Afaceri de la zero

Afaceri de la Zero. Cum au crescut. Andreea Madlen a început să picteze cămăşi într-un atelier din Făgăraş în urmă cu cinci ani şi s-a extins cu mai multe ateliere în ţară şi un showroom în Braşov, iar cămăşile pictate de ea au ajuns şi la New York

15.06.2023, 00:06 Autor: Alexandra Matei

Proiectul său a pornit cu un singur model de cămaşă oversize, dar în prezent portofoliul cuprinde alte nouă modele de cămăşi, atât pentru femei, cât şi pentru bărbaţi şi copii. Acestea sunt realizate din in sau bumbac şi pot fi brodate manual şi cu pietre semipreţioase Preţul mediu al unei cămăşi pictate manual este de 100 de euro.

Andreea Madlen este cea care a pus bazele proiectului Made with joy in Transylvania în 2018, brand sub care crea cămăşi pictate manual într-un atelier din Făgăraş. Între timp, businessul său a trecut printr-un proces de rebranding, astăzi fiind denumit simplu Madlen, iar în cei cinci ani de activitate s-a extins în ţară, dar şi peste hotare. Cămăşile Madlen sunt realizate astăzi în mai multe ateliere din ţară, pot fi văzute de către clienţi într-un showroom din Braşov şi au ajuns anul trecut şi la New York.

„A rămas bucuria de a crea în Făgăraş cămăşi pictate manual, dar între timp am făcut rebranding. Simţeam că e nevoie de un nume mai scurt pentru a fi vizibili mai mult şi pe piaţa internaţională. De la început aş fi vrut ca brandul să se numească Madlen. După trei ani am decis să schimbăm numele brandului. Am pornit dintr-o joacă, dar ne dorim să evoluăm. Mai avem alte ateliere în ţară şi colaborez cu alţi patru artişti. Atelierul din Făgăraş funcţionează astăzi cu patru oameni. Acolo se implementează viziunea şi ideile pe care le am”, a spus antreprenoarea.

Proiectul său a pornit cu un singur model de cămaşă oversize, dar în prezent portofoliul cuprinde alte nouă modele de cămăşi, inclusiv cămăşi de tip rochie. Acestea sunt realizate din materiale naturale, precum in sau bumbac şi pot fi brodate manual şi cu pietre semipreţioase. Cămăşile sunt produse în România, partea de producţie fiind externalizată. Portofoliul cuprinde atât cămăşi de damă, cât şi cămăşi bărbăteşti sau pentru copii.

Cămăşile pictate rămân produsul de bază, însă în portofoliu sunt şi alte articole vestimentare pictate, precum tricouri, hanorace sau geci de denim.

„Avem alte trei tipare de cămăşi în lucru, ne gândim să facem o serie de modele printate, ceea ce ne-ar permite să mergem spre producţia de serie. Pentru sezonul următor, mă gândesc să dezvolt şi o gamă de paltoane”, a adăugat ea.

Magazinul online, spune Andreea Madlen, este cel care aduce cei mai mulţi clienţi. În pandemie, brandul şi-a listat produsele pe unul dintre cele mai importante site-uri de online shopping, iar acestea au reşit să ajungă astfel şi la clienţi din afara ţării.

În vara anului 2021, cămăşile pictate în atelierul din Făgăraş au ajuns la un târg care a avut loc la New York.

„Clienţii de acolo sunt foarte deschişi, dar produsul meu este un produs de nişă. Am un public ţintă pentru acest tip de produs. Sunt oameni deschişi către artă, către antiglobalizare, către a purta ceva deosebit sau a face un cadou deosebit”, a mai spus antreprenoarea.

Preţul mediu al unei cămăşi pictate manual este de 100 de euro.

În ultima perioadă, cele mai multe cheltuieli au mers către zona de marketing. Andreea Madlen a investit, doar în ultimele trei luni, circa 12.000 de euro în marketing şi promovare pentru brandul său, ceea ce a dus la o creştere semnificativă a numărului de comenzi.

„De la 2-3 persoane pe zi, am crescut la circa 10-13”, a subliniat aceasta.

Cea mai bună piaţă după Bucureşti, mai spune antreprenoarea, este Cluj, aceasta fiind urmată de Constanţa şi Vâlcea.

Târgurile de profil, adaugă ea, nu mai au acelaşi impact în vânzări în acest moment. Pandemia a schimbat destul de mult comportamentul consumatorilor români, iar astăzi, cei mai mulţi dintre ei nu mai cumpără în aceeaşi măsură atunci când vin la târguri.

În schimb, brandul Madlen a început să fie prezent la festivaluri de muzică, precum Electric Castle sau Untold. În 4-5 zile de festival, susţine antreprenoarea, se ajunge la vânzări cât pentru o lună întreagă.

Anul trecut, Anise Arch Core SRL, firma care operează brandul Madlen, a ajuns la afaceri de peste 120.000 de lei, iar pentru anul acesta, fondatoarea speră la o creştere de circa 30% faţă de 2022.

Pentru Andreea Madlen, cea mai mare provocare de până acum a fost să îşi mărească echipa şi să găsească oamenii potriviţi.

„Visez departe şi nu îmi e teamă. Mi-ar plăcea ca atunci când oamenii se gândesc la Madlen, să vadă acea cămaşă oversize, unicat şi să ştie că o vor găsi la noi. (...) Dacă cineva îşi doreşte cursuri de dezvoltare personală, îi sugerez să intre în antreprenoriat. Fiecare zi este o provocare nouă.”


ZF şi Banca Transilvania au lansat proiectul Afaceri de la zero, o platformă dedicată micilor antreprenori, firmelor care au creat peste 1,7 milioane de locuri de muncă. 

Fiecare afacere de la zero este o poveste despre ambiţie, curaj şi determinare. Poveştile micilor antreprenori vor fi publicate în ZF şi pe platforma zf.ro/afaceri-de-la-zero.

În România sunt peste 500.000 de microîntreprinderi şi firme mici, unde lucrează 1,7 milioane de salariaţi, companii cu afaceri anuale de 70-80 mld. euro.

O campanie Ziarul Financiar Banca Transilvania