Afaceri de la zero

Afaceri de la Zero. Marian Ghiliciu din Cluj a pornit Smart Key Romania, un brand sub care creează chei inteligente pentru maşini, şi vrea să ducă proiectul său în toată Europa

02.11.2023, 00:06 Autor: Alexandra Matei

Cheile smart au funcţionalităţi precum deschiderea uşilor sau a portbagajului atunci când şoferul se apropie de maşină, localizarea maşinii sau închiderea geamurilor dacă ele au fost uitate deschise Până în prezent, în România au fost livrate circa 3.000 de chei smart sub brandul Smart Key Romania Preţurile pentru o cheie inteligentă pleacă de la 899 de lei şi pot ajunge până la 2.500 de lei.

Marian Ghiliciu a terminat Politehnica la Cluj şi a lucrat în bancă, însă a avut întotdeauna o pasiune pentru maşini, iar în 2021 a pornit proiectul Smart Key Romania, un brand sub care creează chei inteligente pentru maşini.  Ideea, designul şi funcţionalităţile cheilor smart au fost gândite de el, însă producţia efectivă are loc în China, unde fondatorul a mers pentru a stabili cu producătorii de acolo cum să arate produsul final, astfel încât să fie potrivit pentru piaţa din Europa.

„Pasiunea mea pentru maşini a pornit din copilărie. Am terminat Politehnica la Cluj, am lucrat şi în Banca Transilvania şi m-am gândit, în cele din urmă, să fac ceva legat de maşini. Am înfiinţat firma în 2021 şi atunci am simţit că trebuie să fac ceva cu pasiunea mea. Am făcut un research pe piaţa globală, nu am găsit ceva asemănător şi am hotărât să dezvolt chei smart astfel încât să fie potrivite pentru piaţa din Europa. În cinci ani, vrem să fim în toate ţările din Europa şi în toate oraşele din România, unde ne dorim să deschidem puncte de lucru în malluri“, a spus Marian Ghiliciu.

El a pornit la drum cu circa 15.000 de euro, iar până acum investiţia totală a ajuns la 35.000 de euro. Primii bani au mers către designul produselor, soft şi călătoria în China pentru a se întâlni cu producătorii şi au venit printr-o finanţare bancară din partea Băncii Transilvania.

Cheile smart pot fi realizate pentru fiecare brand mare de maşini comercializat în Europa. Însă, explică el, condiţia este ca maşinile respective să funcţioneze cu sistemul keyless go, care nu presupune introducerea cheii în contact.

O cheie smart este, de fapt, o cheie digitală cu ecran, care are mai multe funcţii în comparaţie cu o cheie clasică. Dintr-o cheie clasică, detaliază acesta, cu funcţii de închidere şi deschidere a uşilor şi a portbagajului poate rezulta o cheie smart cu mai multe funcţii.

„Dacă ne aflăm într-un magazin şi avem mâinile ocupate cu plase, cu o cheie smart putem deschide automat portbagajul în momentul în care ajungem lângă maşină“, a exemplificat fondatorul Smart Key Romania.

Cheile smart produse sub acest brand au şi funcţia de localizare a maşinii sau de închidere automată a geamurilor atunci când şoferul pleacă de lângă maşină, în cazul în care acestea au rămas deschise.

Însă, mai adaugă antreprenorul, partea de keyless entry rămâne cea mai importantă funcţionalitate şi presupune închiderea sau deschiderea uşilor atunci când şoferul se îndepărtează şi, respectiv, se apropie de maşină.

Până în prezent, spune el, în România au fost livrate circa 3.000 de chei smart sub brandul Smart Key Romania. În Germania, fondatorul a implementat un model asemănător împreună cu doi prieteni, iar cheile smart sunt prezente şi acolo.

Preţurile pentru o cheie inteligentă pleacă de la 899 de lei şi pot ajunge până la 2.500 de lei. Cele mai multe cereri de chei smart au fost pentru maşinile din gama BMW, iar cei mai mulţi clienţi au venit din Bucureşti, Constanţa, Cluj, Iaşi şi Timişoara.

Vânzările au început în aprilie 2022, iar până la finalul anului businessul a ajuns la o cifră de afaceri de 240.000 de lei. În 2023, estimează fondatorul, cifra de afaceri va ajunge la circa 600.000 de lei.

Unul dintre planurile de extindere, afirmă Marian Ghiliciu, vizează francizarea businessului, ceea ce va permite extinderea şi pe alte pieţe.

„Vrem să ajungem cu acest brand în mai multe ţări. Avem foarte mulţi clienţi din Anglia, aceasta fiind şi prima ţară pe care o avem în minte pentru francizare. Sper că în luna martie vom reuşi să facem acest pas“, a mai spus el.


ZF şi Banca Transilvania au lansat proiectul Afaceri de la zero, o platformă dedicată micilor antreprenori, firmelor care au creat peste 1,7 milioane de locuri de muncă. 

⇔ Fiecare afacere de la zero este o poveste despre ambiţie, curaj şi determinare. Poveştile micilor antreprenori vor fi publicate în ZF şi pe platforma zf.ro/afaceri-de-la-zero.

⇔ În România sunt peste 500.000 de microîntreprinderi şi firme mici, unde lucrează 1,7 milioane de salariaţi, companii cu afaceri anuale de 70-80 mld. euro.

O campanie Ziarul Financiar Banca Transilvania