Afaceri de la zero

Afaceri de la Zero. Cum au crescut. Silvia Luican a dus proiectul iZi Data, o agenţie de studii de piaţă pornită în urmă cu mai bine de patru ani, la afaceri de peste 250.000 de euro şi în viitor vrea să intre cu cercetări şi pe zona de tehnologie şi inovaţie

26.01.2024, 00:06 Autor: Alexandra Matei

iZi Data poate face lunar circa 14 studii, care ajung la circa 1.000 de respondenţi, atât din mediul rural, cât şi urban Clienţii agenţiei iZi Data vin dintr-o varietate de sectoare şi sunt atât ONG-uri, cât şi companii din zona de servicii, FMCG sau bunuri de folosinţă îndelungată.

Silvia Luican a creat, acum mai bine de cinci ani, iZi Data, o agenţie de studii de piaţă al cărei scop este să facă cercetarea uşor de folosit şi de înţeles, iar dorinţa ei de la momentul respectiv era să ajungă la un milion de oameni cu studiile pe care le realiza. În prezent, iZi Data poate face lunar circa 14 studii, care ajung la circa 1.000 de respondenţi din mediul rural şi urban, iar anul trecut, spune antreprenoarea, agenţia a depăşit 250.000 de euro cifră de afaceri.

„În dezvoltarea businessului meu a fost important, în ultmii patru ani, să nu renunţăm, să nu ne sperie trendurile pieţei, pandemia, criza economică. În aprilie 2019 nici nu ştiam ce mă aşteaptă, dar mă bucur că a fost aşa. Acest entuziasm naiv este foarte important. Cea mai mare realizare este faptul că am strâns lângă mine o echipă permanentă de şapte oameni şi colaboratori încă pe atât”, a spus fondatoarea iZi Data.  În ultimii ani, ea a reuşit să treacă peste provocările pe care le-a întâlnit datorită faptului că a pus bani deoparte, cu ajutorul cărora a susţinut afacerea în perioadele critice, cum a fost pandemia, în care nu au existat proiecte. În prezent, clienţii agenţiei iZi Data vin dintr-o varietate de sectoare şi sunt atât ONG-uri, cât şi companii din zona de servicii, FMCG sau bunuri de folosinţă îndelungată. Silvia Luican spune că fiecare studiu realizat de iZi Data vine cu lucruri surprinzătoare, mai ales în ceea ce îi priveşte pe tineri.

De altfel, şi cel mai recent studiu al agenţiei este unul axat pe tinerii de peste 14 ani, în care a fost analizată pe segmente Generaţia Z. „Întrebarea de cercetare a fost cum să îi înţelegem pe cei din această generaţie. Am vrut să vedem, prin acest studiu, care sunt problemele pe care ei le au, cum îşi petrec ziua, cum îşi fac prieteni, ce îi bucură, ce îi întristează. Mă uimeşte cât sunt de informaţi şi interesul lor pentru autodezvoltare şi pentru sănătatea mentală”, a povestit ea.

Fondatoarea iZi Data mai spune că nu a recomandat niciodată chestionarele lungi, cu un număr mare de întrebări. Cel mai lung chestionar din studiile realizate de agenţie durează 15 minute, precizează ea.

Studiile iZi Data, detaliază Silvia Luican, au la bază fie chestionare calitative, cu întrebări deschise, fie chestionare cantitative, cu răspunsuri predefinite.

„În cercetarea calitativă identifici de ce-urile şi construieşti câteva ipoteze pe care ulterior în cercetarea cantitativă le validezi. Am adaptat chestionarele şi le-am făcut cât mai prietenoase cu respondentul. Dăm aceste chestionare la testări înainte de a le aplica.”

Media de vârstă a echipei din agenţia de studii de piaţă, spune antreprenoarea, este în jur de 25 de ani. O parte dintre angajaţi sunt absolvenţi de sociologie, însă echipa cuprinde şi oameni care au la bază studii în alte domenii.

Oamenii din echpa iZi Data şi, în general, cei care se ocupă de servicii în zona de decizie, similare cu servicii de consultanţă sau analiză de piaţă, afirmă Silvia Luican, sunt primii care simt piaţa. Practic, ei simt reducerile bugetare înaintea industriei de publicitate cu care lucrează de aproape.

„Anul trecut, piaţa nu a fost foarte optimistă. Mă bucur că noi nu am scăzut cifra de afaceri în acelaşi ritm în care piaţa a scăzut entuziasmul de a investi în decizie. Feelingul meu este că anul acesta va fi mai bun pentru că deja avem proiecte planificate pentru perioada următoare”, a mai adăugat ea.

În 2024, fondatoarea iZi Data îşi doreşte să consolideze şi să păstreze ceea ce a construit în toţi aceşti ani de activitate, să aducă în mod constant noutăţi în studiile pe care le realizează agenţia şi să intre cu cercetări şi pe zona de tehnologie şi inovaţie.


ZF şi Banca Transilvania au lansat proiectul Afaceri de la zero, o platformă dedicată micilor antreprenori, firmelor care au creat peste 1,7 milioane de locuri de muncă. 

Fiecare afacere de la zero este o poveste despre ambiţie, curaj şi determinare. Poveştile micilor antreprenori vor fi publicate în ZF şi pe platforma zf.ro/afaceri-de-la-zero.

În România sunt peste 500.000 de microîntreprinderi şi firme mici, unde lucrează 1,7 milioane de salariaţi, companii cu afaceri anuale de 70-80 mld. euro.

O campanie Ziarul Financiar Banca Transilvania