Afaceri de la zero

Afaceri de la Zero. Rozalia Bot a intrat în domeniul designului vestimentar cu trei maşini de croit second-hand şi şi-a pus numele pe propriul brand de haine

04.10.2023, 00:06 Autori: Mădălina Dediu Panaete , Georgiana Mihalache

Anterior, Rozalia Bot a lucrat în învăţământ şi a început să creeze haine fără a avea experienţă în domeniu.

Pentru Rozalia Bot designul vestimentar a fost o pasiune insuflată chiar de mama sa încă din copilărie şi tot mama îi este astăzi inspiraţie şi ajutor în atelierul din judeţul Bihor unde creează rochii sub brandul cu acelaşi nume. A

telierul Rozalia Bot are astăzi opt angajaţi şi creează rochii de comandă, care ajung la cliente din toată ţara. „Firma am deschis-o în urmă cu 11 ani, când nu aveam obiective şi un plan bine stabilit cap-coadă. În schimb, am ştiut că asta îmi doresc să fac (design vestimentar - n.red.) şi obiectivele, ideile, soluţiile au venit pe parcurs şi ne-am dezvoltat. Bine, în domeniul acesta al modei, nici nu putem vorbi concret de nişte obiective atât de clare, pentru că este un domeniu nelimitat, dar am ştiut că este ceea ce eu îmi doresc să fac şi ceea ce îmi place să fac“, a povestit Rozalia Bot.

. A început businessul cu patru maşini de croit second-hand pe care a plătit 400 de euro şi cu chiria pe trei luni. Astăzi, creează rochii ale căror preţuri încep de la câteva sute de lei şi pot depăşi 4.000 de lei. „Noi avem ca semnătură broderia manuală realizată de mama mea. În gama aceasta avem rochii brodate manual în totalitate care ajung până la 7.000 de euro. În general, o rochie de ocazie costă în jur de 1.000 de euro. Iar preţul vestitei rochii cu ursuleţi este de 699 de lei“, a spus Rozalia Bot, care spune că piaţa este suprasaturată, iar singura şansă să te dezvolţi pe această piaţă este să vii cu elemente unice, de inspiraţie proprie.

„Dacă vrei să copiezi, nu ai nicio şansă, poate doar de supravieţuire, dar nu de succes. În general, oamenii caută cel mai mult unicitate, originalitate, caută autenticitate, iar dacă nu vii cu elementele acestea, nu prea poţi să faci faţă  în piaţa actuală“, consideră Rozalia Bot.

Pentru materialele dedicate rochiilor ea lucrează cu distribuitori din Europa şi inclusiv cu producători de ţesături din Italia. În total, sunt opt persoane în echipa Rozaliei Bot, în mai multe departamente.

„Nu este deloc deloc simplu, din păcate, să găsim forţă de muncă. Şi asta cred eu că se datorează faptului că nu mai este aceeaşi pregătire din punct de vedere profesional în cadrul şcolilor de arte şi meserii care era în urmă cu două-trei decenii, atunci când ieşeau din şcolile profesionale muncitori calificat şi foarte bine pregătiţi. Acum nici nu ştiu dacă mai există acele domenii de activitate în cadrul şcolilor de arte şi meserii, dar cert este că nu nu mai există tineri calificaţi sau persoane de sub 40 de ani decât dacă s-au pregătit şi au experienţă în fabrici de croitorie“.

Pentru materialele dedicate rochiilor Rozalia Bot lucrează cu distribuitori din Europa, inclusiv cu producători de ţesături din Italia.



ZF şi Banca Transilvania au lansat proiectul Afaceri de la zero, o platformă dedicată micilor antreprenori, firmelor care au creat peste 1,7 milioane de locuri de muncă. 

Fiecare afacere de la zero este o poveste despre ambiţie, curaj şi determinare. Poveştile micilor antreprenori vor fi publicate în ZF şi pe platforma zf.ro/afaceri-de-la-zero.

În România sunt peste 500.000 de microîntreprinderi şi firme mici, unde lucrează 1,7 milioane de salariaţi, companii cu afaceri anuale de 70-80 mld. euro.

O campanie Ziarul Financiar Banca Transilvania