Afaceri de la zero

Afaceri de la Zero. Claudia Hărăbor produce genţi din piele, rafie şi răchită sub brandul CMOOD într-un atelier din Bucureşti, iar ţinta ei pentru următorii trei ani este extinderea pe piaţa internaţională

14.09.2022, 00:06 Autor: Alexandra Matei

♦ Genţile pot fi personalizate, astfel că fiecare clientă poate alege culoarea, accesoriile sau tipul de piele ♦ În prezent, sub brandul CMOOD se vând aproximativ 60-70 de genţi pe lună ♦ Preţurile pornesc de la 370 de lei şi ajung până la 550 de lei.

Claudia Hărăbor a pus bazele brandului CMOOD acum opt ani, sub care produce, într-un atelier din Bucureşti, genţi din piele, rafie şi răchită. Până acum, ea a strâns în portofoliu circa 15 modele de genţi pe care le produce în serie şi care pot fi personalizate, iar ţinta sa pentru următorii trei ani este extinderea pe piaţa internaţională.

„CMOOD este un brand românesc înfiinţat în 2014 care îşi propune genţi minimaliste, cu accent modern adus de accesorii aurii sau argintii, de barete mixte scurte şi lungi, oferind posibilitatea de a personaliza produsele deoarece eu m-am lovit întotdeauna de această variantă de a-mi personaliza geanta şi am dorit să creez şi variante care pot fi purtate atât ziua, cât şi seara. Mi-am dorit ca genţile să fie relativ simple, versatile. Clientele mele m-au întrebat mereu dacă diverse genţi pot fi purtate atât pe timp de zi, cât şi seara, la un eveniment. Asta mi-am propus să duc cu aceste genţi – versatilitate. Dacă voi continua cu aceeaşi creştere de până acum, îmi propun să mă extind şi internaţional în următorii trei ani”, a spus aceasta.

Antreprenoarea îşi aminteşte că a pornit la drum cu o investiţie minimă, de doar 200 de euro, bani pe care i-a folosit pentru a cumpăra materiale. Încă de la început, ea şi-a dorit ca genţile să fie cât mai personalizate, astfel încât să ofere posibilitatea clientelor de a alege pentru fiecare model dacă doresc accesoriile aurii sau argintii. Mai mult, ele pot alege culoarea sau tipul de piele pentru orice geantă, iar fiecare model vine în două sau trei mărimi.  Totodată, Claudia Hărăbor menţionează că şi-a propus să creeze şi genţi pictate manual şi să lucreze cu materiale inspirate din natură, cum ar fi răchita sau rafia.  Aceasta se aprovizionează cu piele de la furnizori din Bucureşti care, la rândul lor, sunt furnizori de piele pentru alţi furnizori din Italia. Pentru accesorii, ea colaborează cu doi furnizori externi, unu din Italia şi unu din Grecia. Producţia genţilor are loc într-un atelier colaborator din Bucureşti. 

Fondatoarea CMOOD spune că deocamdată nu are în plan deschiderea unui atelier propriu de producţie, însă îşi doreşte să mărească echipa actuală de colaboratori.

„Colaborez cu un atelier mic, cu patru angajaţi şi împreună punem ideile în practică. Deschiderea unui atelier propriu a fost un plan până în momentul pandemiei. Apoi, am reconsiderat aceste gânduri şi mi se pare că funcţionăm foarte bine aşa în acest moment. În viitor, mi-aş dori să lucrăm tot împreună, dar să măresc echipa.”

Genţile CMOOD se vând exclusiv online şi ajung la client în circa 8-10 zile lucrătoare. Claudia Hărăbor menţionează că a existat o stagnare a numărului de vânzări mult timp, astfel că se vindeau lunar circa 30-40 de genţi, însă în prezent sub brandul CMOOD se vând aproximativ 60-70 de produse pe lună.

Cea mai cerută geantă din portofoliu este geanta City Logo, iar cei mai mulţi clienţi vin din Bucureşti şi din restul oraşelor mari, cum ar fi Timişoara sau Cluj.

Preţurile pornesc de 370 de lei şi ajung până la 550 de lei.

În 2021, susţine ea, cifra de afaceri a ajuns la aproximativ 19.000 de euro (circa 95.000 de lei) şi este într-o continuă creştere. „De la an la an aproape se dublează. Pentru anul acesta estimez, de asemenea, o dublare a cifrei de afaceri. Lunile iunie şi iulie au fost cele mai bune de până acum şi, comparativ cu anul anterior, au generat vânzări duble”, a detaliat antreprenoarea.

Pandemia, spune ea, nu a afectat businessul întrucât acesta a funcţionat exclusiv online. Vânzările au scăzut doar în primele două luni de pandemie, însă imediat după acea perioadă, îşi aminteşte aceasta, şi-au revenit.

Unul dintre planurile pentru perioada următoare este lansarea unei noi colecţii de genţi şi huse pentru laptop.

„Toamna aceasta vrem să lansăm o colecţie de genţi şi huse pentru laptop. Clientele lucrează remote din oraş şi îşi doresc o geantă pentru laptop altfel decât cea clasică.”

Claudia Hărăbor a terminat Facultatea de Sociologie, dar întotdeauna a fost pasionată de partea de styling vestimentar. Ea a urmat şi câteva cursuri în domeniu şi ulterior a lucrat pentru un alt business care crea genul acesta de genţi.

Atunci, aceasta şi-a dat seama că poate să conducă un astfel de business care să fie al ei şi care să pună clientul pe primul plan.

„Am fost angajată o lună de zile. Am încercat să lucrez şi la Institutul Naţional de Statistică, dar mi-am dat seama că tot în direcţia de creaţie şi styling mergeam”, a adăugat ea.

Intrarea în antreprenoriat, consideră fondatoarea CMOOD, a fost cea mai bună decizie, iar pentru că face totul din pasiune, administrarea afacerii nu i se pare ceva atât de greu pe cât îşi imagina.

Cea mai mare provocare pentru ea a fost să creeze o geantă din răchită, pentru că nu găsea niciun furnizor care să împletească răchita pe dimensiunile sale standard. Antreprenoarea spune că a durat un an de zile să creeze acel tip de geantă.

„A fost ambiţia mea de a crea o astfel de geantă pentru că văzusem acest model la unele branduri mari din străinătate. (...) Sunt o persoană pozitivă. Tot ce se întâmplă cu greu cred că se întâmplă pentru că este vorba de ceva mai bun. Nu mă opresc niciodată din ceea ce fac”, a conchis ea.

 

ZF şi Banca Transilvania au lansat proiectul Afaceri de la zero, o platformă dedicată micilor antreprenori, firmelor care au creat peste 1,7 milioane de locuri de muncă. 

► Fiecare afacere de la zero este o poveste despre ambiţie, curaj şi determinare. Poveştile micilor antreprenori vor fi publicate în ZF şi pe platforma zf.ro/afaceri-de-la-zero.

► În România sunt peste 500.000 de microîntreprinderi şi firme mici, unde lucrează 1,7 milioane de salariaţi, companii cu afaceri anuale de 70-80 mld. euro.

► Proiect editorial susţinut de Vodafone Business

 

O campanie Ziarul Financiar Banca Transilvania