Afaceri de la zero

Afaceri de la Zero. Raluca Baciu a deschis în pandemie magazinul de optică medicală Oculistic în Cluj-Napoca, iar după primul an de funcţionare a ajuns la afaceri de 50.000 de euro

27.10.2022, 00:06 Autor: Alexandra Matei

♦ Raluca Baciu a pornit proiectul Oculistic cu un credit de la BT MIC. ♦ „Am simţit că oamenii de acolo chiar vor să te ajute să creşti.“

Raluca Baciu a absolvit Facultatea de Matematică şi Informatică, a lucrat şase luni în IT, însă cea mai mare experienţă a dobândit-o lucrând într-un magazin de optică medicală. După mai bine de un deceniu petrecut în acest domeniu, ea a decis să pună bazele prorpriului său business şi aşa a apărut, în septembrie 2020, magazinul de optică medicală Oculistic din Cluj.

„Am lucrat în domeniul IT 12 ani înainte să fac pasul acesta. Optica medicală este un domeniu în care m-am regăsit. Studiile mele nu sunt în domeniul acesta. Am terminat Facultatea de Matematică şi Informatică. Am rezistat în IT şase luni şi mi-am dat seama cât rău le face ochilor acest job. Ideea a încolţit cu mult timp în urmă, doar că nu am avut curaj să o pun în aplicare. În momentul în care a venit pandemia, am simţit că trebuie să schimb ceva. Mi-am luat inima în dinţi şi am pornit. Am deschis Oculistic în septembrie 2020”, a spus antreprenoarea.

Investiţia iniţială s-a ridicat la circa 20.000 de euro, după care aceasta a mai fost suplimentată cu aproximativ 10.000 de euro pe parcurs. Sursele de finanţare au fost proprii, precizează ea, însă pentru a creşte businessul a apelat şi la un credit bancar, luat prin intermediul Băncii Transilvania-BT Mic.

„Sunt foarte încântată de colaborare şi recomand tuturor antreprenorilor să facă acest pas dacă au nevoie de bani pentru a-şi creşte businessurile. A fost un credit uşor de accesat şi am simţit că oamenii de acolo chiar vor să te ajute să creşti.” În magazinul din Cluj, în momentul de faţă, se găsesc circa 600-700 de rame. Pe partea de lentile, susţine Raluca Baciu, Oculistic colaborează atât cu producători mondiali, cât şi cu producători din România. Ea menţionează că în portofoliu se găsesc atât produse de buget, cât şi produse din game luxury. Cea mai scumpă ramă costă 1.300 de lei, iar cea mai ieftină este 90 de lei. Fiecare persoană are criteriile proprii de selecţie atunci când vine vorba despre o pereche de ochelari.

Brandul este un criteriu destul de rar întâlnit în rândul celor mai mulţi clienţi ai Oculistic, spune aceasta, întrucât cel mai important este ca perechea respectivă de ochelari să li se potrivească şi să fie conform nevoilor lor. 

Tinerii, însă, sunt cei care se orientează mai mult către ramele de brand, în timp ce persoanele trecute de 40 de ani merg mai mult pe produsele de calitate, care nu sunt neapărat de brand.

„Clienţii noştri sunt oameni care lucrează foarte mult la calculator, care au nevoie de o lentilă cu filtru special pentru lumină albastră. A doua mare categorie de clienţi care ne trec pragul sunt persoanele care încep să aibă nevoie de ochelari pentru citit”, a mai spus Raluca Baciu.

În cadrul Oculistic, menţionează fondatoarea, clienţii au la dispoziţie şi consultaţii optometice, pentru stabilirea dioptriilor sau pentru probă de lentile de contact.

Consultaţiile, dacă sunt doar pentru stabilirea dioptriilor, pot fi făcute de un optometrist, însă atunci când este vorba despre anumite patologii este nevoie de un medic oftalmolog.

„Încercăm să avem o discuţie cu fiecare persoană în parte, să vedem ce stil de viaţă are şi ce o deranjează. În medie, discutăm cu 7-8 clienţi pe zi.”

Oculistic funcţionează astăzi cu o singură locaţie stradală în Cluj. Raluca Baciu nu se gândeşte deocamată la deschiderea unei alte locaţii, întrucât este de părere că mai este mult loc de creştere pentru primul magazin.

Totuşi, dacă ar fi să deschidă o a doua locaţie în viitor, ea susţine că ar alege oraşul Turda.

În 2021, Oculistic a generat o cifră de afaceri de aproximativ 50.000 de euro şi, după cum spune antreprenoarea, anul trecut a fost un an pe profit. „Anul acesta ne-am propus o creştere de 50% faţă de 2021.”

În Cluj, mai adaugă ea, este foarte mare concurenţa în acest domeniu, iar ca mic antreprenor trebuie să te gândeşti constant cum să te diferenţiezi şi cum să te promovezi.

Despre antreprenoriat, atunci când a pornit la drum, Raluca Baciu nu a ştiut mare lucru, însă a învăţat pe parcurs. Cea mai importantă lecţie învăţată a fost aceea că trebuie să meargă înainte, indiferent de ce se întâmplă.

„Antreprenoriatul este o experienţă foarte frumoasă, uneori este foarte stresantă, dar satisfacţiile sunt foarte mari. Recomand tuturor celor care au o idee să meargă mai departe, să nu rămână la stadiul de idee. Antreprenoriatul te ţine mereu în priză.”

O campanie Ziarul Financiar Banca Transilvania