Afaceri de la zero

Afaceri de la Zero. Miruna Manole şi Tabitha Gavriliuc au creat Pod.ish, un magazin online de tip manifest în care au listat câteva sute de produse sustenabile din sfera bunurilor de uz casnic

14.07.2022, 00:06 Autor: Alexandra Matei

„Vrem să ajutăm consumatorul să trăiască mai sustenabil, dar şi micii antreprenori din domeniu să prindă avânt“.

 

Miruna Manole şi Tabitha Gavriliuc, două prietene care şi-au propus să trăiască mai sustenabil, au pus bazele magazinului online Pod.ish, în care au strâns câteva sute de produse realizate din materiale naturale, prietenoase cu mediul. Totul a plecat dintr-o nevoie personală, spun ele, de a avea toate produsele de care au nevoie în acelaşi loc. Prin businessul lor, cele două antreprenoare vor să ajute consumatorul român să trăiască mai sustenabil şi, în acelaşi timp, să sprijine şi micii producători din domeniu.

„Pod.ish este un magazin manifest online care oferă alternative sustenabile la obiecte de uz zilnic. Totul a început de la o nevoie personală. Amândouă încercăm să trăim mai sustenabil de mai mulţi ani. Când a venit pandemia, în primul Crăciun, am vrut să cumpăr cadouri sustenabile de la producători locali şi din această dorinţă am stat să fac mult research. Am găsit produse faine, din materiale sustenabile. Totuşi, aveam o problemă şi anume că stăteam foarte mult să fac research. Comanzi de pe foarte multe site-uri, apoi aştepţi comenzi de la foarte multe branduri, astfel că emisiile de CO2 sunt multe. Ne-am întrebat de ce nu există o astfel de soluţie, pe care noi ne-o imaginam, de ce nu sunt toate aceste produse la un loc aşa că ne-am decis să le aducem noi la un loc. Sperăm ca Pod.ish să fie un win-win – noi să ajutăm consumatorul să trăiască mai sustenabil, dar în acelaşi timp să ajutăm şi micii antreprenori din domeniu să prindă puţin avânt”, a povestit Miruna Manole.

Investiţia iniţială s-a ridicat la circa 30.000 de euro, spun cele două, iar banii au venit doar din surse proprii. Acestea menţionează că au căutat şi soluţii pentru finanţarea proiectului lor verde prin fonduri europene, însă nu au găsit ceva care să li se potrivească suficient de bine.

Primele produse, îşi amintesc ele, au fost jucăriile pentru copii şi suzetele făcute din cauciuc natural. În portofoliul Pod.ish se găsesc astăzi produse sustenabile pentru casă, cum ar fi lenjerii de pat, perne pentru meditaţie sau pentru căţei, jucării pentru copii sau căţei, dar şi cosmetice sau detergenţi. Cele două antreprenoare spun că încă nu au introdus şi componenta de produse alimentare, întrucât această nevoie este destul de bine acoperită în oraşele mari ale ţării.

„Ne-am dori să fim un one stop shop, de unde să poţi cumpăra laptele vegetal sau pâine din maia, cât şi produsele non-alimentare. Considerăm că nevoia pentru produse alimentare sustenabile este acoperită la momentul actual în Bucureşti şi în oraşele mari”, a detaliat Miruna Manole.

Cele mai multe dintre produsele listate în magazinul online sunt luate de la furnizori locali, menţionează aceasta. Ele merg către furnizorii din Uniunea Europeană şi, apoi, dacă este cazul, către cei internaţionali.

Preţurile produselor pornesc de la 10 lei şi pot ajunge până la 400 de lei.

Ideea generală a oamenilor, accea că preţurile produselor sustenabile sunt mai mari decât cele ale produselor obişnuite, crede Tabitha Gavriliuc, este un mit. „Practic, plătim pentru tot ce este în spatele produsului. Un produs sustenabil, teoretic, are în spate un business etic, care foloseşte materiale foarte bune şi din acest motiv noi nu le percepem ca fiind ieftine.”

Pentru a se asigura că produsele listate în magazinul lor online sunt cu adevărat sustenabile, cele două antreprenoare îşi fac propriul research cu privire la materialele din care sunt confecţionate acestea sau la locurile în care sunt produse şi la valorile companiilor producătoare.

Majoritatea furnizorilor, subliniază Miruna Manole, sunt antreprenori locali pe care i-au cunoscut personal.

În prezent, activitatea businessului se desfăşoară exclusiv online, cele două antreprenoare având doar un mic depozit şi un birou în sudul Bucureştiului.

Iniţial, ele şi-au propus să înceapă cu un magazin fizic, însă au decis că în momentul de faţă este mai sigur să pornească direct cu un magazin online, astfel că vor lăsa acest plan pentru viitor.

„Ne dorim să creăm un loc unde oamenii care vor să trăiască mai sustenabil să se poată aduna, să împărtăşească experienţe, să se susţină”, a mai adăugat Miruna Manole.

Momentan, vânzările au loc doar în România, însă, în viitor, cele două antreprenoare vor să se extindă şi către clienţii din Europa.

Miruna Manole a început să îmbrăţişeze domeniul sustenabilităţii încă din facultate, când a realizat un prim proiect teoretic pe partea de cosmetice naturale vegane. Apoi, a urmat un master în Sustainability Luxury Management în Elveţia şi a lucrat pentru o perioadă acolo, după care a decis să revină în ţară şi a fost consultant în sustenabilitate înainte de a se dedica în totalitate magazinului online.

Tabitha Gavriliuc are un background în domeniul medical, iar acum se dedică, de asemenea, 100% businessului.

Cele mai mari provocări pe care cele două prietene le-au întâmpinat până acum în antreprenoriat au fost legate de birocraţie şi de găsirea şi gestionarea furnizorilor.

Antreprenoriatul este, pentru ele, ca un „rollercoaster” şi deşi este un domeniu stresant, cu foarte multe urcuşuri şi coborâşuri, este o experienţă care le dezvoltă extraordinar de mult.

Miruna Manole şi Tabitha Gavriliuc, fondatoarele magazinului online Pod.ish: Practic, plătim pentru tot ce este în spatele produsului. Un produs sustenabil, teoretic, are în spate un business etic, care foloseşte materiale foarte bune şi din acest motiv noi nu le percepem ca fiind ieftine.


ZF şi Banca Transilvania au lansat proiectul Afaceri de la zero, o platformă dedicată micilor antreprenori, firmelor care au creat peste 1,7 milioane de locuri de muncă. 

⇒ Fiecare afacere de la zero este o poveste despre ambiţie, curaj şi determinare. Poveştile micilor antreprenori vor fi publicate în ZF şi pe platforma zf.ro/afaceri-de-la-zero.

⇒ În România sunt peste 500.000 de microîntreprinderi şi firme mici, unde lucrează 1,7 milioane de salariaţi, companii cu afaceri anuale de 70-80 mld. euro.

O campanie Ziarul Financiar Banca Transilvania