Afaceri de la zero
Ommia, care a devenit o afacere de familie, este punctul culminant al unei experienţe de zece ani în project management şi marketing a Ralucăi şi al bagajului de cunoştinţe în Facebook şi Google Ads al lui Vlad, care are o experienţă tot de circa un deceniu în paid marketing.

Afaceri de la zero. Afacerea acestui cuplu a fost ultima companie din judeţul Bacău înregistrată oficial la Registrul Comerţului înaintea instalării lockdownului din 2020. Totuşi, pandemia nu le-a adus ghinion

19.08.2023, 21:00 Autor: Alina-Elena Vasiliu

Afacerea Ralucăi şi a lui Vlad Bîrgăoanu a fost ultima companie din judeţul Bacău înregistrată oficial la Registrul Comerţului înaintea instalării lockdownului din 2020. Primele gânduri pentru a fonda un atelier de produse cosmetice datau încă din 2015, însă au devenit realitate abia cinci ani mai târziu.

Am pornit la drum cu o doză bună de anxietate, pe care ne bucurăm că am avut curajul să o depăşim, pornind o afacere artizanală în vremuri în care, din nefericire, mii de businessuri şi-au închis porţile”, povesteşte Raluca Bîrgăoanu. Împreună cu partenerul ei, Vlad, a pus la bătaie o investiţie de doar 500 de euro pentru început, în 2015, când a cumpărat primele ingrediente şi ustensile necesare în formularea primelor produse. Erau banii câştigaţi de ea printr-un proiect de freelancing. „Am avut atunci «proof of concept», după care am făcut un shift către perfecţionarea pe plan profesional. În 2020, investiţia, să zicem iniţială, s-a ridicat la câteva mii de euro, nefiind nevoie de o finanţare amplă, care să ne aducă dureri de cap şi nopţi nedormite.” Ommia a început practic cu o preocupare pentru îngrijirea pielii femeilor, însă în decurs de un an, datorită nevoii pe care cei doi tineri au văzut-o pe piaţă, direcţia a migrat către produse din categoria Mothercare, către produsele destinate îngrijirii mamei şi a copilului. Astfel, printre produse şi-au făcut loc untul de corp Mother & Child, un unt artizanal dedicat în exclusivitate viitoarelor mămici şi copiilor. „Cererea şi interesul clienţilor noştri au fost atât de mari, încât ne-am dat seama că trebuie să mergem mai departe pe această nişă şi să dezvoltăm mai multe produse din această zonă. De aceea, clienţii noştri sunt preponderent femei, de la viitoare mămici până la bunici, dar nu numai. Suntem plăcut surprinşi să avem din ce în ce mai multe comenzi plasate de domni, comandând produsele Ommia testate dermatologic pentru piele sensibilă, organice şi hipoalergenice pentru doamnele lor şi pentru ei înşişi.” Ommia, care a devenit o afacere de familie, este punctul culminant al unei experienţe de zece ani în project management şi marketing a Ralucăi şi al bagajului de cunoştinţe în Facebook şi Google ads al lui Vlad, care are o experienţă tot de circa un deceniu în paid marketing. „Producem in-house, în atelierul propriu din Oneşti, sediul fiind în Popeşti-Leordeni. Vindem preponderent online, pe site-ul nostru, dar şi pe site-uri partenere. Conform dorinţei comunităţii, avem parteneriate cu locaţii fizice din Bucureşti şi din ţară.” În spatele Ommia stă o echipă formată din cinci oameni, cărora li se alătură câţiva colaboratori pentru unele nevoi punctuale ale brandului. Anul 2022 a fost dedicat creşterii vizibilităţii online, spune Raluca, dar şi offline, aşa că produsele au ajuns, printre altele, la festivalul Untold. Principalul proiect al anului trecut însă a fost deschiderea unui magazin online. Cu toate aceste realizări, anul 2022 a adus o cifră de afaceri de 280.000 de lei. Produsele vin ambalate în recipiente de sticlă, coletate minimalist, în recipiente din carton, iar preţurile variază între 117 şi 144 de lei pentru unturile de corp de pildă, cu posibilitatea de a achiziţiona şi pachete promoţionale. „În 2023 am pregătit, la cererea comunităţii, lansarea unui produs nou, Ommia Travel Kit, pentru ca produsele noastre în trend, cele mai cerute şi cumpărate, să poată fi luate, în variantă compactă, în orice vacanţă. Începând cu luna septembrie, vom implementa opţiunea de plasare a comenzilor din întreaga Europă, dar avem şi o lansare ce ne ţine cu sufletele la gură, Ommia UK.” Prin aceasta, brandul creat în Popeşti-Leordeni va reuşi să ajungă şi la comunitatea din diaspora, dar şi la clienţii internaţionali. Tot acest drum până aici nu a fost lipsit de provocări, însă Raluca şi Vlad Bîrgăoanu sunt conştienţi că aşa se întâmplă în orice business. „Chiar şi Ommia în sine are o poveste de viaţă, când am simţit pe propria piele că este nevoie de un astfel de produs în România. Am avut încredere şi cu paşi mici am pornit. Nu este uşor, nu a fost, însă atunci când realizezi că dincolo de cifre, ajungi să investeşti timp, răbdare, muncă şi multă pasiune în ceva în care crezi, nu ai cum să dai greş. Greutăţi cu siguranţă vor apărea în continuare.” Una din acestea este să ţină pasul cu schimbările legislative constante, o corvoadă pentru IMM-uri, însă gândul că un nou produs Ommia ajunge în casa unei mame le dă energie să meargă mereu mai departe.    ■

