Afaceri de la zero

Afaceri de la Zero. Cum au crescut. Ioana şi Sorin Buiac au dus brandul de bijuterii personalizate Chic Bijoux, creat la Cluj-Napoca în 2011, la peste 7 mil. lei şi au făcut pasul spre piaţa externă cu un magazin online în Ungaria

12.07.2023, 00:05 Autor: Alexandra Matei

♦ Astăzi, în cadrul Chic Bijoux din Cluj lucrează 21 de oameni, aproape dublu faţă de 2019 ♦ „Ne-am dorit tot timpul să dezvoltăm ceva care să plece din România către Occident, nu doar invers şi cred că e un lucru pe care ar trebui să-l vizeze cât mai mulţi antreprenori români“.

Ioana şi Sorin Buiac, doi antreprenori clujeni care au pornit proiectul Chic Bijoux în urmă cu mai bine de un deceniu, duc acum brandul lor de bijuterii la următorul nivel şi se extind pe piaţa internaţională cu un prim magazin online în Ungaria, iar anul acesta vor să depăşească pragul de 2 mil. euro cifră de afaceri.

„Din 2019 şi până acum am trecut prin foarte multe, a fost un carusel de sentimente, trăiri şi decizii, având în vedere şi ceea ce s-a întâmplat pe plan global – pandemia şi războiul. Însă, din fericire, valorile pe care

le-am construit până atunci ne-au ajutat să trecem de acea perioadă cu bine. Magazinul online din România se dezvoltă şi creşte, iar acum lansăm şi magazinul online dedicat pieţei din Ungaria. Sperăm să fie un succes şi acolo. Avem cerere şi cred că va fi o deschidere importantă pentru brandul nostru. Avem o producţie centralizată şi totul se va produce în atelierul din Cluj. Anul acesta, sperăm să ajungem la vânzări de 2 mil. euro sau chiar să depăşim acest prag“, a spus Sorin Buiac.

Ioana Buiac este absolventă de Limbi Străine şi Sociologie în Cluj-Napoca, iar decizia de a intra în antreprenoriat a luat-o în 2010. Ea şi-a urmat vechea pasiune pentru bijuterii şi a deschis un butic tip insulă într-un mall din Cluj, unde vindea bijuterii din import. Patru ani mai târziu, în business i s-a alăturat Sorin Buiac, care între timp i-a devenit şi soţ, nu doar partener de afaceri. Încă de atunci, cei doi dezvoltă împreună partea de producţie şi au strâns în portofoliu circa 2.400 de bijuterii din aur şi argint, toate realizate în atelierul lor din centrul Clujului.„Acum facem bijuterii şi din aur de 14 karate şi din aur de 9 karate, dar şi din argint cu diamant. Pe lângă acestea, am creat şi sute de produse personalizate“, precizează Sorin Buiac. 

În 2022, compania Bijuterii Argint Chic, care deţine brandul şi platforma Chic Bijoux, a avut o cifră de afaceri de 7,1 mil. lei, în creştere cu 49% faţă de 2021, arată datele de la mfinante.ro. Recent, compania a fost selectată între cele 50 de firme semifinaliste în programul Made in România al Bursei de Valori, o realizare importantă pentru un proiect antreprenorial pornit de la zero de doi tineri antreprenori.

Cea mai importantă realizare a celor doi antreprenori, spune Sorin Buiac, este faptul că au reuşit, chiar şi în ciuda contextului economic incert din ultimii ani, aproape să îşi dubleze echipa. Astăzi, în atelierul din Cluj lucrează 21 de oameni.

Începutul pandemiei de COVID-19, după cum spune Sorin Buiac, a fost cea mai mare provocare întâmpinată în business. Însă, după primele două săptămâni de incertitudine, cei doi au hotărât să îşi împartă echipa în două echipe mai mici, astfel încât să poată lucra în schimburi pentru a proteja angajaţii şi pentru a asigura continuitatea producţiei şi a vânzărilor. 

Criza COVID-19 a venit, totuşi, şi cu un avantaj pentru businessul lor, acela de a se dezvolta mai accelerat în zona de online.

„Strategia de dezvoltare o aveam, doar am adaptat-o situaţiei de atunci. Valul creşterii ecommerce-ului în România, în baza lockdown-ului şi a faptului că oamenii au început să consume mai mult din online decât din offline, ne-a ajutat. Am fost acolo la momentul potrivit şi ne-am adaptat planurile.“

Astăzi, Chic Bijoux dezvoltă, în paralel, şi partea de comerţ online şi locaţia fizică aflată la kilometrul zero al Clujului. În magazinul fizic, afirmă antreprenorul, au intrat inclusiv turişti străini din Canada sau India.

Având o diversitate foarte mare, portofoliul Chic Bijoux nu are un produs vedetă în acest moment, însă, precizează Sorin Buiac, categoria care este foarte apreciată de către clienţi este cea a bijuteriilor pentru bebeluşi.

În momentul de faţă, deschiderea de locaţii fizice nu reprezintă un segment prioritar în strategia de dezvoltare, astfel că cei doi antreprenori se vor concentra pe zona de online, atât în ţară, cât şi peste graniţe. Însă, dacă vor găsi locaţii potrivite în marile oraşe din România pentru deschiderea de noi magazine fizice, se vor uita cu atenţie către ele.

Planul pentru următorii ani, mai spune el, este de a replica modelul de expansiune din Ungaria şi pentru alte pieţe. Cei doi îşi doresc ca o dată la doi ani să iasă cu brandul lor pe o nouă piaţă şi să transforme Chic Bijoux într-un proiect de referinţă care reuşeşte să depăşească graniţele ţării. „Ne-am dorit tot timpul să dezvoltăm ceva care să plece din România către Occident, nu doar invers şi cred că e un lucru pe care ar trebui să-l vizeze cât mai mulţi antreprenori români, pentru că avem capacitatea de a creşte în acea direcţie“, a concluzionat Sorin Buiac.

 

ZF şi Banca Transilvania au lansat proiectul Afaceri de la zero, o platformă dedicată micilor antreprenori, firmelor care au creat peste 1,7 milioane de locuri de muncă. 

♦ Fiecare afacere de la zero este o poveste despre ambiţie, curaj şi determinare. Poveştile micilor antreprenori vor fi publicate în ZF şi pe platforma zf.ro/afaceri-de-la-zero.

♦ În România sunt peste 500.000 de microîntreprinderi şi firme mici, unde lucrează 1,7 milioane de salariaţi, companii cu afaceri anuale de 70-80 mld. euro.

 

 

O campanie Ziarul Financiar Banca Transilvania