Afaceri de la zero

Afaceri de la Zero. Trei antreprenori au readus la viaţă brandul de bere Czell din Braşov, care are o istorie de peste 120 de ani, şi vor să înceapă distribuţia la nivel naţional

05.10.2022, 00:06 Autor: Mădălina Dediu Panaete

Cei trei antreprenori au investit până acum circa 200.000 de euro în acest proiect şi vor să dezvolte şi o berărie-muzeu în centrul Braşovului. Berea Czell a fost produsă până acum circa 50 de ani în fabrica din Braşov, deţinută în prezent o deţine Ursus Breweries.

Fraţii Edomer Toth şi Lorand Toth împreună cu prietenul lor Vlad Lupu au readus la viaţă brandul de bere Czell, unul dintre cele mai vechi branduri de bere româneşti, care a fost îmbuteliat prima dată în anul 1893.

„Marca berii Czell a fost reînviată de Lorand Toth, asociatul nostru, care este pasionat de brewing şi tot ce ţine de istoria berii. El a urmat chiar şi cursurile facultăţii de horticultură. Lorand a citit tot ce se putea despre bere şi în cercetările lui a descoperit numele Czell, care era o familie de saşi bogaţi. În urmă cu un secol această familie deţinea mai multe fabrici de bere, iar perla coroanei era fabrica din Braşov, singura unde se producea berea cu numele lor - Czell”, povesteşte Vlad Lupu, managing partener în cadrul Bere Czell. Vlad Lupu este şi antreprenor în domeniul HoReCa. Ulterior, Lorand Toth a descoperit reţeta berii şi a început să caute să o reproducă în regim de home-brewing. În 2020, au fost primele încercări de reproducere a berii originale.

Prima bere Czell a ieşit pe poarta fabricii pe 15 octombrie 1893, fabrica a fost naţionalizată în perioada comunismului, iar mai apoi privatizată. Berea Czell nu se mai produce de circa 50 de ani, dar Edomer Toth, Lorand Toth şi Vlad Lupu au încercat să păstreze pe sticlă imaginea vechii mărci, înregistrând totodată şi brandul.

„După primele 140 de sticle făcute în regim de home-brewing în 2021 ne-am pregătit temeinic şi în martie anul acesta am început puternic cu producţie la scară mare. Şi astfel, după 50 de ani am reînviat această marcă şi această moştenire a oraşului Braşov pe care vrem să o ducem mai departe”, a mai spus Vlad Lupu.

Acesta adaugă că berea Czell se realizează în prezent la o fabrică parteneră situată la circa 80 km de Braşov cu care firma are un contract de confidenţialitate.

„Am ales să începem aşa pentru că ne-am dorit să oferim de prima dată un produs de calitate, produs de profesionişti, astfel încât să ducem mai departe această moştenire şi această poveste într-un mod profesionist. Ne obligă istoria acestui brand să ţinem steagul sus şi ne-am dorit să pornim cu dreptul în acest proiect”.

În relansarea acestui brand, cei trei antreprenori au investit circa 200.000 de euro şi Vlad Lupu spune că sunt pe drumul cel bun şi crede că în curând vor ajunge la break-even. Antreprenorii au început să distribuie berea în zona Braşovului, dar activează şi pe litoral, în zona Vama Veche.

Vlad Lupu spune că încearcă să participe la cât mai multe evenimente locale, iar berea Czell este prezentă în mai multe baruri şi pub-uri de profil. În prezent, se produc trei sortimente de bere Czell.

„Feedback-ul clienţilor a fost foarte bun. Braşovenii mai tineri îmbrăţişează această relansare, dar găsim şi nostalgici care sunt încânţaţi că văd acest nume din nou pe o sticlă de bere”. Vlad Lupu povesteşte că una dintre cheile succesului a fost faptul că mai întâi au lucrat la piaţa de desfacere pentru acest produs şi apoi l-au lansat pe piaţă, astfel că au avut un start bun. Pentru perioada următoare, cei trei antreprenori vor să deschidă muzeul berii Czell, având în vedere că au găsit o mulţime de obiecte vechi şi sticle care poartă numele brandului cu o istorie de peste 120 de ani. Tot aici, într-un spaţiu aflat în zona Pieţei Sfatului, antreprenorii vor să deschisă şi o berărie. 

„Dorim ca vizitatorii Braşovului şi nu numai să aibă parte de o experienţă completă în materie de bere, să descopere ce însemnat familia Czell pentru piaţa berii să admire toate aceste obiecte vechi pe care noi le-am găsit. De asemeneam vrem să deguste berea făcută în muzeu pentru că intenţionăm să facem o microberărie acolo şi să realizăm mai multe tipuri de bere”. Vlad Lupu spune că speră că anul viitor să deschidă această berărie-muzeu. De asemenea, antreprenorii vor ca, atunci când cererea va fi suficient de mare, să aducă producţia berii Czell cât mai aproape de Braşov. De asemenea, cei trei vor să extindă distribuţia acestui brand la nivel naţional.

„Vrem să jucăm mare, vrem să ducem brandul la nivel naţional. Pe termen scurt, vrem să lansăm două noi tipuri de bere, de tip Porter, care exista şi pe vremuri, Czell Porter, şi de tip IPA, se va numi Transilvania Pale Ale în cazul nostru”.

Vlad Lupu spune că Bere Czell este deja în tatonări cu un parteneri din Bucureşti care să asigure distribuţia acolo şi face acelaşi lucru şi în jurul Braşovului.

„Deocamdată vrem să ne dezvoltăm în HoReCa şi ne adresăm în mod express băuturilor de bere. Nu vrem deocamdată să punem berea pe rafturile supermarketurilor şi să se piardă printre alte 20 de etichete de bere . Vrem ca berea să aibă un caracter mai exclusivist”.


ZF şi Banca Transilvania au lansat PROIECTUL AFACERI DE LA ZERO, o platformă dedicată micilor antreprenori, firmelor care au creat peste 1,7 milioane de locuri de muncă. 

Fiecare afacere de la zero este o poveste despre ambiţie, curaj şi determinare. Poveştile micilor antreprenori vor fi publicate în ZF şi pe platforma zf.ro/afaceri-de-la-zero.

În România sunt peste 500.000 de microîntreprinderi şi firme mici, unde lucrează 1,7 milioane de salariaţi, companii cu afaceri anuale de 70-80 mld. euro.

O campanie Ziarul Financiar Banca Transilvania