Produsele vin ambalate în recipiente de sticlă, coletate minimalist, în recipiente din carton, iar preţurile variază între 117 şi 144 de lei pentru unturile de corp de pildă, cu posibilitatea de a achiziţiona şi pachete promoţionale.



Cinci idei de afaceri de la zero

Izvorul ideilor de business nu seacă niciodată, iar asta o demonstrează atât noile, cât şi vechile generaţii de antreprenori. Ziarul Financiar a pornit în căutare de idei proaspete de afaceri, într-un proiect susţinut de Banca Transilvania, menit să pună în lumină spiritul antreprenorial al României de astăzi. Găsiţi mai jos o selecţie de businessuri pornite de la zero şi mai multe proiecte similare pe platforma www.zf.ro/afaceri-de-la-zero.

 

La Căpriţe – loc de evenimente (Bragadiru)

Fondatoare: Laura Enache

Investiţii: 100.000 de euro

Cifră de afaceri estimată pentru 2023: 150.000 de lei (30.000 de euro)

Prezenţă: Bragadiru, judeţul Ilfov


MM Sustainable Development – firmă de construcţii (Bucureşti)

Fondatori: Marius Onu şi Marius Căciularu

Cifră de afaceri estimată pentru 2023: 2 mil. euro

Prezenţă: Bucureşti


Atelierul de eroi – cărţi personalizate pentru copii (Braşov)

Fondator: Ioan Şerbu

Investiţii: 30.000 de lei (6.000 de euro)

Cifră de afaceri în 2022: 223.000 lei (44.600 de euro)

Prezenţă: online, naţională


Nioden.ro – magazin online de jucării (Bucureşti)

Fondatoare: Denisa Nuţu

Prezenţă: online


Femi.Eko – produse de igienă intimă pentru femei (Danemarca)

Fondatoare: Narcisa Christiansen

Investiţii: 200.000 de euro

Cifră de afaceri în 2022: 130.000 de euro

Prezenţă: România, Danemarca, Germania şi Suedia



ZF şi Banca Transilvania au lansat PROIECTUL AFACERI DE LA ZERO, o platformă dedicată micilor antreprenori, firmelor care au creat peste 1,7 milioane de locuri de muncă. Fiecare afacere de la zero este o poveste despre ambiţie, curaj şi determinare. Poveştile micilor antreprenori vor fi publicate în ZF şi pe platforma zf.ro/afaceri-de-la-zero.
În România sunt peste 500.000 de microîntreprinderi şi firme mici, unde lucrează 1,7 milioane de salariaţi, companii cu afaceri anuale de 70-80 mld. euro.

Intraţi pe platforma www.zf.ro/afaceri-de-la-zero şi descoperiţi universul de companii create de micii antreprenori.

O campanie Ziarul Financiar Banca Transilvania