Afaceri de la zero

Afaceri de la Zero. Cum au crescut. Aaron Balazs a pornit acum cinci ani Bikkla, un centru de închiriere de biciclete electrice în zona Lacul Roşu, iar astăzi a ajuns să aibă trei parteneri francizaţi în zona Transilvaniei şi 50 de biciclete electrice

18.08.2023, 00:06 Autor: Alexandra Matei

Cei trei parteneri francizaţi ai Bikkla sunt în Balvanyos, la Grand Hotel Balvanyos, în Borsec, la pensiunea Papa la Şoni şi în Sovata la Kalabash Apartments Investiţia minimă pentru o franciză porneşte de la 12.000 de euro.

Aaron Balazs, un antreprenor din Gheorghieni, judeţul Harghita, a pornit de la zero, acum cinci ani, proiectul Bikkla, un centru de închiriere de biciclete electrice în zona Lacul Roşu, iar astăzi a ajuns să aibă trei parteneri fancizaţi în zona Transilvaniei şi 50 de biciclete electrice.

„În continuare suntem în centrul din Lacul Roşu, locul din care am pornit, iar între timp avem deja trei parteneri francizaţi – în Balvanyos, la Grand Hotel Balvanyos, la celebrul Papa la Şoni din Borsec şi în Sovata la Kalabash Apartments. Noi închiriem bicicletele noastre electrice pe un traseu predefinit şi pe timp predefinit, pentru turişti, nu ne adresăm neapărat cicliştilor”, a spus fondatorul Bikkla.

Înainte de a porni acest proiect antreprenorial, Aaron Balazs se gândea să plece în Austria împreună cu familia lui, însă a hotărât să dea o şansă ideii sale de business.  Planul lui era încă de la început francizarea businessului. Pentru a obţine o franciză Bikkla, explică antreprenorul, este esenţial ca cei interesaţi să vadă pe viu ceea ce propune proiectul şi să fie de acord cu semnarea unui contract pe minimum cinci ani. 

„Există un stoc minim de cinci biciclete pe care francizatul trebuie să le ia. Apoi, urmează stabilirea traseelor, partea de marketing adaptat pentru fiecare locaţie şi, în cele din urmă, după o perioadă de training, francizatul poate începe activitatea”, a mai adăugat el.

Aaron Balazs a mizat încă de la început pe un concept simplu în ceea ce priveşte centrul de închiriere şi a ales să amplaseze containere. Însă, partenerii francizaţi pot opta şi pentru altfel de spaţii.

Investiţia minimă pentru o franciză, susţine acesta, ajunge la 12.000 de euro + TVA, fără a fi inclus containerul. În schimb, pentru container şi opt biciclete, un partener trebuie să plătească circa 20.000 de euro, iar pentru varianta cu 12 biciclete, până în 30.000 de euro.

„De obicei, partenerii francizaţi sunt oamenii locului şi cunosc posibilele trasee, care sunt testate în prealabil. Astăzi, toate traseele pe care le propun centrele de închiriere Bikkla din fiecare locaţie au coduri QR şi durează între 30-50 de minute, dar ajung şi până la două ore şi jumătate.”

Clienţii Bikkla vin, în proporţie de 70%, din Bucureşti, iar cei care vin din străinătate sunt, de fapt, români din diaspora.

Un centru de închirieri ajunge la venituri anuale de 15.000 de euro. Lunile cu cele mai mari încasări, adică circa 5.000 de euro, precizează fondatorul, sunt octombrie şi noiembrie.

Pentru Aaron Balazs, cea mai mare realizare ca antreprenor este faptul că proiectul lui a rezistat pe piaţă. De aici înainte, consideră el, nu este loc decât de dezvoltare.

„Au fost cinci ani de învăţare. Ne dorim noi parteneri francizaţi, atât în România, cât şi în străinătate. Însă, vrem să ne focusăm mult pe plan local – Harghita, Covasna şi Mureş – pentru că există multe posibilităţi aici şi cred că înveţi mai uşor lucrând aproape de casă”, a mai adăugat el.

Pentru sezonul următor, antreprenorul vrea să crească numărul locaţiilor Bikkla din zona Transilvaniei şi este în discuţii şi pentru deschiderea unui centru de închirere în Delta Dunării.

În cinci ani, în mod sigur, afirmă el, Bikkla va ieşi şi pe piaţa internaţională – prima dată, în Ungaria, iar apoi şi în alte ţări în care vor apărea oportunităţi.

ZF şi Banca Transilvania au lansat proiectul Afaceri de la zero, o platformă dedicată micilor antreprenori, firmelor care au creat peste 1,7 milioane de locuri de muncă. 

Fiecare afacere de la zero este o poveste despre ambiţie, curaj şi determinare. Poveştile micilor antreprenori vor fi publicate în ZF şi pe platforma zf.ro/afaceri-de-la-zero.

În România sunt peste 500.000 de microîntreprinderi şi firme mici, unde lucrează 1,7 milioane de salariaţi, companii cu afaceri anuale de 70-80 mld. euro.

O campanie Ziarul Financiar Banca Transilvania