Afaceri de la zero

Afaceri de la Zero. Irina Akkaya creează piese vestimentare nonconformiste şi îşi doreşte să îşi expună creaţiile în Italia, SUA şi Japonia

24.05.2021, 00:07 Autor: Miruna Diaconu

♦ Antreprenoarea şi-a deschis businessul de creaţie vestimentară în 2017, însă în parelel ţine şi cursuri de tehnici de croitorie, iar în 2019 a avut peste 200 de cursanţi.

Irina Akkaya şi-a deschis un atelier în judeţul Ilfov, unde creează diverse piese vestimentare nonconformiste şi îşi doreşte să îşi ducă creaţiile în ţări precum Italia, Franţa, SUA şi Japonia. Businessul a fost deschis în 2017, iar investiţia în acest business facută de antreprenoare a fost de circa 20.000 de euro. Irina Akkaya este pasionată de modă şi de cultura japoneză încă de când era pe băncile liceului, însă din 2012 a început să se implice în diverse proiecte vestimentare, urmând ca în 2014 să aibă prima sa prezentare de modă.

„După ce am terminat liceul, am ajuns în Bucureşti şi m-am înscris la o şcoală de modă prin 2012, iar în 2014 am avut prima prezentare de modă. Ulterior, am urmat un master la UNARTE pe strategii de modă şi costum şi în perioada aceasta am cunoscut un maestru japonez ale cărui tehnici m-au captat, în mare parte origami şi transformări de origami, iar în 2018 am reuşit să îl invit la noi în ţară”, spune Irina Akkaya. Creaţiile pe care le realizează sunt făcute în mare parte cu tehnici învăţate de la maestrul japonez, dar şi de la alţi profesori. Deşi în 2012 a început să se implice în mai multe proiecte vestimentare, Irina Akkaya şi-a deschis businessul abia în 2017.

„La început lucram mai mult de acasă şi în colaborare cu alte ateliere de croitorie pe partea de creaţie vestimentară, iar cand organizăm cursurile închiriam o sală, am investit practic la început pentru partea de creaţie vestimentară, în material, şedinţe foto, maşini de cusut, manechine, o investiţie treptată undeva la 20.000 de euro”, explică Irina Akkaya. Un an mai târziu, antreprenoarea a luat decizia să susţină şi cursuri de croitorie după tehnicile învăţate de la mentorii săi. În 2019, circa 200 de cursanţi au participat la workshop-urile ţinute de antreprenoare.

„Când maestrul japonez a susţinut workshop-urile, i-am cerut aprobarea să pot continua şi mi-a spus să pregătesc viitorii cursanţi care vor să mai participe la workshop-uri avansate cu el. Am fondat şcoala TR Cuttind School România, în 2018 au fost undeva la 50 de cursanţi, iar în 2019 lucrurile au mers bine, am reuşit să merg în mai multe oraşe din ţară, dar şi din afară, am strâns undeva la 200 de cursanţi”, spune ea.

Anul 2020 a fost dificil atât pentru partea de creaţie vestimentară, cât şi pentru cea de cursuri. Înainte de izbucnirea pandemiei, Irina Akkaya participa la diverse târguri de modă, însă acest lucru nu a mai putut fi posibil anul trecut, iar în 2020 a reuşit să ţină doar patru cursuri de tehnici de croitorie. 

În 2019, Irina Akkaya a mers la diverse târguri internaţionale în Turcia şi Elveţia, acolo unde a şi câştigat un premiu la o prezentare de modă.

„Comenzi nu au fost foarte multe în 2020, am mai făcut comenzi personalizate la cerere, au mai venit cliente pentru rochii, jachete, dar nu a mers foarte bine în 2020, însă spre final, am fost implicată într-un proiect pentru promovarea designerilor români”, adaugă ea.

Veniturile anul trecut au ajuns la 5.000 euro, însă cu un an în urmă încasările s-au ridicat la 25.000 euro, iar pentru anul acesta Irina Akkaya se aşteaptă la venituri de 20.000 euro.

Pentru anul acesta, antrepreanoarea speră să poată ţine cursurile de croitorie şi are de gând să îşi expună creaţiile vestimentare în două showroomuri locale. Preţurile pentru astfel de produse încep de la 100 euro, dar pot ajunge chiar şi la 1.000 euro, în funcţie de materialele alese şi complexitatea realizării produsului.

Planurile de viitor ale Irinei Akkaya vizează să îşi expună hainele în ţări precum Italia, Turcia, Franţa, SUA sau Japonia.

ZF şi Banca Transilvania au lansat proiectul Afaceri de la zero, o platformă dedicată micilor antreprenori, firmelor care au creat peste 1,7 milioane de locuri de muncă. 

► Fiecare afacere de la zero este o poveste despre ambiţie, curaj şi determinare. Poveştile micilor antreprenori vor fi publicate în ZF şi pe platforma zf.ro/afaceri-de-la-zero.

► În România sunt peste 500.000 de microîntreprinderi şi firme mici, unde lucrează 1,7 milioane de salariaţi, companii cu afaceri anuale de 70-80 mld. euro.

 

O campanie Ziarul Financiar Banca Transilvania