Afaceri de la zero

Afaceri de la Zero.Cum au crescut. Andrei Cerbu a pornit acum cinci ani Buntare, o afacere cu mâncare mexicană vândută la rulotă, iar astăzi deţine o terasă în Bucureşti şi operează şapte food truckuri pe care le plimbă la cele mai cunoscute festivaluri din ţară şi speră la afaceri de 2,5 mil. lei

14.06.2023, 00:06 Autor: Alexandra Matei

Anul acesta, rulotele Buntare vor merge la Nostalgia, Neversea şi Untold Într-o zi de festival, se vând peste 1.000 de burrito Terasa din Bucureşti are zece mese, iar în perioada caldă a anului ajunge la circa 100-150 de bonuri zilnice, valoarea medie a unui bon fiind de 55 de lei.

Andrei Cerbu, de profesie inginer în telecomunicaţii, a pornit, în 2018, Buntare, o afacere cu mâncare mexicană vândută la rulotă, iar astăzi a ajuns să deţină o terasă pe Mătăsari, în Bucureşti şi şapte food truckuri care ajung la cele mai cunoscute festivaluri din ţară. Anul trecut, businessul său a depăşit primul milion de lei, iar anul acesta, antreprenorul speră la afaceri de 2,5 mil. lei.

„În primul an am avut încasări de jumătate de milion de lei. Nu aveam obiectivul de a ajunge la un milion de lei atunci. Am ajuns la un milion de lei cifră de afaceri anul trecut. Dacă la început administram un food truck din pasiune - care ulterior a devenit business cu cel de-al doilea şi cu un restaurant, din care am făcut un exit -, acum firma noastră deţine şapte food truckuri cu specific mexican, o locaţie fixă pe Mătăsari, în Bucureşti, dar şi o fabrică de mâncare gătită pentru câini. Anul acesta estimez că vom ajunge la încasări de 2,5 mil. lei“, a spus Andrei Cerbu.

Întregul proiect a pornit din pasiunea sa pentru a găti mâncare mexicană. La festivalurile mari, antreprenorul este prezent în continuare în bucătărie. Anul acesta, rulotele Buntare vor merge la Nostalgia, Neversea şi Untold.

Participarea la festivaluri, spune el, este o provocare în ceea ce priveşte cashflow-ul, pentru că încasarea se face pe bază de brăţară, astfel că este nevoie să existe un capital destul de mare de rulat înainte.

Festivalurile reprezintă 80% din încasări, precizează el, iar un procent din aceste încasări, precum şi o taxă de prezenţă în festival, merg către organizatori.

„Reuşim să creăm din această nişă a street food-ului o adevărată industrie. Dacă la început eram 50-100 de food-truck-uri, acum cred că suntem peste 600.“

Anul trecut, la Untold, Buntare a adus trei rulote şi a avut încasări de 220.000 de lei per rulotă pe toată durata festivalului. Într-o zi de festival, se vând peste 1.000 de burrito-uri.

Antreprenorul şi-a dorit să aibă şi un punct fix pentru că astfel poate gestiona mai uşor turele de oameni şi marfa şi poate dezvolta mai bine un nucleu de colegi. La festivalurile mari, el angajează zilieri. În business sunt acum patru angajaţi permanenţi, pe când în zielele de festival sunt circa 22.

Un angajat care lucrează pe durata unui festival, mai spune Andrei Cerbu, câştigă între 250 de lei şi 500 de lei de pe zi.

Terasa din Bucureşti pe care el o deţine are zece mese, iar în perioada caldă a anului ajunge la circa 100-150 de bonuri zilnice, valoarea medie a unui bon fiind de 55 de lei.

„La terasă avem câte un produs vedetă în fiecare weekend şi asta atrage clienţii. Cel mai vândut produs sunt cartofii prăjiţi, făcuţi după o reţetă proprie. A fost un produs atât de apreciat încât am creat o rulotă doar cu acest brand. Anul trecut am vândut 1,4 tone de cartofi la Neversea“, a mai adăugat acesta.

În prezent, o porţie de cartofi costă 15 lei, iar un burrito, 38 de lei, însă preţul acestuia va creşte în perioada următoare la 40 de lei.

Anul acesta a început cu un eşec, la un festival cu potenţial, dar care nu a funcţionat aşa cum antreprenorul îşi imagina. Însă, menţionează el, salvarea a venit prin prisma încasărilor foarte bune de la târgul de Crăciun de la finalul anului trecut.

„Anul acesta, am observat că nu mai există aceeaşi deschidere a oamenilor de a cumpăra la fel de mult ca înainte – cumpără felul principal, dar fără garnitură sau poate sar peste desert. Se simte criza.“

Pentru proiectul cu fabrica de mâncare gătită pentru căini, Andrei Cerbu spune că se află în discuţii cu un partener pentru a putea găsi o finanţare privată care să-i permită să deschidă fabrica. El îşi propusese să înceapă acest proiect încă din februarie 2020, însă pandemia l-a împiedicat.

„Vrem să lansăm, în primă fază, vânzarea în online, cu livrare la uşa clientului şi pe platformele de delivery. În cinci ani, aş vrea să mă extind cu fabrica în străinătate“, a mai spus acesta.

În perioada următoare, el vrea să consolideze afacerea din HoReCa, să ajungă la maturitate şi apoi se gândeşte la un exit sau la o extindere, poate chiar la francizare. Maturitatea, pentru el, ar însemna ca businessul să funcţioneze şi fără prezenţa lui constantă.


ZF şi Banca Transilvania au lansat proiectul Afaceri de la zero, o platformă dedicată micilor antreprenori, firmelor care au creat peste 1,7 milioane de locuri de muncă. 

⇔ Fiecare afacere de la zero este o poveste despre ambiţie, curaj şi determinare. Poveştile micilor antreprenori vor fi publicate în ZF şi pe platforma zf.ro/afaceri-de-la-zero.

⇔ În România sunt peste 500.000 de microîntreprinderi şi firme mici, unde lucrează 1,7 milioane de salariaţi, companii cu afaceri anuale de 70-80 mld. euro.

 

 

 

 


 

 

O campanie Ziarul Financiar Banca Transilvania