Afaceri de la zero

Afaceri de la zero. Cristian Cîrloganu produce kombucha, o băutură pe bază de ceai, după investiţii de peste 40.000 de euro: „Îmi doresc să triplăm capacitatea de producţie“

23.07.2021, 00:06 Autor: Alina-Elena Vasiliu

Brandul de kombucha Tonic-Blend se găseşte în magazinul online cu acelaşi nume, dar şi în câteva băcănii, cafenele şi restaurante vegane în principal din Bucureşti. Printre ele se numără Ototo, Sara Green, Unison şi Sublimme.

Kombucha, o băutură care are la bază ceai, a devenit o idee de business pentru Cristian Cîrloganu în vara anului 2019. Producea deja de câteva luni acest produs pentru consumul propriu, aşa că s-a gândit că ar putea transforma totul într-o afacere cu numele Tonic-Blend.

„Procesul de producţie durează între 10 şi 14 zile, dar variază în funcţie de mărimea recipientului şi de cât de dulce sau acră îţi doreşti să fie. Kombucha are la bază ceai îndulcit negru şi verde, care se fermentează cu o cultură specială, mai popular – ciupercă. Infuzăm ceaiul şi îl îndulcim cu zahăr din trestie organică. Cultura de bacterii am adus-o din Statele Unite“, a povestit Cristian Cîrloganu la emisiunea online ZF Afaceri de la zero.

Spaţiul său de producţie se află în zona Pieţei Chibrit din Bucureşti.

Foarte mult timp, Cristian s-a ocupat singur de toate etapele, până când a început să crească volumul. La începutul acestui an, au intervenit părinţii lui să-l ajute, dar acum consideră că este momentul să angajeze oameni, deoarece procesul de producţie implică foarte multă muncă.

„Până acum am investit 43.000 de euro şi urmează să mai investim, pentru că acum foarte multe procese nu sunt automatizate. În patru ani, vreau să ajungem la breakeven. Planul meu principal este să fac această băutură accesibilă pentru cât mai mulţi oameni“, mai spune Cristian Cîrloganu.

Brandul de kombucha Tonic-Blend se găseşte în magazinul online cu acelaşi nume, dar şi în câteva băcănii, cafenele şi restaurante vegane, în principal din Bucureşti. Printre ele, se numără Ototo, Sara Green, Unison, Sublimme.

„Anul trecut, am vândut de aproape 4.000 de euro, în condiţiile în care am început pe 1 iunie. Iar în 2021, de la începutul anului până acum, am vândut de 12.000 de euro şi sperăm să depăşim 30.000 de euro la finalul acestui an.“

Până la lansarea Tonic-Blend, Cristian Cîrloganu a dedicat sute de ore pentru a testa diversele reţete de kombucha, a investit în ustensile şi consultanţă de specialitate. În bani, investiţia a depăşit 40.000 de euro. Antreprenorul este absolvent al Academiei de Studii Economice şi s-a specializat în Logistică internaţională, având experienţă în customer services, vânzări B2B şi B2C şi HoReCa. Părinţii lui, de asemenea implicaţi în afacerea Tonic-Blend, sunt asistenţi medicali de peste 30 de ani.

„Până la finalul anului, îmi doresc să triplăm capacitatea de producţie şi, pentru a realiza acest lucru, căutăm un partener care să creadă în visul nostru şi împreună cu care să scalăm businessul.“

Din gama Tonic-Blend, fac parte kombucha cu lămâie şi ghimbir, kombucha cu măr şi scorţişoară, dar şi kombucha cu rodie. În băcănii, cafenele şi restaurante, preţul unei sticle este cuprins între 13 şi 18 lei, iar online – între 12 şi 15 lei, în funcţie de tipul comenzii – abonament sau comandă unică.


ZF şi Banca Transilvania au lansat proiectul Afaceri de la zero, o platformă dedicată micilor antreprenori, firmelor care au creat peste 1,7 milioane de locuri de muncă. 

Fiecare afacere de la zero este o poveste despre ambiţie, curaj şi determinare. Poveştile micilor antreprenori vor fi publicate în ZF şi pe platforma zf.ro/afaceri-de-la-zero.

În România sunt peste 500.000 de microîntreprinderi şi firme mici, unde lucrează 1,7 milioane de salariaţi, companii cu afaceri anuale de 70-80 mld. euro.

O campanie Ziarul Financiar Banca Transilvania