apoi sumele evulează în funcţie de complexitatea proiectului. Cam o lună durează producţia rulotei. Odată cu creşterea numărului de comenzi şi echipa Mincos a ajuns la 10 membri, partea difcilă, spune Cosmin, fiind de a găsi oameni buni şi dedicaţi de vânzări.

„Suntem în patru ţări România, Germania, Bulgaria şi Austria. Am ajuns din recomandare în recomandare. În afară de cei trei clienţi pe care i-am avut în Bulgaria, restul au fost români stabiliţi în Germania şi Austria. Au venit pe recomandări şi datorită preţurilor.”

Clienţii, spune Cosmin, sunt împărţiţi în trei categorii mari. Prima este formată din cei care văd într-o rulotă comercială un nou început, o cale de evadare de la actualul loc de muncă. Următoarea categorie este reprezentată de brandurile care sunt în cautare de noi modalităţi de a ajunge la clienţi. Iar cea de-a treia categorie este formată chiar din revânzători în contextul în care Cosmin spune că preferă să păstreze marje decente de business astfel încât rulotele create de Mincos să poate fi comercializate şi de alte entităţi. Ca obiect de activitate, cele mai multe cereri sunt din zona de gastro, dar au fost şi baruri, frizerii şi chiar cabinete stomatologice pe roţi. La un moment dat a fost nevoie şi de o finanţare.

„Am reuşit să o luăm de la BT Mic”, spune Cosmin Georgescu.

După o vară foarte aglomerată, lucrurile nu intră în hibernare, mai ales că odată cu venirea sezonului rece încep târgurile de Crăciun, unde sunt necesare multe rulote comerciale. Astfel, pentru primul an complet de activitate, Cosmin spune că ar putea ajunge la venituri de 500.000 de euro, cu o marjă de plus/minus 15%.

„Au fost mai multe lucruri care au contat, dar curajul a fost cel mai important. Lucrurile au evoluat foarte rapid, dinamica a fost foarte puternică. De la un simplu anunţ, am început să primesc 15-20 de telefoane pe zi, dintre care multe s-au şi concretizat. Apoi contactul cu clientul este foarte important. Mereu trebuie să fie ca la carte, indiferent cine te sună trebuie să îl tratezi cu respect şi să îţi iei timpul necesar pentru a purta o discuţie. La fel de importantă este calitatea produselor, dar se pare că am făcut corect research-ul la fabrici.”

Pentru 2024, Cosmin are în plan dezvoltarea prezenţei online a afacerii sale şi poate formarea de stocuri pentru că estimarea este că cererea va continua să crească.

“Am preferat să merg pe modul just do it şi a meritat. Am creat o echipă, care acum este foarte frumoasă, lucrează foarte bine, aşa că am timp acum să mă gândesc la ce va urma. Perfect n-o să fie niciodataă, perfect este acum.”


ZF şi Banca Transilvania au lansat proiectul Afaceri de la zero, o platformă dedicată micilor antreprenori, firmelor care au creat peste 1,7 milioane de locuri de muncă. 

⇔ Fiecare afacere de la zero este o poveste despre ambiţie, curaj şi determinare. Poveştile micilor antreprenori vor fi publicate în ZF şi pe platforma zf.ro/afaceri-de-la-zero.

⇔ În România sunt peste 500.000 de microîntreprinderi şi firme mici, unde lucrează 1,7 milioane de salariaţi, companii cu afaceri anuale de 70-80 mld. euro

 

O campanie Ziarul Financiar Banca Transilvania