Afaceri de la zero

Afaceri de la Zero. Cum au crescut. Ştefana Mireţ predă cursuri de bune maniere încă din facultate, iar până astăzi a strâns în jurul ei, în proiectul Manieres, zece traineri alături de care merge în şcolile de stat şi în cele private

08.11.2023, 00:06 Autor: Alexandra Matei

În cadrul unui curs de bune maniere, copiii vorbesc unii despre alţii, se cunosc şi participă la jocuri de rol, în care îşi pun întrebări, se ascultă între ei şi nu judecă  Cursanţii au între 4 ani şi 25 de ani.

Ştefana Mireţ a început să predea cursuri de bune maniere încă de când era studentă şi a ajuns, cu proiectul Manieres, o şcoală de bune maniere, la mii de copii din ţară, reuşind să creeze o echipă de zece traineri alături de care merge în şcolile de stat şi în cele private pentru a susţine cursuri de bune maniere.

„Copiii, după pandemie, au început să fie mai sensibili. Simt nevoia să fie acolo, să spună ceea ce simt, ceea ce gândesc. Primele mele generaţii au ajuns acum adulţi. Mi-au scris şi mi-au spus că vor să ducă ce au învăţat mai departe în ţările în care sunt. Cursurile se concentrează acum pe zona de wellbeing. Mergem în Săptămâna Altfel în şcolile de stat, dar colaborăm şi cu cele private. Am vrut să fac lucrurile mai mari şi am adus alături de mine zece traineri, oameni din învăţământ sau din business“, a povestit fondatoarea Manieres.

Şcolile de stat, spune ea, sunt foarte deschise. Însă problema este percepţia – deşi sunt profesori şi învăţători foarte buni în şcolile de stat, ei nu funcţionează ca o echipă.

În prezent, Manieres colaborează cu şcoli de stat din Bucureşti şi Ilfov, iar învăţătorii sunt cei care remarcă problemele de grup ale copiilor, care sunt ulterior dezbătute la cursul de bune maniere. La curs, explică Ştefana Mireţ, copiii vorbesc unii despre alţii, se cunosc şi participă la jocuri de rol, în care îşi pun întrebări, se ascultă între ei şi nu judecă.

Printre altele, în cadrul cursurilor susţinute de trainerii Manieres, au loc şi module de orientare profesională pentru adolescenţi sau module despre cum să se îmbrace şi cum să se asorteze cu natura, a mai adăugat ea. Cursanţii au între 4 ani şi 25 de ani.

Copiii din Generaţia Alfa, cei născuţi după anul 2012, afirmă antreprenoarea, au nevoie de validare şi de a li se spune constant cine sunt. Mai mult, această generaţie este una care are nevoie de relaţii şi de cât mai multă atenţie din partea părinţilor.

„Una dintre problemele pe care le văd la copii este comunicarea între ei şi construirea unei conversaţii. La ateliere noastre avem un exerciţiu prin care, în două minute, ei trebuie să afle cât mai multe informaţii despre cel din faţa lui.“

Ştefana Mireţ mai spune că se văd diferenţe mari între copiii care au acces şi care nu au acces la televizor şi telefon, aceştia din urmă fiind mai creativi, în timp ce ceilalţi simt nevoia să se desfăşoare totul pe repede înainte.

Ea este de părere că de cursuri de bune maniere şi de a fi ascultaţi au nevoie toţi copiii – atât cei din şcolile publice, cât şi cei din şcolile private.

Însă, menţionează fondatoarea Manieres, există mult mai puţină deschidere din partea şcolilor private decât din partea celor publice în ceea ce priveşte introducerea acestor cursuri. În acest sens, ea are în plan un proiect dedicat şcolilor private.

„Vrem să mergem în şcolile particulare, cu un juriu format din ambasade, care să observe comportamentul elevilor. Se va calcula un punctaj la nivel de elev şi la nivel de şcoală. Se pune prea puţin accent astăzi pe bune maniere şi totul se rezumă la partea academică sau la starea de bine“, a detaliat ea.

Însă, starea de bine ţine şi de bune maniere, crede Ştefana Mireţ, iar dincolo de performanţa academică a fiecărui copil, mai sunt şi alte aspecte care contează, cum ar fi lucrul în echipă şi relaţiile sociale pe care el le construieşte.

În viitor, fondatoarea vrea să dezvolte proiectul căruia i-a dat naştere în timpul facultăţii şi să aducă în alături de ea la Manieres şi mai mulţi traineri, unii dintre ei fiind chiar foşti elevi ai şcolii de bune maniere, care îşi doresc să ducă acest proiect mai departe.

„E minunat să simţi că bucăţile din tine au crescut aşa ca nişte seminţe. Ne dorim să învăţăm copiii să trăiască frumos, conştient şi apreciindu-se pe ei şi pe cei din jur. Vrem să realizeze că relaţiile pe care le construim ne ajută şi că este important să poţi da ceva mai departe“, a mai spus ea.


ZF şi Banca Transilvania au lansat proiectul Afaceri de la zero, o platformă dedicată micilor antreprenori, firmelor care au creat peste 1,7 milioane de locuri de muncă. 

⇔Fiecare afacere de la zero este o poveste despre ambiţie, curaj şi determinare. Poveştile micilor antreprenori vor fi publicate în ZF şi pe platforma zf.ro/afaceri-de-la-zero.

⇔ În România sunt peste 500.000 de microîntreprinderi şi firme mici, unde lucrează 1,7 milioane de salariaţi, companii cu afaceri anuale de 70-80 mld. euro.

O campanie Ziarul Financiar Banca Transilvania