Afaceri de la zero

Afaceri de la Zero. Monica Radu a dat comerţul pe producţia de haine pentru femei şi a creat brandul Atelier Muna: „Încă investesc şi reinvestesc“

02.10.2023, 00:06 Autor: Alina-Elena Vasiliu

Compania îşi reia trendul ascendent, anul trecut încheindu-se cu o cifră de afaceri de 152.000 de lei şi profit de 49.000 de lei.

Aproape două decenii de activitate în domeniul vestimentar pentru femei au pus Atelier Muna pe harta locală a numelor din modă, supravieţuind chiar şi în lupta cu marii giganţi. De evoluţia brandului este responsabilă Monica Radu, fondatoarea acestui business care a pornit la drum, de fapt, cu alte planuri.

„Am început cu un mic butic, unde am vrut să vând creaţii ale antreprenorilor din România. Ulterior, am deschis un atelier propriu şi am început să creez chiar eu. Pe atunci, zona de online nu era aşa de dezvoltată ca azi”, a povestit Monica Radu la emisiunea online ZF Afaceri de la zero.

Brandul propriu, Muna, a luat naştere în 2016, în urma feedbackului primit de la clientele care îşi doreau diferite modificări la hainele pe care le vedeau şi le probau.

„Am învăţat la început de la o doamnă foarte pricepută pe care am avut-o în atelier, apoi pe cont propriu.”

Astăzi, activitatea de producţie este externalizată către un mic atelier din Bucureşti, iar Monica a renunţat la magazinul fizic, rămânând cu un showroom funcţional de pe Calea Victoriei.

Preţul mediu al unei rochii sub brandul Atelier Muna este de 450 de lei. Cea mai scumpă rochie pe care Monica Radu a făcut-o până acum a costat 3.500 de lei.

 

„Clientele mă întreabă mereu dacă piesele vestimentare sunt din materiale naturale, le interesează acest aspect. Şi chiar lucrăm cu materiale naturale. Totodată, lucrez mult cu printuri florale, dar am şi un stil mai retro în perioadele de toamnă şi iarnă. Vara, când sunt evenimente, am cele mai multe cliente în showroom, unde se poate veni doar pe bază de programare. Sunt zile în care vin şi zece-douăzeci de cliente.”

Preţul mediu al unei rochii sub brandul Atelier Muna este de 450 de lei. Cea mai scumpă rochie pe care Monica Radu a făcut-o până acum a costat 3.500 de lei şi a fost o rochie de mireasă pentru care au fost necesari mulţi metri de mătase.

Treptat, compania îşi reia trendul ascendent, anul trecut încheindu-se cu o cifră de afaceri de 152.000 de lei şi profit de 49.000 de lei.

„Businessul s-a redresat anul acesta, după un 2022 dificil, şi sper să fiu pe plus. Mi-aş dori ca, peste cinci ani, să pot spune liniştită că mă focusez doar pe creaţie şi că am reuşit să fac o linie de produse pentru femeile cu staturi mai mici”, îşi dezvăluie Monica visul.

Cu pregătire de economist, ea a lucrat o perioadă în domeniu înainte de a începe businessul în modă. După ce a început călătoria în antreprenoriat, a mai avut o tentativă de a fi angajată, dar a revenit curând la pasiunea ei, creaţia vestimentară, repornind cu o investiţie de circa 5.000 de euro şi mult entuziasm în bagaj.

„Clientele Muna sunt din categoria de vârstă 30-45 ani, sunt tinere antreprenoare, din zone artistice şi culturale, uneori din zona de business, dar cu suflet romantic sau artistic. Sunt tinere mămici sau mămici care vin împreună cu fetele adolescente, pentru că au aceleaşi gusturi vestimentare. Sunt femei independente financiar şi cu un stil personal, care nu urmează microtrenduri de modă, care vor să poarte rochii altfel.”

O măsură covârşitoare din vânzări este generată de clientele care cumpără online sau de la târguri în ţară, iar un procent mai mic este reprezentat de româncele expate din Europa.

Chiar dacă a ales să rămână la statutul de antreprenor, Monica Radu spune că această experienţe este, în România, o adevărată provocare,.

„Am renunţat la producţie din lipsa forţei de lucru. Este foarte greu să găseşti lucrători în această industrie, pentru această nişă, unde producţia este foarte mică, iar preţurile de vânzare sunt medii. Este cea mai mare provocare a mea, pentru că mi-am dorit să creez produse de calitate superioară la preţuri accesibile. Încă investesc şi reinvestesc în acest business. Costurile cele mai mari sunt pentru materia primă, pentru ţesături, manoperă şi promovare.”


ZF şi Banca Transilvania au lansat proiectul Afaceri de la zero, o platformă dedicată micilor antreprenori, firmelor care au creat peste 1,7 milioane de locuri de muncă. 

⇔ Fiecare afacere de la zero este o poveste despre ambiţie, curaj şi determinare. Poveştile micilor antreprenori vor fi publicate în ZF şi pe platforma zf.ro/afaceri-de-la-zero.

⇔ În România sunt peste 500.000 de microîntreprinderi şi firme mici, unde lucrează 1,7 milioane de salariaţi, companii cu afaceri anuale de 70-80 mld. euro.

O campanie Ziarul Financiar Banca Transilvania